Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Informatyka | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu informatyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego | 1 |
| T-L-2 | Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego | 7 |
| T-L-3 | Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych | 6 |
| T-L-4 | Podstawy grafiki komputerowej. Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej | 6 |
| T-L-5 | Projektowanie relacyjnej bazy danych: projektowanie tabel, ustalanie właściwości pól, sortowanie i wyszukiwanie informacji, ustalanie relacji między tabelami, kwerendy, formularze | 4 |
| T-L-6 | Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagniezdzanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony | 6 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze | 2 |
| T-W-2 | Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne | 2 |
| T-W-3 | Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania | 2 |
| T-W-4 | Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług | 2 |
| T-W-5 | Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 11 |
| A-L-3 | Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz utworzenie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie | 21 |
| A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia praktycznego | 10 |
| A-L-5 | Konsultacje | 2 |
| 74 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne |
| M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
| M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera |
| M-4 | Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie) |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze) |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-A1_W01 Student opisuje budowę komputera, objaśnia binarny sposób kodowania informacji w komputerze, definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, określa, czym jest język programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu, charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, charakteryzuje zasady funkcjonowania baz danych | ZO_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-A1_U01 Student obsługuje system operacyjny MS Windows, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu | ZO_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
| ZO_1A_ZO-S-A1_U02 Student obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych | ZO_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-3 | M-3 | S-2 |
| ZO_1A_ZO-S-A1_U03 Student tworzy i edytuje obrazy w programie graficznym, potrafi zaprojektować relacyjną bazę danych, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe | ZO_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-A1_K01 jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostepniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej | ZO_1A_K02, ZO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-5, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-A1_W01 Student opisuje budowę komputera, objaśnia binarny sposób kodowania informacji w komputerze, definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, określa, czym jest język programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu, charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, charakteryzuje zasady funkcjonowania baz danych | 2,0 | |
| 3,0 | Student wymienia główne części komputera, określa, czym jest procesor i pamięć operacyjna, podaje przykłady urządzeń pamięci masowej, wymienia podstawowe systemy liczbowe, definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu, wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-A1_U01 Student obsługuje system operacyjny MS Windows, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu | 2,0 | |
| 3,0 | Student stosuje podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstu, tworzy i formatuje tabele, listy i konspekty, wykorzystuje style i nagłówki przy formatowaniu długiego dokumentu, umieszcza grafikę w dokumencie tekstowym, tworzy i formatuje indeksy oraz spisy, wstawia i edytuje formuły matematyczne w edytorze tekstu. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZO-S-A1_U02 Student obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych | 2,0 | |
| 3,0 | Student poprawnie wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego, stosuje podstawowe formuły matematyczne, logiczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresów, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, zarządza danymi za pomocą podstawowych funkcji baz danych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZO-S-A1_U03 Student tworzy i edytuje obrazy w programie graficznym, potrafi zaprojektować relacyjną bazę danych, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe | 2,0 | |
| 3,0 | Student przygotowuje prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML przy tworzeniu strony WWW za pomocą wybranego edytora, projektuje najprostszą relacyjną bazę danych, stosuje podstawowe funkcje edycji grafiki w wybranym programie graficznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-A1_K01 jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostepniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej | 2,0 | |
| 3,0 | Student wymienia najważniejsze korzyści i zagrożenia płynące z użytkowania Internetu, prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, prawa własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Brookshear GJ, Brylow D, Informatyka w ogólnym zarysie, PWN, Warszawa, 2022
- Lambert J, Frye C, Office 2021 i Microsoft 365 Krok po kroku, Promise, Warszawa, 2024
- Frain B, Responsive web design: projektowanie elastycznych witryn w HTML5 i CSS3, Helion, Gliwice, 2021
Literatura dodatkowa
- Sikorski W, Wykłady z podstaw informatyki, WITKOM (Salma Press), Warszawa, 2009
- Maleika W, Wstęp do informatyki, PS, Szczecin, 2006