Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni | ||
| Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | zaliczenie z przedmiotu " Użytkowanie i hodowla koni" |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni. | 4 |
| T-A-2 | Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni. | 2 |
| T-A-3 | Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi. | 3 |
| T-A-4 | „Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni. | 6 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów. | 4 |
| T-W-2 | Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania. | 4 |
| T-W-3 | Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji. | 4 |
| T-W-4 | Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni. | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | Studiowanie tematyki ćwiczeń- praca własna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia materiału | 8 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | Studiowanie tematyki wykładów - praca własna z literaturą | 5 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
| M-2 | film |
| M-3 | prelekcja, odczyt |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: aprobata |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O104_W01 student objaśnia znaczenie cech psychicznych koni i metod szkolenia w ujęciu naturalnym i klasycznym | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O124_U01 student potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia | ZO_1A_U17, ZO_1A_U09 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O124_K01 student ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni | ZO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZOK-S-O104_W01 student objaśnia znaczenie cech psychicznych koni i metod szkolenia w ujęciu naturalnym i klasycznym | 2,0 | studeny nie posiada dostatecznej wiedzy odnosnie naturalnych metod szkolenia koni |
| 3,0 | student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia liczne błędy merytoryczne | |
| 3,5 | student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia błędy merytoryczne | |
| 4,0 | student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne | |
| 4,5 | student potrafi szeroko opisać naturalne metody szkolenia koni, nie popełnia błędów wykazuje aktywność na zajęciach | |
| 5,0 | student potrafi szeroko i swobodnie opisać naturalne metody szkolenia koni, wykazuje dużą aktywność na zajęciach, prezentuje wiedzę wykraczającą poza prezentowany na zajęciach materiał |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O124_U01 student potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia | 2,0 | |
| 3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_1A_ZK-S1-O124_K01 student ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni | 2,0 | |
| 3,0 | student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Pruchniewicz W., Akademia jeździecka, cz. pierwsza, Chaber, Warszawa, 2003
- Blendinger W., Wstep do psychologii konia, ZSP ZTK, Zbrosławice, 1984
- Skorupski K., Psychologia treningu konia, PWRiL, Warszawa, 2006
- Tellington - Jones. L, Prawdziwa więź z koniem. system Touch, Galaktyka, Łódź, 2005
Literatura dodatkowa
- Savoie J., Wszechstronne szkolenie konia, Galaktyka, Łódź, 2005
- Roberts M., Człowiek, który słucha konie, Media Rodzina, Poznań, 1998
- Roberts M., Ode mnie dla was, PDM, Warszawa, 2004
- Rashid M., Z myślą o koniu, Galaktyka, Łódź, 2005
- Kutsch A., Zaklinaczka koni, Galaktyka, Łódź, 2008