Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Psychologia zwierząt | ||
| Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | podstawy biologii zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę, |
| C-2 | nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji, |
| C-3 | nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku. | 4 |
| T-A-2 | Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne. | 4 |
| T-A-3 | Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie | 4 |
| T-A-4 | Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja. | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów. | 2 |
| T-W-2 | Czy zwierzęta mają umysły? Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt. | 4 |
| T-W-3 | Życie społeczne i rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Rola prawidłowej socjalizacji szczeniąt. | 2 |
| T-W-4 | Zwierzęca "osobowość". Charakter, temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa. | 3 |
| T-W-5 | Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania. | 2 |
| T-W-6 | Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie. | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
| A-A-2 | udział w konsultacjach | 2 |
| A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo studenta w wykładach | 15 |
| A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 4 |
| A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | metody podające: wykład informacyjny |
| M-2 | metody aktywizujące: metoda przypadków |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: test wyboru |
| S-2 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O123_W01 Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania. | ZO_1A_W14, ZO_1A_W05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O123_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt | ZO_1A_U17, ZO_1A_U09 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
| ZO_1A_ZK-S1-O123_U02 Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O123_K01 student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości | ZO_1A_K06, ZO_1A_K07 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O123_W01 Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania. | 2,0 | |
| 3,0 | student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O123_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt, | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZK-S1-O123_U02 Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O123_K01 student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW Warszawa, 2003
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, 2007
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Turid Rugaas, Sygnały uspokające, Galaktyka, 2005
- Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001
Literatura dodatkowa
- Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt., Gdańskie Wyd. Psychol., 2003
- Miller R., Sekrety końskiego umysłu., Galaktyka, 2004
- Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006