Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka budowli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały i wyroby budowlane |
W-2 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
W-3 | Instalacje budowlane |
W-4 | Rysunek techniczny |
W-5 | Matematyka |
W-6 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych. |
C-2 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich. |
C-3 | Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych. |
C-4 | Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki. |
C-5 | Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem. |
C-6 | Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Metody pomiarów parametrów akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń. | 2 |
T-L-2 | Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu. | 2 |
T-L-3 | Pomiary czasu pogłosu. | 2 |
T-L-4 | Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń. | 2 |
T-L-5 | Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych. | 2 |
T-L-6 | Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych. | 2 |
T-L-7 | Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych. | 2 |
T-P-2 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody. | 3 |
T-P-3 | Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania. | 1 |
T-P-4 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych. | 1 |
T-P-5 | Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem. | 1 |
T-P-6 | Kolokwium nr 1. | 1 |
T-P-7 | Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy). | 1 |
T-P-8 | Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej. | 2 |
T-P-9 | Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni. | 2 |
T-P-10 | Kolokwium nr 2. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych. Budownictwo energooszczędne. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. | 2 |
T-W-3 | Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie. | 1 |
T-W-4 | Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków termicznych. | 1 |
T-W-5 | Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych. | 1 |
T-W-6 | Straty ciepła przez grunt. | 2 |
T-W-7 | Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. | 2 |
T-W-8 | Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni. | 3 |
T-W-9 | Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie bloku fizyka budowli - zagadnienia cieplno-wilgotnościowe. | 1 |
T-W-11 | Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów z Akustyki. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej (akustyki urbanistycznej, akustyki wnętrz oraz akustyki budowlanej). Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach. | 2 |
T-W-12 | Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej. | 2 |
T-W-13 | Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A. | 2 |
T-W-14 | Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń oraz hałasu wytwarzanego przez urządzenia. Hałas ustalony i nieustalony. | 2 |
T-W-15 | Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku. | 2 |
T-W-16 | Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych. | 2 |
T-W-17 | Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego. | 1 |
T-W-18 | Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych. | 1 |
T-W-19 | Zaliczenie bloku fizyka budowli - akustyka. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 3 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 4 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
A-P-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Bieżące utrwalenie materiału | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekt. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oceny z zaliczeń bloku fizyka budowli - zagadnienia cieplno-wilgotnościowe i bloku fizyka budowli - akustyka. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/14_W01 Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli | BIE_1A_W04, BIE_1A_W05 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-6, C-5, C-4 | T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-W-16, T-W-18, T-W-12, T-W-17, T-W-11, T-W-15, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/14_U01 Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych, potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego | BIE_1A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-6 | T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko, jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem. | BIE_1A_K01 | — | — | C-4, C-2, C-5 | T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-17, T-W-13, T-W-16, T-W-15, T-W-18, T-W-11, T-W-14, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/14_W01 Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu. |
3,0 | Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/14_U01 Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych, potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie umiejętności przypisanych do przedmiotu. |
3,0 | Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych, potrafi w stopniu podstawowym zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko, jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem. | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu. |
3,0 | Student rozumie wstopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dylla A., Fizyka cieplna budowli w praktyce – obliczenia cieplno-wilgotnościowe, PWN, Warszawa, 2015
- Gaczek M., Jasiczak J., Kuiński M., Siewczyńska M., Izolacyjność termiczna i nośność murowanych ścian zewnętrznych. Rozwiązania i przykłady, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
- Markiewicz P., Vademecum projektanta. Detale projektowe nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
- Markiewicz P., Vademecum projektanta. Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
- Praca zbiorowa pod kierunkiem P. Klemma, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2005
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami)
- PN-ISO 128-50, Rysunek techniczny. Zasady ogólne przedstawiania. Część 50: Wymagania podstawowe dotyczące przedstawiania powierzchni na przekrojach i kładach
- PN-B-01030, Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych
- PN-B-02402, Ogrzewnictwo. Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach.
- PN-B-02403, Ogrzewnictwo. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne.
- PN-EN ISO 6946, Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania.
- PN-EN ISO 13370, Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania.
- PN-EN ISO 13788, Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzchni wewnętrznej konieczna do uniknięcia krytycznej wilgotności powierzchni i kondensacja międzywarstwowa. Metody obliczania.
- PN-EN 12524, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe.
- PN-EN ISO 10456, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe. Tabelaryczne wartości obliczeniowe i procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych.
- PN-EN ISO 10077-1, Cieplne właściwości użytkowe okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Część 1: Postanowienia ogólne.
- PN-EN ISO 14683, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości orientacyjne.
- Nurzyński J., Akustyka w budownictwie, PWN
- F. Alton Everest, Ken C. Pohlmann, Podręcznik akustyki, Sonia Draga
- Gil J., Izolacyjność akustyczna w budownictwie mieszkaniowym, Medium
Literatura dodatkowa
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Modelling of Edge Insulation Depending on Boundary Conditions for the Ground Level, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2011, Tom: 245, Zeszyt: 4, 0.1088/1757-899X/245/4/042003
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Analiza rozwiązań połączenia ściana-podłoga na gruncie z wariantowym usytuowaniem izolacji krawędziowej, CZASOPISMO INŻYNIERII LĄDOWEJ, ŚRODOWISKA I ARCHITEKTURY. JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING, ENVIRONMENT AND ARCHITECTURE, 2016, Tom: 63, Zeszyt: 4
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Wykorzystanie programu CFD do oceny mostka termicznego w miejscu połączenia ściany z podłogą na gruncie, Izolacje, 2016, Zeszyt 9, http://www.izolacje.com.pl/archiwum/id104,9-
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, A. Kandybowicz, Acoustic analysis of selected sacred buildings in Szczecin, Budownictwo i Architektura, Politechnika Lubelska, Lublin, 2021, Tom 20, Zeszyt 4