Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Botanika:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Botanika | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw morfologii i systematyki roślin na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji |
| C-2 | Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych | 2 |
| T-A-2 | Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania | 2 |
| T-A-3 | Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion | 2 |
| T-A-4 | Specyfika budowy komórki roślinnej | 4 |
| T-A-5 | Rodzaje i budowa tkanek roślinnych | 4 |
| T-A-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych. | 2 |
| T-W-2 | Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion) | 2 |
| T-W-3 | Budowa i funkcje komórki roślinnej | 2 |
| T-W-4 | Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek | 2 |
| T-W-5 | Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych | 2 |
| T-W-6 | Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych) | 4 |
| T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | opracowanie sprawozdań z ćwiczeń przedmiotowych | 12 |
| A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 12 |
| A-A-4 | konsultacje | 2 |
| A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia | 9 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 3 |
| A-W-3 | konsultacje | 2 |
| A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
| M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
| M-3 | wystawa dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
| S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-B1_W01 potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
| ZO_1A_ZO-S-B1_W02 opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-B1_U01 interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne | ZO_1A_U08 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-B1_K01 potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu | ZO_1A_K06 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-B1_W01 potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi wskazać, nazwać i opisać podstawowe elementy budowy morfologicznej roślin | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_1A_ZO-S-B1_W02 opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe składniki komórki roślinnej oraz wymienić przykłady tkanek roślinnych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-B1_U01 interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi wskazać kilka przykładów gatunków roślin należących do różnych grup systematycznych oraz określić wspólne cechy budowy roślin skupionych w tych grupach | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZO-S-B1_K01 potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi rozpoznać i opisać 1 wybraną roślinę korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Stachak A., Botanika dla zootechników, PWN, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2003