Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Żywienie zwierząt i paszoznawstwo:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Żywienie zwierząt i paszoznawstwo | ||
| Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość z zakresu chemii fizjologicznej i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG. | 2 |
| T-L-2 | Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA. | 2 |
| T-L-3 | Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG | 4 |
| T-L-4 | Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA | 4 |
| T-L-5 | Porównanie systemu INRA i DLG | 2 |
| T-L-6 | Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej | 2 |
| T-L-7 | Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni | 4 |
| 20 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka pasz na podstawie uzyskanych wyników | 4 |
| T-L-2 | Obliczanie bilansu materii i energii | 3 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Charakterystyka pasz objętościowych soczystych, metody ich konserwacji i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt. | 2 |
| T-W-2 | Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt. | 2 |
| T-W-3 | Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego. | 2 |
| T-W-4 | Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe. | 2 |
| T-W-5 | Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarmowych w różnych okresach fizjologicznych krów. | 2 |
| T-W-6 | Wymagania pokarmowe dla świń, zasady ustalania potrzeb i dawek pokarmowych dla tuczników. | 2 |
| 12 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Trawienie, wchłanianie i wykorzystanie składników pokarmowych | 4 |
| T-W-2 | Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy. Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt | 4 |
| T-W-3 | Systemy i mierniki wartościowania pasz | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach | 20 |
| A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
| A-L-3 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 15 |
| A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA | 18 |
| A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia dawek dla koni | 18 |
| A-L-6 | Zaliczenie dawek DLG, INRA i w systemie komputerowym | 2 |
| 75 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 7 |
| A-L-2 | Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń | 8 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
| A-L-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 18 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 17 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| A-W-5 | Pisemny egzamin | 1 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 18 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenie | 20 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
| M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
| M-3 | Praca w grupach |
| M-4 | Wykonywanie analiz |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej |
| S-3 | Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-N-C6_W01 Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz. | ZO_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-N-C6_U01 Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych. | ZO_1A_U16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-5 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-N-C6_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | ZO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-5 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-N-C6_W01 Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz. |
| 3,0 | Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt. | |
| 3,5 | Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt. | |
| 4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz. | |
| 5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-N-C6_U01 Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych. | 2,0 | student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt |
| 3,0 | student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych oraz oszacować wartość pokarmową pasz | |
| 3,5 | student potrafi ułożyć w 60% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów | |
| 4,0 | student potrafi ułożyć w 80% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów | |
| 4,5 | student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów | |
| 5,0 | student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów oraz zanalizować otrzymane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-N-C6_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | 2,0 | Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek |
| 3,0 | Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek | |
| 3,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek | |
| 4,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider | |
| 4,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako lider | |
| 5,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny |
Literatura podstawowa
- pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2015, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Poidstawy szczegółowego żywienia zwierząt; cz.3 Paszoznawstwo
- Zarudzki R., Traczykowski A., Mroczko L., DLG - tabele wartości pokarmowej pasz i norm żywienia przeżuwaczy, PP-H VIT-TRA, Kusowo, 2000
- pod red. J. Strzetelskiego, Zalecenia żywieniowe dla przeżuwaczy i tabele wartości pokarmowej pasz, IZ PIB, Kraków, 2014
- pod red. E. Greli i J. Skomiała, Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz dla świń. Normy żywienia świń, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonnak/Warszawy, 2014
- Kamiński J. i in., Ćwiczenia z żywienia i paszoznawstwa, AR, Kraków, 1991, Skrypt dla studentów Wydziału Zootechnicznego i Rolniczego
- praca zbiorowa, Normy żywienia bydła, owiec i kóz. Wartość pokarmowa pasz dla przeżuwaczy. INRA, Instytut Zootechniki, Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- pod red. M. Dymnickiej i J.L. Sokoła, Podstawy żywienia zwierząt, SGGW, Warszawa, 2001