Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy fundamentowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fundamentowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,60egzamin
projektyP5 18 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z mechaniki gruntów
W-2Ukończony kurs z geologii inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
C-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich.9
T-P-2Zagadnienia stanu granicznego użytkowalności dla fundamentów bezpośrednich.9
18
wykłady
T-W-1Rodzaje fundamentów bezpośrednich.2
T-W-2Rozpoznanie geotechniczne podloża gruntowego i ustalenie parametrów geotechnicznych.2
T-W-3Geotechniczne warunki posadowienia i kategorie geotechniczne obiektu budowlanego.4
T-W-4Fundamentowanie bezpośrednie - wybór rodzaju fundamentu i wymiarowanie.2
T-W-5Teoretyczne metody obliczania nośności granicznej fundamentów bezpośrednich.2
T-W-6Obliczanie osiadania fundamentów bezpośrednich.4
T-W-7Odwodnienie wykopów fundamentowych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego22
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury8
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/16_W01
Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych.
B_1A_W02, B_1A_W04C-1T-W-4, T-W-7, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
B_1A_S1/C/16_W02
Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
B_1A_W02, B_1A_W04C-2, C-1T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/16_U01
Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
B_1A_U09, B_1A_U02, B_1A_U05C-2, C-1T-W-4, T-W-7, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/16_K01
Jest gotów do samodzielnego uczenia się.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03C-2, C-1T-W-4, T-W-7, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/16_W01
Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych.
2,0
3,0Student zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/16_W02
Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
2,0
3,0Student zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/16_U01
Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/16_K01
Jest gotów do samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Rozumie dostatecznie potrzebę samodzielnego uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biernatowski K., Fundamentowanie, PWN Warszawa, Warszawa, 1984
  2. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1993
  3. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, PW - Warszawa, Warzawa, 1993
  4. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamentowania, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1998
  5. Rybak Cz., Puła O., Sarniak W., Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
  6. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ Warszawa, Warszawa, 2008
  7. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu fundamentowania PN-EN 1997-1, PKN, Warszawa, 2008
  8. Dąbska A., Pisarczyk S., Nośność podłoża gruntowego fundamentów bezpośrednich, oficyna wydawnicza politechniki warszawskiej, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Jarominiak A., Kłosiński B., Grzegorzewicz K., Cielenkiewicz T., Pale i fundamenty palowe, Arkady, Warszawa, 1976
  2. Meyer Z., Obliczenia inżynierskie osiadania fundamentów, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich.9
T-P-2Zagadnienia stanu granicznego użytkowalności dla fundamentów bezpośrednich.9
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje fundamentów bezpośrednich.2
T-W-2Rozpoznanie geotechniczne podloża gruntowego i ustalenie parametrów geotechnicznych.2
T-W-3Geotechniczne warunki posadowienia i kategorie geotechniczne obiektu budowlanego.4
T-W-4Fundamentowanie bezpośrednie - wybór rodzaju fundamentu i wymiarowanie.2
T-W-5Teoretyczne metody obliczania nośności granicznej fundamentów bezpośrednich.2
T-W-6Obliczanie osiadania fundamentów bezpośrednich.4
T-W-7Odwodnienie wykopów fundamentowych.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego22
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury8
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/16_W01Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-W-4Fundamentowanie bezpośrednie - wybór rodzaju fundamentu i wymiarowanie.
T-W-7Odwodnienie wykopów fundamentowych.
T-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/16_W02Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-W-4Fundamentowanie bezpośrednie - wybór rodzaju fundamentu i wymiarowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/16_U01Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
B_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
B_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-W-4Fundamentowanie bezpośrednie - wybór rodzaju fundamentu i wymiarowanie.
T-W-7Odwodnienie wykopów fundamentowych.
T-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/16_K01Jest gotów do samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
B_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
B_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-W-4Fundamentowanie bezpośrednie - wybór rodzaju fundamentu i wymiarowanie.
T-W-7Odwodnienie wykopów fundamentowych.
T-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie dostatecznie potrzebę samodzielnego uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0