Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Produkty pszczele:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Produkty pszczele | ||
| Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Auriga <alicja.auriga@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Pszczelnictwo, botanika |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach | 2 |
| T-A-2 | Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki | 4 |
| T-A-3 | Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód. | 2 |
| T-A-4 | Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe. | 3 |
| T-A-5 | Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnózy pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie. | 2 |
| T-A-6 | Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakosci, przechowywanie i przetwórstwo propolisu | 2 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Miód pszczeli - surowce z których powstaje, dojrzewanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny, Pozyskiwanie miodu | 2 |
| T-W-2 | Standardy krajowe i międzynarodowe na miód. Analiza miodu. | 2 |
| T-W-3 | Wosk pszczeli - właściwości fizyczne i chemiczne, norma na wosk, produkcja węzy. | 2 |
| T-W-4 | Pyłek kwiatowy ( obnóża) - skład chemiczny, norma na obnóża pyłkowe. Pierzga i jej pozyskiwanie. | 2 |
| T-W-5 | Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwości fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele. | 3 |
| T-W-6 | Propolis - znaczenie w rodzinie pszczelej, skład, właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie propolisu. Badanie jakości i przechowywanie | 2 |
| T-W-7 | Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w ćwuczeniach | 15 |
| A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
| A-A-3 | studiowanie literatury | 2 |
| A-A-4 | konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
| A-W-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 7 |
| A-W-3 | studiowanie literatury | 2 |
| A-W-4 | konsultacje | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego |
| M-2 | praca w grupach |
| M-3 | film |
| M-4 | ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach |
| S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O163_W01 student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół, | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-3 | S-2 |
| ZO_1A_ZP-S1-O163_W02 znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O163_U01 student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz oceny ich przetwórstwa | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O163_K01 nabiera umiejetności pracy w grupie | ZO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O163_W01 student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół, | 2,0 | nie potrafi scharakteryzować produktów pozyskiwanych od pszczół |
| 3,0 | zna podstawową charakterystke produktów pozyskiwanych od pszczół | |
| 3,5 | w sposób zadawalajacy charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół | |
| 4,0 | dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół | |
| 4,5 | ponad dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół | |
| 5,0 | zna pełną charakterystkę produktów pozyskiwanych od pszczół | |
| ZO_1A_ZP-S1-O163_W02 znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania | 2,0 | brak znajomości norm oceny iakosci produktów pszczelich i ich przechowywania |
| 3,0 | słaba znajomość norm oceny jakości produków i ich przechowywania | |
| 3,5 | mniej niż dobra znajomość norm oceny jakości produków pszczelich i ich przechowywania | |
| 4,0 | dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania | |
| 4,5 | więcej niż dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania | |
| 5,0 | pełna znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania produktów |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O163_U01 student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz oceny ich przetwórstwa | 2,0 | brak umiejętności pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich oraz ich przetwórstwa |
| 3,0 | podstawowa umiejętność pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich oraz ich przetwórstwa | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O163_K01 nabiera umiejetności pracy w grupie | 2,0 | |
| 3,0 | Student jest zorientowany w produktach prszczelich, metodach ich pozyskiwania, sposobami oraz konserwacji i przechowywania | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
- Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
- Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001