Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs matematyki ukończony kurs fizyki ukończony kurs mechaniki teoretycznej ukończony kurs wytrzymałości materiałów-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wyznacznia przemieszczeń w układach prętowych metodami energetycznymi
C-2Umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3Umiejętnośc wyznaczania i wykorzystywania lini wpływu układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
C-4Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasada prac wirtualnych4
T-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-A-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych7
T-A-4Linie wpływowe sił w belkach6
T-A-5Kolokwia (w trakcie semestru)4
30
projekty
T-P-1Zasada prac wirtualnych3
T-P-2Metoda sił w płaskich układach prętowych4
T-P-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych5
T-P-4Linie wpływowe sił w belkach3
15
wykłady
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych4
T-W-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie się do kolokwiów12
50
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach2
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalenie treści wykładów6
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwiów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/C/11_W02
Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach prętowych.
BIE_1A_W02C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-P-1, T-W-4, T-P-2, T-P-3, T-A-4, T-P-4, T-A-5M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/C/11_U03
Potrafi wyznaczać przemieszczenia wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne oraz wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych metodą sił i metodą przemieszczeń.
BIE_1A_U04, BIE_1A_U08C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-P-2, T-P-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-P-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3
BIE_1A_BIE/C/11_U04
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych
BIE_1A_U08C-3T-A-4, T-P-4, T-A-5, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/C/11_K02
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia.
BIE_1A_K01C-4T-A-2, T-P-3, T-P-2, T-W-3, T-A-5, T-A-3, T-W-2, T-P-1, T-A-4, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-P-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/C/11_W02
Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach prętowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zasady prac wirtualnych, metody sił, twierdzenia redukcyjnego, metody przemieszczeń i linii wpływu w układach prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/C/11_U03
Potrafi wyznaczać przemieszczenia wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne oraz wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych metodą sił i metodą przemieszczeń.
2,0
3,0Student potrafi wyznaczać przemieszczenia oraz siły wewnętrzne w układach prętowych metodą sił i metodą przemieszczeń, popełnia drobne błędy rachunkowe i nieliczne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_BIE/C/11_U04
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych
2,0
3,0Student potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych, popełnia drobne błędy rachunkowe i nieliczne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/C/11_K02
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zastosować zdobytą wiedzę do poprawnego rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Dyląg i inni, Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Z. Witkowska, M. Witkowski, Zbiór zadań z Mechaniki Budowli, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. B. Olszowski, Mechanika budowli t.1, wyd. Politechniki Krakowskiej, 2003
  4. M. Paluch, Mechanika budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  5. B. Olszowski, M. Radwańska, Mechanika Budowli t.1, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, Wyd. 4
  6. A. Chudzikiewicz, Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. S. Pyrak, Mechanika konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasada prac wirtualnych4
T-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-A-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych7
T-A-4Linie wpływowe sił w belkach6
T-A-5Kolokwia (w trakcie semestru)4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasada prac wirtualnych3
T-P-2Metoda sił w płaskich układach prętowych4
T-P-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych5
T-P-4Linie wpływowe sił w belkach3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych4
T-W-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie się do kolokwiów12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach2
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalenie treści wykładów6
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/C/11_W02Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił, metodę przemieszczeń i linie wpływu w układach prętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-3Umiejętnośc wyznaczania i wykorzystywania lini wpływu układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
C-1Umiejętność wyznacznia przemieszczeń w układach prętowych metodami energetycznymi
C-2Umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
Treści programoweT-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-A-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych
T-A-1Zasada prac wirtualnych
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych
T-P-1Zasada prac wirtualnych
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
T-P-2Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-P-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych
T-A-4Linie wpływowe sił w belkach
T-P-4Linie wpływowe sił w belkach
T-A-5Kolokwia (w trakcie semestru)
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zasady prac wirtualnych, metody sił, twierdzenia redukcyjnego, metody przemieszczeń i linii wpływu w układach prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/C/11_U03Potrafi wyznaczać przemieszczenia wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne oraz wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych metodą sił i metodą przemieszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
BIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-1Umiejętność wyznacznia przemieszczeń w układach prętowych metodami energetycznymi
Treści programoweT-A-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych
T-A-5Kolokwia (w trakcie semestru)
T-P-2Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-P-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych
T-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-W-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych
T-A-1Zasada prac wirtualnych
T-P-1Zasada prac wirtualnych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyznaczać przemieszczenia oraz siły wewnętrzne w układach prętowych metodą sił i metodą przemieszczeń, popełnia drobne błędy rachunkowe i nieliczne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/C/11_U04Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Umiejętnośc wyznaczania i wykorzystywania lini wpływu układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
Treści programoweT-A-4Linie wpływowe sił w belkach
T-P-4Linie wpływowe sił w belkach
T-A-5Kolokwia (w trakcie semestru)
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w układach belkowych, popełnia drobne błędy rachunkowe i nieliczne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/C/11_K02Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-P-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych
T-P-2Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-A-5Kolokwia (w trakcie semestru)
T-A-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach ramowych
T-W-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-P-1Zasada prac wirtualnych
T-A-4Linie wpływowe sił w belkach
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych
T-A-1Zasada prac wirtualnych
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
T-P-4Linie wpływowe sił w belkach
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zastosować zdobytą wiedzę do poprawnego rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0