Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy | ||
| Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii oraz żywienia człowieka i zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Metody oznaczania azotynów i azotanów | 4 |
| T-A-2 | Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania | 6 |
| T-A-3 | Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka. | 5 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach. | 3 |
| T-W-2 | Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności. | 2 |
| T-W-3 | Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny. | 2 |
| T-W-4 | Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności. | 5 |
| T-W-5 | Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne. | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| A-A-4 | Studiowanie literatury | 3 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | studiowanie literatury | 3 |
| A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
| A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczne |
| M-4 | Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
| S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O9.3_W01 Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością | ZO_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O9.3_U01 student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O9.3_K01 student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole | ZO_1A_K01, ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O9.3_W01 Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością | 2,0 | student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością |
| 3,0 | student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać | |
| 3,5 | student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI | |
| 4,0 | student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI | |
| 4,5 | student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie | |
| 5,0 | student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O9.3_U01 student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności | 2,0 | |
| 3,0 | strudent w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZP-S1-O9.3_K01 student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole | 2,0 | |
| 3,0 | student wykazuje dostateczną aktywność pracy samodzielnej oraz w zespole | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
- Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
- Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Beksa, Akryloamid w żywności, Sigma, 2006
- Knypl M., Knypl E., Dioksyny mniej straszne?, Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Bielsko-Biała, 2007