Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Genetyka populacji i metody hodowlane:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Genetyka populacji i metody hodowlane | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie genetyki zwierząt |
| W-2 | Podstawaowa wiedza i umiejętności w zakresie statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury. |
| C-2 | Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania. |
| C-3 | Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań. |
| C-4 | Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji. | 1 |
| T-L-2 | Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych. | 1 |
| T-L-3 | Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu. | 1 |
| T-L-4 | Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności. | 2 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną. | 2 |
| T-W-2 | Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt. | 4 |
| T-W-3 | Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji. | 2 |
| T-W-4 | Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej. | 4 |
| T-W-5 | Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne. | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 8 |
| A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
| A-L-4 | Konsultacje indywidualne | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium | 36 |
| A-W-3 | konsultacje indywidualne | 2 |
| A-W-4 | egzamin | 2 |
| 55 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłąd informujący |
| M-2 | Wykład problemowy |
| M-3 | Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego |
| M-4 | Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-N1-C4_W01 Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
| ZO_1A_ZO-N1-C4_W02 Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań | ZO_1A_W12 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-N1-C4_U01 Umie przeprowadzic analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacowac parametry genetyczne populacj | ZO_1A_U08, ZO_1A_U18 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-N1-C4_K01 Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji. | ZO_1A_K03 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-N1-C4_W01 Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) | 2,0 | Wiedza niedostateczna |
| 3,0 | Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym | |
| 3,5 | Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych | |
| 4,0 | Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji | |
| 4,5 | Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji | |
| 5,0 | Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych | |
| ZO_1A_ZO-N1-C4_W02 Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań | 2,0 | Wedza niedostateczna |
| 3,0 | Ogólna znajomość podstawowych metod | |
| 3,5 | Dobra znajomość metod hodowlanych | |
| 4,0 | Ogólna znajomość warunków stosowania różnych metod hodowlanych | |
| 4,5 | Ocena wad i zalet różnych metod hodowlanych | |
| 5,0 | Znajomość konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-N1-C4_U01 Umie przeprowadzic analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacowac parametry genetyczne populacj | 2,0 | Brak umiejętności |
| 3,0 | Umiejętność wskazania ogólnych metod | |
| 3,5 | Umiejętność rozwiązania prostych przykładów | |
| 4,0 | Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności | |
| 4,5 | Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym | |
| 5,0 | Prawidłowa interpretacja wyników |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-N1-C4_K01 Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji. | 2,0 | Brak świadomości sutków stosowania różnych metod hodowlanych |
| 3,0 | Ma ogólną świadomość podstawowych konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych | |
| 3,5 | Ma świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych | |
| 4,0 | Postrzega złożoność skutków stosowania różnych metod hodowlanych | |
| 4,5 | Posiada zdolność do ormułowania ocen | |
| 5,0 | Wyraża oceny dotyczące wieloaspektowych konsekwencji pracy hodowlanej |
Literatura podstawowa
- Strabel T., Genetyka cech ilościowych w praktyce. materiały do zajęć., http://jay.au.poznan.pl/~strabel/dydaktyka/gci.pdf, Poznań, 2006
- Nowicki B., Kosowska B., Genetyka i podstawy hodowli zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1995