Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs przedmiotu Fizyka |
W-2 | Ukończony kurs przedmiotu Matematyka-1 |
W-3 | Ukończony kurs przedmiotu Mechanika ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów |
C-2 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Powtórka podstawowych pojęć ze statyki: stopnie swobody, więzy, rodzaje podpór i reakcje, równania równowagi. | 1 |
T-L-2 | Rysowanie wykresów sił wewnętrznych w belkach prostych i ciągłych przegubowych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych. Kolokwium weryfikujące. | 5 |
T-L-3 | Rysowanie wykresów sił wewnętrznych w ramach statycznie wyznaczalnych. Kolokwium weryfikujące. | 5 |
T-L-4 | Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych. Kolokwium weryfikujące. Powtórzenie materiału. | 7 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi. | 2 |
T-W-2 | Wykresy sił przekrojowych w belkach prostych i ciągłych przegubowych. | 4 |
T-W-3 | Wykresy sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych. | 5 |
T-W-4 | Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładności względem osi. | 5 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 |
A-L-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 6 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 12 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06_W01 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych | B_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_S1/C/06_W02 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla figur płaskich | B_1A_W02 | — | — | C-3 | T-L-4, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06_U01 Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych | B_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/C/06_U02 Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | B_1A_U04 | — | — | C-3 | T-L-4, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06_K01 Jest gotowy rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | B_1A_K01 | — | — | C-3, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06_W01 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych | 2,0 | |
3,0 | zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/06_W02 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla figur płaskich | 2,0 | |
3,0 | zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06_U01 Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/06_U02 Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06_K01 Jest gotowy rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
- Dębiński J., Grzymisławska J., Podstawy mechaniki płaskich układów prętowych część III, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
- Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 1, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
- Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2014
- Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
- Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976