Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Znaczenie i możliwości zastosowania ziół dla koni:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Znaczenie i możliwości zastosowania ziół dla koni | ||
| Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Żywienie zwierząt gospodarskich |
| W-2 | Profilaktyka w produkcji zwierzęcej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem oraz zasadami działania i wykorzystania substancji czynnych zawartych w roślinach leczniczych i przyprawowych stosowanych jako dodatki w żywieniu i utrzymaniu koni |
| C-2 | Przedstawienie możliwości wykorzystania ziół dla koni różnych grup wiekowych i ze względu na kierunek użytkowania. Kształtowanie środowiska zoohigienicznego w chowie i hodowli koni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Podział ziół ze względu na zawartość substancji aktywnych oraz wpływ tych substancji na organizm. | 4 |
| T-A-2 | Zioła dla zwierząt przeznaczonych do rozrodu. Zioła dla młodych zwierząt rosnących. | 3 |
| T-A-3 | Zioła dla koni stosowane jako dodatki paszowe zależnie od kierunku użytkowania. | 2 |
| T-A-4 | Omówienie ziół stosowanych w celu poprawy kondycji koni i w profilaktyce zdrowia | 3 |
| T-A-5 | Zioła dla koni sportowych (substancje ziołowe zakazane, balsamy maści, wcierki, żele). | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Historia zastosowania ziół (możliwości zastosowania ziół dla koni, wprowadzenie do ziołolecznictwa u koni i innych gatunków zwierząt). | 3 |
| T-W-2 | Sposoby podawania i przyrządzania ziół dla koni (rodzaje surowców zielarskich stosowanych w utrzymaniu koni, sposoby podawania ziół i preparatów ziołowych). | 2 |
| T-W-3 | Zastosowanie i rola ziół występujących w stanie naturalnym (zioła na pastwisku, zioła występujące na stanowiskach naturalnych nie użytkowanych przez człowieka). | 3 |
| T-W-4 | Zastosowanie ziół dla koni jako dodatków paszowych (zioła poprawiające odporność koni; zioła poprawiające kondycję koni; zioła dla różnych grup wiekowych koni; zioła dla koni zależnie od kierunku użytkowania). | 2 |
| T-W-5 | Zastosowanie ziół dla koni sportowych ( maści i balsamy ziołowe dla koni; ziołowe substancje zakazane dla koni sportowych). | 2 |
| T-W-6 | Zastosowanie ziół w leczeniu koni (ziołolecznictwo i profilaktyka schorzeń poszczególnych układów u koni (np. układ oddechowy, pokarmowy i in.). | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
| A-A-2 | Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień | 5 |
| A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do posemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń | 4 |
| A-A-4 | Konsultacje | 2 |
| 26 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
| A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 4 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera |
| M-3 | Film dydyaktyczny |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki |
| S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O8.2_W01 Student rozróżnia i wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni w celu poprawy zdrowia i kondycji zwierząt jak również poprawę czynników kształtujacych środowisko bytowania zwierząt | ZO_1A_W14, ZO_1A_W15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O8.2_U01 Student umie wyszukiwać i ocenić stosowane zioła i preparaty ziołowe mające zastosowanie w chowie i hodowli koni | ZO_1A_U14, ZO_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O8.2_K01 Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w utrzymaniu koni i innych zwierząt | ZO_1A_K02, ZO_1A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O8.2_W01 Student rozróżnia i wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni w celu poprawy zdrowia i kondycji zwierząt jak również poprawę czynników kształtujacych środowisko bytowania zwierząt | 2,0 | Student nie rozróżnia i nie wskazuje możliwości zastosowania ziół dla koni |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi wskazać kilka przkładów ziół | |
| 3,5 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi wskazać kilka przkładów ziół dla różnych grup wiekowych koni | |
| 4,0 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi wskazać kilka przkładów ziół dla różnych grup wiekowych koni i innych zwierząt gospodarskich | |
| 4,5 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi podać przkłady ziół i preparatów ziołowych dla różnych grup wiekowych koni i innych zwierząt gospodarskich | |
| 5,0 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni, rozróżnia i charakteryzuje zioła i preparaty ziołowe dla różnych grup wiekowych koni i innych zwierząt gospodarskich |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O8.2_U01 Student umie wyszukiwać i ocenić stosowane zioła i preparaty ziołowe mające zastosowanie w chowie i hodowli koni | 2,0 | Student nie umie oceniać możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie umie oceniać możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni | |
| 3,5 | Student umie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni | |
| 4,0 | Student umie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni oraz planować odppowiednie podanie tych preparatów | |
| 4,5 | Student umie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni oraz planować i opracowywać odpowiednie podanie tych preparatów | |
| 5,0 | Student umie trafnie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni oraz planować i opracowywać odpowiednie podanie tych preparatów i rozwiązywać ewntualne problemy związane z poprawą zdrowia i kondycji koni |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O8.2_K01 Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w utrzymaniu koni i innych zwierząt | 2,0 | Student nie jest chętny i świadomy wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie jest chętny i świadomy wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich | |
| 3,5 | Student jest chętny i świadomy wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich | |
| 4,0 | Student jest chętny , świadomy i otwarty do wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich | |
| 4,5 | Student jest chętny , świadomy i otwarty do wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich oraz orientuje się jakie zioła mogą się do tego przyczynić | |
| 5,0 | Student jest bardzo chętny , świadomy i otwarty do wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich oraz orientuje się jakie zioła mogą się do tego przyczynić i jak osiągnąć najlepsze efekty |
Literatura podstawowa
- Sadowska A., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice., SGGW. Warszawa. 2003., SGGW, 2003
- Przybylak Z., Poradnik uzdrawiających kuracji naturalnych., Zysk i S-ka, Poznań, 2005
- Borkowski B. i wsp. Rośliny lecznicze w fitoterapii. Poznań 2000., Rośliny lecznicze w fitoterapii., Instytut Roślin i Przetworów Zielarskich, Poznań, 2000
- Wittek C, Medycyna naturalna dla koni, Solis, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Mrozikiewicz P.,M. red. naczelny, „Herba Polonica”–kwartalnik, IWNiRZ, Poznań, 2011
- Pawełek T. red. nacz., Panacea - Leki ziołowe Kwatralnik Centrum Fitoterapii w Gdańsku, www.panacea.pl, Gdańsk, 2011