Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Amatorskie utrzmanie zwierząt egzotycznych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Amatorskie utrzmanie zwierząt egzotycznych | ||
| Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Chów i hodowla zwierząt |
| W-2 | Ochrona bioróżnorodności |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne |
| C-2 | Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki) | 7 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych. | 2 |
| T-W-2 | Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium. | 2 |
| T-W-3 | Żywienie zwierząt egzotycznych. | 2 |
| T-W-4 | Rozród zwierząt egzotycznych. | 2 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 7 |
| A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 6 |
| A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na z wybranych zagadnień | 4 |
| A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
| A-A-5 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 9 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny przy użyciu komputera |
| M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
| M-3 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 student rozpoznaje i rozróżnia gatunki zwierząt egzotycznych i potrafi dostosować warunki utrzymania do ich biologii | ZO_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_U01 student umie użytkować gatunki zwierząt egzotycznych oraz zorganizować takie warunki środwiskowe które zapewnią zwierzętom optymalne możliwości rozwoju | ZO_2A_U11 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_K01 student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych | ZO_2A_K09, ZO_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 student rozpoznaje i rozróżnia gatunki zwierząt egzotycznych i potrafi dostosować warunki utrzymania do ich biologii | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim | |
| 3,5 | Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim | |
| 4,0 | Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim | |
| 4,5 | Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim | |
| 5,0 | Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_U01 student umie użytkować gatunki zwierząt egzotycznych oraz zorganizować takie warunki środwiskowe które zapewnią zwierzętom optymalne możliwości rozwoju | 2,0 | student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio |
| 3,0 | student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom | |
| 3,5 | student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom | |
| 4,0 | student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru | |
| 4,5 | student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych | |
| 5,0 | student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_K01 student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych | 2,0 | student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych |
| 3,0 | student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie | |
| 3,5 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie | |
| 4,0 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji | |
| 4,5 | student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji | |
| 5,0 | student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego |
Literatura podstawowa
- Dost U., Zwierzęta w terrarium, Delta, Warszawa, 2000
- Rogner W., Moje pierwsze terrarium, Multico, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- http://www.terrarium.com.pl/, terrarium com, terrarium com, 2012