Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Chów owadów ozdobnych i egzotycznych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Chów owadów ozdobnych i egzotycznych | ||
| Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zoolgia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością i biologią owadów i prowadzeniem chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania ciekawych gatunków. |
| C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu: możliwości legalnego pozyskiwania i ochrony gatunków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków ozdobnych i egzotycznych: pochodzenie, występowanie w naturalnym środowisku, warunki chowu i pielęgnacji oraz zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia | 3 |
| T-A-2 | Wyposażenie i aranżacja insektarium. Podłoża stosowane dla owadów. | 2 |
| T-A-3 | Mrówki z rodzaju Formica, Camponotus, Lasius (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu). Zakładanie formikarium | 2 |
| T-A-4 | Chrząszcze, wybrane gatunki z rodzajów: Pływakowate, Strąkowce, Trojszyki, (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu) | 2 |
| T-A-5 | Karaczany – wybrane gatunki | 2 |
| T-A-6 | Modliszki | 2 |
| T-A-7 | Straszyki i motyle. | 2 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Klasyfikacja gromady owadów. Znaczenie jako zwierzęta amatorskie | 2 |
| T-W-2 | Możliwości pozyskiwania owadów oraz gatunki entomofauny objęte ochroną. | 2 |
| T-W-3 | Środowiska i przystosowania. Rodzaje pomieszczeń (sposoby utrzymania owadów i wyposażenie) | 2 |
| T-W-4 | Zróżnicowanie ekologiczne. Zasady żywienia (rodzaje pokarmu). | 2 |
| T-W-5 | Znaczenie owadów w przyrodzie i warunki utrzymywania w chowie hobbystycznym | 2 |
| T-W-6 | Rozmanżanie owadów w chowie amatorskim. Fazy rozwojowe i rozpoznawanie płci. | 2 |
| T-W-7 | Najczęstsze błędy popełniane przez hobbystów oraz sposoby ich unikania. Podsumowanie wykładów. | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
| A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
| A-A-3 | Samodzielne przygotowanie prezentacji | 11 |
| A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| A-A-5 | Konsultacje | 2 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 6 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z uzyciem komputera |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena w trakcie ćwiczeń |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOO-S-O6.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOO-S-O6.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli owadów ozdobnych i egzotycznych | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOO-S-O6.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie utrzymyania owadów ozdobnych | ZO_1A_K02, ZO_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOO-S-O6.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim oraz nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 3,5 | Student opisuje zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 4,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 4,5 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wskazuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 5,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i proponuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOO-S-O6.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli owadów ozdobnych i egzotycznych | 2,0 | Student nie umie planować i nie zna zasad prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 3,5 | Student umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 4,0 | Student umie planować, zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łączy zdobytą wiedzę w rozwijaniu swoich umiejętności | |
| 4,5 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności | |
| 5,0 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna i rozumie zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOO-S-O6.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie utrzymyania owadów ozdobnych | 2,0 | Student nie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój | |
| 3,5 | Student jest świadomy i otwarty na niektóre możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 4,0 | Student jest świadomy i otwarty na możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 4,5 | Student kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 5,0 | Student aktywnie, kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
Literatura podstawowa
- Dost U. Zwierzęta w terrarium. Wydawnictwo Delta 2000, Zwierzęta w terrarium, Delta, 2000
- Grabarczyk H., Grabarczyk M., Nowakowski E., Wegner E., Gady, płazy i bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007, Wydanie Polskie
Literatura dodatkowa
- Rogner M., Moje pierwsze terrarium, Oficyna wydawnicza: Mulico, Warszawa, 1995
- www., terrarium com, 2011