Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy betonowych konstrukcji prefabrykowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy betonowych konstrukcji prefabrykowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,40zaliczenie
projektyP6 18 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowy kurs konstrukcji betonowych obejmujący zagadnienia dotyczące projektowania elementów zginanych, ściskanych i ścinanych.
W-2Ukończony kurs technologii betonu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji żelbetowych prefabrykowanych z udziałem momentu zginającego, siły podłużnej, siły ścinającej i sił w połączeniach między elementami prefabrykowanymi.
C-2Umiejętność racjonalnego projektowania prefabrykatów z uwzględnieniem środków transportu, uwarunkowań technologicznych i użytkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt niewielkiego budynku z żelbetowych elementów prefabrykowanych. Prefabrykowane ściany zewnętrzne, wewnętrzne, schody, strop. Ogólna ocena możliwości wykonania prefabrykatów w zadanym obiekcie. Zestawienie obciążeń działających na konstrukcję. Podział na elementy prefabrykowane. Obliczenia elementów w fazie rozformowania, transportu, montażu i uzytkowej. Dobór środków transportowych. Ustalenie tolerancji i połączeń między elementami. Identyfikacja stref szczególnie wytężonych i ich wzmocnienia. Weryfikacja zabezpieczenia konstrukcji przed występieniem katastrofy postępującej. Wykonanie harmonogramu montażu i ustalenie zasad montażu elementów. Wykonanie rysunków wykonawczych do projektu.18
18
wykłady
T-W-1Ogólne omówienie zagadnienia prefabrykacji budowlanej ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji betonowych. Uwarunkowania stosowania prefabrykacji elementów betonowych.1
T-W-2Omówienie najpopularniejszych systemów prefabrykacji stosowanych w Polsce1
T-W-3Stropy prefabrykowane. Rodzaje, zasady kształtowania i obliczania.1
T-W-4Prefabrykowane elementy prętowe - belki i słupy. Zasady kształtowania i obliczania.1
T-W-5Ściany prefabrykowane. Zasady kształtowaniai i obliczania1
T-W-6Zapewnienie sztywności przestrzennej obiektów z prefabrykatów i zabezpieczenie przed katastrofą postępującą.1
T-W-7Kształtowanie połączeń elementów prefabrykowanych. Połączenia elementów prętowych i płytowych.1
T-W-8Transport elementów prefabrykowanych. Sprawdzenie w fazie rozformowania, transportu i montażu. Uwzględnianie wpływów dynamicznych w projektowaniu galanterii transportowej prefabrykatów.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Samodzielna praca studenta przy opracowaniu obliczeń i rysunków do projektu30
A-P-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne opracowanie materiału16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie indywidualnego zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie cyklu wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_W01
Potrafi zaprojektować podział obiektu na prefabrykaty i opracować projekt prefabrykatu jako wydzielonego elementu oraz współpracującego z innymi
B_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_U01
Umiejętność analizy obiektu pod kątem zastosowania w nim rozwiązań prefabrykowanych. Umiejętnośc kalkulacji opłacalności i racjonalności stosowania profabrykatów. Umiejętnośc projektowania prefabrykatów jako elementów wydzielonych i współpracujących wzajemnie ze sobą.
B_1A_U09, B_1A_U04C-2T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_K01
Posiada wiedze teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejętność pracy w zespole, dzielenia się wiedza. Samodzielnie podejmuje decyzje
B_1A_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_W01
Potrafi zaprojektować podział obiektu na prefabrykaty i opracować projekt prefabrykatu jako wydzielonego elementu oraz współpracującego z innymi
2,0
3,0Zna zasady wydzielania elementów prefabrykowanych. Zna podstawowe systemy prefabrykacji. Zna rozwiązania połaczeń i transportu prefabrykatów. Zna podstawowe normy dotyczące konstrukcji betnoowych i prefabrykatów, korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_U01
Umiejętność analizy obiektu pod kątem zastosowania w nim rozwiązań prefabrykowanych. Umiejętnośc kalkulacji opłacalności i racjonalności stosowania profabrykatów. Umiejętnośc projektowania prefabrykatów jako elementów wydzielonych i współpracujących wzajemnie ze sobą.
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje podziału, doboru rozwiazań, i projekt prefabrykatów. Nie zawsze przestrzega podstawowych norm dot. oparcia i połączen elementów; przy wykonaniu rysunków dopuszcza istotne błędy, które jest w stanie poprawić. Korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_K01
Posiada wiedze teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejętność pracy w zespole, dzielenia się wiedza. Samodzielnie podejmuje decyzje
2,0
3,0Student wykonujący prace samodzielnie, niewspółpracujący z innymi. Nie przedstawiający na bieżąco efektów swojej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2011
  2. Knauff M., Obliczenie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  3. Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
  4. Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
  2. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
  3. Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006
  4. Urban T. Habiera E., Przyklady obliczeń elementów zginanych zbrojonych jednokierunkowo., Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt niewielkiego budynku z żelbetowych elementów prefabrykowanych. Prefabrykowane ściany zewnętrzne, wewnętrzne, schody, strop. Ogólna ocena możliwości wykonania prefabrykatów w zadanym obiekcie. Zestawienie obciążeń działających na konstrukcję. Podział na elementy prefabrykowane. Obliczenia elementów w fazie rozformowania, transportu, montażu i uzytkowej. Dobór środków transportowych. Ustalenie tolerancji i połączeń między elementami. Identyfikacja stref szczególnie wytężonych i ich wzmocnienia. Weryfikacja zabezpieczenia konstrukcji przed występieniem katastrofy postępującej. Wykonanie harmonogramu montażu i ustalenie zasad montażu elementów. Wykonanie rysunków wykonawczych do projektu.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne omówienie zagadnienia prefabrykacji budowlanej ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji betonowych. Uwarunkowania stosowania prefabrykacji elementów betonowych.1
T-W-2Omówienie najpopularniejszych systemów prefabrykacji stosowanych w Polsce1
T-W-3Stropy prefabrykowane. Rodzaje, zasady kształtowania i obliczania.1
T-W-4Prefabrykowane elementy prętowe - belki i słupy. Zasady kształtowania i obliczania.1
T-W-5Ściany prefabrykowane. Zasady kształtowaniai i obliczania1
T-W-6Zapewnienie sztywności przestrzennej obiektów z prefabrykatów i zabezpieczenie przed katastrofą postępującą.1
T-W-7Kształtowanie połączeń elementów prefabrykowanych. Połączenia elementów prętowych i płytowych.1
T-W-8Transport elementów prefabrykowanych. Sprawdzenie w fazie rozformowania, transportu i montażu. Uwzględnianie wpływów dynamicznych w projektowaniu galanterii transportowej prefabrykatów.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Samodzielna praca studenta przy opracowaniu obliczeń i rysunków do projektu30
A-P-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne opracowanie materiału16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_W01Potrafi zaprojektować podział obiektu na prefabrykaty i opracować projekt prefabrykatu jako wydzielonego elementu oraz współpracującego z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji żelbetowych prefabrykowanych z udziałem momentu zginającego, siły podłużnej, siły ścinającej i sił w połączeniach między elementami prefabrykowanymi.
Treści programoweT-W-1Ogólne omówienie zagadnienia prefabrykacji budowlanej ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji betonowych. Uwarunkowania stosowania prefabrykacji elementów betonowych.
T-W-2Omówienie najpopularniejszych systemów prefabrykacji stosowanych w Polsce
T-W-3Stropy prefabrykowane. Rodzaje, zasady kształtowania i obliczania.
T-W-4Prefabrykowane elementy prętowe - belki i słupy. Zasady kształtowania i obliczania.
T-W-5Ściany prefabrykowane. Zasady kształtowaniai i obliczania
T-W-6Zapewnienie sztywności przestrzennej obiektów z prefabrykatów i zabezpieczenie przed katastrofą postępującą.
T-W-7Kształtowanie połączeń elementów prefabrykowanych. Połączenia elementów prętowych i płytowych.
T-W-8Transport elementów prefabrykowanych. Sprawdzenie w fazie rozformowania, transportu i montażu. Uwzględnianie wpływów dynamicznych w projektowaniu galanterii transportowej prefabrykatów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady wydzielania elementów prefabrykowanych. Zna podstawowe systemy prefabrykacji. Zna rozwiązania połaczeń i transportu prefabrykatów. Zna podstawowe normy dotyczące konstrukcji betnoowych i prefabrykatów, korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_U01Umiejętność analizy obiektu pod kątem zastosowania w nim rozwiązań prefabrykowanych. Umiejętnośc kalkulacji opłacalności i racjonalności stosowania profabrykatów. Umiejętnośc projektowania prefabrykatów jako elementów wydzielonych i współpracujących wzajemnie ze sobą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
B_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność racjonalnego projektowania prefabrykatów z uwzględnieniem środków transportu, uwarunkowań technologicznych i użytkowych.
Treści programoweT-P-1Projekt niewielkiego budynku z żelbetowych elementów prefabrykowanych. Prefabrykowane ściany zewnętrzne, wewnętrzne, schody, strop. Ogólna ocena możliwości wykonania prefabrykatów w zadanym obiekcie. Zestawienie obciążeń działających na konstrukcję. Podział na elementy prefabrykowane. Obliczenia elementów w fazie rozformowania, transportu, montażu i uzytkowej. Dobór środków transportowych. Ustalenie tolerancji i połączeń między elementami. Identyfikacja stref szczególnie wytężonych i ich wzmocnienia. Weryfikacja zabezpieczenia konstrukcji przed występieniem katastrofy postępującej. Wykonanie harmonogramu montażu i ustalenie zasad montażu elementów. Wykonanie rysunków wykonawczych do projektu.
Metody nauczaniaM-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie indywidualnego zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje podziału, doboru rozwiazań, i projekt prefabrykatów. Nie zawsze przestrzega podstawowych norm dot. oparcia i połączen elementów; przy wykonaniu rysunków dopuszcza istotne błędy, które jest w stanie poprawić. Korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_K01Posiada wiedze teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejętność pracy w zespole, dzielenia się wiedza. Samodzielnie podejmuje decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność racjonalnego projektowania prefabrykatów z uwzględnieniem środków transportu, uwarunkowań technologicznych i użytkowych.
Treści programoweT-W-1Ogólne omówienie zagadnienia prefabrykacji budowlanej ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji betonowych. Uwarunkowania stosowania prefabrykacji elementów betonowych.
T-W-2Omówienie najpopularniejszych systemów prefabrykacji stosowanych w Polsce
T-W-3Stropy prefabrykowane. Rodzaje, zasady kształtowania i obliczania.
T-W-4Prefabrykowane elementy prętowe - belki i słupy. Zasady kształtowania i obliczania.
T-W-5Ściany prefabrykowane. Zasady kształtowaniai i obliczania
T-W-6Zapewnienie sztywności przestrzennej obiektów z prefabrykatów i zabezpieczenie przed katastrofą postępującą.
T-W-7Kształtowanie połączeń elementów prefabrykowanych. Połączenia elementów prętowych i płytowych.
T-W-8Transport elementów prefabrykowanych. Sprawdzenie w fazie rozformowania, transportu i montażu. Uwzględnianie wpływów dynamicznych w projektowaniu galanterii transportowej prefabrykatów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonujący prace samodzielnie, niewspółpracujący z innymi. Nie przedstawiający na bieżąco efektów swojej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0