Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Pszczelnictwo | ||
| Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Auriga <alicja.auriga@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | zoologia, botaniak,chemia |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej |
| C-2 | poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej |
| C-3 | zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Morfologia pszczoły robotnicy | 1 |
| T-L-2 | Sekcja pszczoły | 1 |
| T-L-3 | Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej | 1 |
| T-L-4 | Rozwój osobnuczy pszczól | 1 |
| T-L-5 | Budowa gniazda pszczół | 1 |
| T-L-6 | Porozumiewanie się pszczół | 1 |
| T-L-7 | Budowa i systemy uli | 1 |
| T-L-8 | Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece | 2 |
| T-L-9 | Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka | 2 |
| T-L-10 | Wprawianie węzy. Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd. | 1 |
| T-L-11 | Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach | 1 |
| 13 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju | 1 |
| T-W-2 | Budowa morfologiczna i anatomiczna pszczoły | 1 |
| T-W-3 | Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm | 1 |
| T-W-4 | Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku | 1 |
| T-W-5 | Prace pasieczne w sezonie | 2 |
| T-W-6 | Przegląd najważniejszych chorób pszczół | 2 |
| T-W-7 | Wychów matek i trutni | 1 |
| T-W-8 | Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich | 2 |
| T-W-9 | Pszczoły zapylacze roślin. Zakładanie pasieki | 1 |
| 12 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 13 |
| A-L-2 | studiowanie litertury | 22 |
| A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 26 |
| A-L-4 | konsultacje | 2 |
| 63 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w wykladach | 12 |
| A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
| A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 37 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład- prezentacje multimedialne |
| M-2 | objaśnienie |
| M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
| M-4 | zajecia praktyczne w pasiece |
| M-5 | film |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach |
| S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-C8_W01 student zna podgatunki pszczół użytkowane w kraju i potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych | ZO_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-3, M-5, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-C8_U01 ma umiejetność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, | ZO_1A_U17 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
| ZO_1A_ZOK-S-C8_U02 umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy, | ZO_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-9, T-W-6 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-C8_K01 nabiera umiejetnosci pracy w zespole | ZO_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-8, T-L-9 | M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-C8_W01 student zna podgatunki pszczół użytkowane w kraju i potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych | 2,0 | |
| 3,0 | zna w stopniu dostatecznym: podgatunki pszczól uzytkowane w kraju, funkcjonowanie rodziny na przestrzeni roku, znaczenie pszczól jako zapylaczy rośłin entomofilnych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-C8_U01 ma umiejetność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, | 2,0 | nie ma umiejetnosci prowadzenia rodzin i wykonywania przegladów |
| 3,0 | ma umiejętność w stopniu dostatecznym wykonywania przegladów i prowadzeenia rodzin | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZOK-S-C8_U02 umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy, | 2,0 | nie umie pobierać próby pszczól i czrwiu do badań i je wykonywać |
| 3,0 | umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczól i czerwiu do badań i je wykonywać | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-C8_K01 nabiera umiejetnosci pracy w zespole | 2,0 | |
| 3,0 | umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczół i czerwiu w kierunku nosemozy i warrozy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
- Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
- Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001