Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje metalowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Abramowicz <Malgorzata.Abramowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 1,50,60zaliczenie
wykładyW4 30 1,50,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Rysunek techniczny
W-3Wytrzymałość materiałów
W-4Mechanika budowli
W-5Podstawy konstrukcji metalowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką kombinacji obciążeń a szczególnie w przypadku kombinacji ściskania i zginania. Objaśnienie zasad sprawdzania warunków nośności w złożonych stanach obciążenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami połączeń trzpieniowych, pracą łączników na docisk i ścinanie, nośnością pojedynczych łączników oraz nośnością grup łączników.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami technologii spawania, rodzajami stosowanych spoin, sposobem ich wykonywania oraz sprawdzaniem warunków nośności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Kontynuacja projektu stropu obejmująca blachownicę i połączenia28
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
30
wykłady
T-W-1Wymiarowanie elementów zginanych6
T-W-2Złożone stany obciążeń elementów stalowych6
T-W-3Połączenia trzpieniowe: typy łączników, praca na docisk i ścinanie, nośność łączników, nośność grup łączników10
T-W-4Połączenia spawane: technologia spawania, rodzaje spoin, obliczenia wytrzymałościowe8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Przygotowanie projektu, przygotowanie do zaliczeń6
A-P-3Konsultacje2
38
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studia i praca własna2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/15-2_W01
Posiada wiedzę o charakterze teoretycznym i faktograficznym pozwalającą na podstawie właściwych norm konstruować i wymiarować, z uwzględnieniem właściwych technologii i znajomości aktualnych trendów, proste układy konstrukcyjne
BIE_1A_W02C-2, C-1, C-3T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/15-2_U01
Student potrafi sporządzić projekt prostej konstrukcji dokonując wyboru właściwych materiałów, dokonując zestawienia obciążeń oraz przeprowadzając stosowne obliczenia, a na ich podstawie sporządzić dokumentację zawierającą także rysunki konstrukcyjne, czego wykonywanie służy m.in. rozwijaniu zdolności samokształcenia.
BIE_1A_U04C-2, C-1, C-3T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/15-2_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania pogłębiając poczucie potrzeby uczenia się i profesjonalnego stosunku do działań zawodowych
BIE_1A_K01C-2, C-1, C-3T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/15-2_W01
Posiada wiedzę o charakterze teoretycznym i faktograficznym pozwalającą na podstawie właściwych norm konstruować i wymiarować, z uwzględnieniem właściwych technologii i znajomości aktualnych trendów, proste układy konstrukcyjne
2,0
3,0Posiada wiedzę pozwalającą przedstawić na egzaminie rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionych rozwiązań wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. Nie występują ewidentne błędy wynikające z niewiedzy w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/15-2_U01
Student potrafi sporządzić projekt prostej konstrukcji dokonując wyboru właściwych materiałów, dokonując zestawienia obciążeń oraz przeprowadzając stosowne obliczenia, a na ich podstawie sporządzić dokumentację zawierającą także rysunki konstrukcyjne, czego wykonywanie służy m.in. rozwijaniu zdolności samokształcenia.
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/15-2_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania pogłębiając poczucie potrzeby uczenia się i profesjonalnego stosunku do działań zawodowych
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie na zajęciach, a ich ocena może mieć charakter dedukcyjny i wynikać z oceny za umiejętności wykazane podczas praktycznej realizacji postawionych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego i Jerzego Ziółko, Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Budownictwo ogólne t. 5
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1. Część pierwsza. Wybrane elementy i połączenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010, Wydanie I - 2009, Wydanie II – 2010
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń według PN-EN 1993-1-1. Część druga: Stropy i pomosty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2011
  4. Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W., Konstrukcje metalowe, cz. 1, Arkady, Warszawa, 2000, Wyd. II
  5. Norma: PN-EN 1993-1-1: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, 2006
  6. Norma PN-EN 1993-1-5:2008. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-5: Blachownice, PKN, 2008
  7. Norma PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów, PKN, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki W., Żyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006
  2. Paczkowski W., Skibicki S., Wybór parametrów wzmocnienia stalowych słupów uszkodzonych korozyjnie, Materiały Budowlane, Warszawa, 2016, 5/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Kontynuacja projektu stropu obejmująca blachownicę i połączenia28
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymiarowanie elementów zginanych6
T-W-2Złożone stany obciążeń elementów stalowych6
T-W-3Połączenia trzpieniowe: typy łączników, praca na docisk i ścinanie, nośność łączników, nośność grup łączników10
T-W-4Połączenia spawane: technologia spawania, rodzaje spoin, obliczenia wytrzymałościowe8
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Przygotowanie projektu, przygotowanie do zaliczeń6
A-P-3Konsultacje2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studia i praca własna2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/15-2_W01Posiada wiedzę o charakterze teoretycznym i faktograficznym pozwalającą na podstawie właściwych norm konstruować i wymiarować, z uwzględnieniem właściwych technologii i znajomości aktualnych trendów, proste układy konstrukcyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami połączeń trzpieniowych, pracą łączników na docisk i ścinanie, nośnością pojedynczych łączników oraz nośnością grup łączników.
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką kombinacji obciążeń a szczególnie w przypadku kombinacji ściskania i zginania. Objaśnienie zasad sprawdzania warunków nośności w złożonych stanach obciążenia.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami technologii spawania, rodzajami stosowanych spoin, sposobem ich wykonywania oraz sprawdzaniem warunków nośności.
Treści programoweT-P-1Kontynuacja projektu stropu obejmująca blachownicę i połączenia
T-W-3Połączenia trzpieniowe: typy łączników, praca na docisk i ścinanie, nośność łączników, nośność grup łączników
T-W-2Złożone stany obciążeń elementów stalowych
T-W-4Połączenia spawane: technologia spawania, rodzaje spoin, obliczenia wytrzymałościowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę pozwalającą przedstawić na egzaminie rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionych rozwiązań wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. Nie występują ewidentne błędy wynikające z niewiedzy w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/15-2_U01Student potrafi sporządzić projekt prostej konstrukcji dokonując wyboru właściwych materiałów, dokonując zestawienia obciążeń oraz przeprowadzając stosowne obliczenia, a na ich podstawie sporządzić dokumentację zawierającą także rysunki konstrukcyjne, czego wykonywanie służy m.in. rozwijaniu zdolności samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami połączeń trzpieniowych, pracą łączników na docisk i ścinanie, nośnością pojedynczych łączników oraz nośnością grup łączników.
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką kombinacji obciążeń a szczególnie w przypadku kombinacji ściskania i zginania. Objaśnienie zasad sprawdzania warunków nośności w złożonych stanach obciążenia.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami technologii spawania, rodzajami stosowanych spoin, sposobem ich wykonywania oraz sprawdzaniem warunków nośności.
Treści programoweT-P-1Kontynuacja projektu stropu obejmująca blachownicę i połączenia
T-W-3Połączenia trzpieniowe: typy łączników, praca na docisk i ścinanie, nośność łączników, nośność grup łączników
T-W-2Złożone stany obciążeń elementów stalowych
T-W-4Połączenia spawane: technologia spawania, rodzaje spoin, obliczenia wytrzymałościowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/15-2_K01Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania pogłębiając poczucie potrzeby uczenia się i profesjonalnego stosunku do działań zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami połączeń trzpieniowych, pracą łączników na docisk i ścinanie, nośnością pojedynczych łączników oraz nośnością grup łączników.
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką kombinacji obciążeń a szczególnie w przypadku kombinacji ściskania i zginania. Objaśnienie zasad sprawdzania warunków nośności w złożonych stanach obciążenia.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami technologii spawania, rodzajami stosowanych spoin, sposobem ich wykonywania oraz sprawdzaniem warunków nośności.
Treści programoweT-P-1Kontynuacja projektu stropu obejmująca blachownicę i połączenia
T-W-3Połączenia trzpieniowe: typy łączników, praca na docisk i ścinanie, nośność łączników, nośność grup łączników
T-W-2Złożone stany obciążeń elementów stalowych
T-W-4Połączenia spawane: technologia spawania, rodzaje spoin, obliczenia wytrzymałościowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie na zajęciach, a ich ocena może mieć charakter dedukcyjny i wynikać z oceny za umiejętności wykazane podczas praktycznej realizacji postawionych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0