Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Ogólna znajomość fizjologii zwierząt. |
| W-2 | Znajomość podstaw chemii fizjologicznej. |
| W-3 | Ogólna wiedza na temat biologii komórki. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. |
| C-2 | Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie. |
| C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych. |
| C-4 | Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu. | 3 |
| T-A-2 | Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna. | 3 |
| T-A-3 | Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru. | 3 |
| T-A-4 | Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego. | 3 |
| T-A-5 | Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów. | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek. | 2 |
| T-W-2 | Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu. | 2 |
| T-W-3 | Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie. | 2 |
| T-W-4 | Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR. | 2 |
| T-W-5 | Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu. | 2 |
| T-W-6 | Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych. | 2 |
| T-W-7 | Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego. | 2 |
| T-W-8 | Pisemne zaliczenie treści wykładów. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
| A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń | 16 |
| A-A-3 | Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach. | 18 |
| A-A-4 | Konsultacje | 2 |
| 51 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach. | 15 |
| A-W-2 | Samodzielne utrwalanie treści wykładów. | 5 |
| A-W-3 | Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia treści wykładów. | 4 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu. |
| M-2 | Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej. |
| M-3 | Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych. |
| M-4 | Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń. |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W01 Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu. | ZO_1A_W04, ZO_1A_W05, ZO_1A_W13 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W02 Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu. | ZO_1A_W15, ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U01 Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych. | ZO_1A_U01, ZO_1A_U04, ZO_1A_U08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U04 Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych. | ZO_1A_U09, ZO_1A_U10 | — | — | C-3, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K01 Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K06 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K02 Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych. | ZO_1A_K01 | — | — | C-4 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W01 Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu. | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi definiować i charakteryzować podstawowe procesy metaboliczne w kontekście ich wpływu na regulację czynności organizmu. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W02 Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu. | 2,0 | - |
| 3,0 | Potrafi wskazać właściwe metody analityczne do oceny stanu zdrowia. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U01 Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, opisać wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na metabolizm oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U04 Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, przeprowadzić podstawowe analizy laboratoryjne oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K01 Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Wykazuje aktywną postawę w zakresie definiowania celów społecznych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i bezpieczeństwem zdrowej żywności. Może popełniać błędy w zakresie terminologii. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K02 Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych. | 2,0 | |
| 3,0 | Przestrzega zasad etycznych w pracy zawodowej. Posiada świadomość konieczności ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Zawadzki W. (red.), Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008, ISBN 978-83-60574-40-9
- Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych (t. 2), Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6
Literatura dodatkowa
- Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, PZWL, Warszawa, 1987, ISBN 83-200-1203-1
- Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986, ISBN 83-214-0287-9