Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Budownictwo mostowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo mostowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna zasady przygotowywania rysunków technicznych |
W-2 | Wytrzymałość materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowej problematyki mostownictwa. |
C-2 | Znajomość podstawowych zasad projektowych i wykonawczych w budownictwie mostowym. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego lub technologicznego małego mostu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyjaśnienie pojęć i terminów. Omówienie zawartości projektu. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi i mostu. Zasady stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Kształtowanie przęsła mostu drogowego - rysunek ogólny przęsła. | 8 |
T-P-2 | Odziaływania ruchome typowe dla drogowych obiektów mostowych. | 2 |
T-P-3 | Sprawdzenie zaawansowania i korekta projektu | 1 |
T-P-4 | Zasady obliczeń statycznych, zestawienie przewidywanych oddziaływań. Zasady sporządzania rysunków konstrukcyjnych i technologicznych. Poprzeczny rozkład obciążeń. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych. Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. | 2 |
T-W-2 | Części składowe i elementy konstrukcyjne obiektów mostowych. Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło obiektu mostowego. | 4 |
T-W-3 | Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome. Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych. | 2 |
T-W-4 | Materiały konstrukcyjne stosowane w budowie mostów. | 1 |
T-W-5 | Elementy wyposażenia mostów. | 2 |
T-W-6 | Typy obiektów mostowych w zależności od rodzaju przęsła i rozpiętości. Typy mostów betonowych i stalowych. Układy konstrukcyjne mostów. | 2 |
T-W-7 | Warunki wykonywania robót drogowych i mostowych - specyfikacje techniczne. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 7 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Omówienie problemów projektowych |
M-3 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/28-a_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu mostownictwa, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Rozpoznaje współczesne wymagania techniczne dla obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji mostowych. | BIE_1A_W02, BIE_1A_W03, BIE_1A_W04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-P-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/08-1_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych i ich elementów oraz określać ich parametry. | BIE_1A_U03, BIE_1A_U06, BIE_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/08-1_K01 Jest przygotowany do samodzielnego rozwiązywania zagadnień oraz problemów. | BIE_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/28-a_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu mostownictwa, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Rozpoznaje współczesne wymagania techniczne dla obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji mostowych. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat obiektów mostowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/08-1_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych i ich elementów oraz określać ich parametry. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe umiejętności w projektowaniu przekrojów i rzutów mostowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/08-1_K01 Jest przygotowany do samodzielnego rozwiązywania zagadnień oraz problemów. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe umiejętności w projektowaniu przekrojów i rzutów mostowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Podstawy projektowania budowli mostowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
- Jankowiak I., Podstawy budownictwa mostowego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
Literatura dodatkowa
- Głomb J., Drogowe budowle inżynierskie. Wprowadzenie do projektowania, WKŁ, Warszawa, 1988
- Biliszczuk J., Hołowaty J., Onysyk J., Sadowski K., Toczkiewicz R., Mosty betonowe wznoszone metodą sekcja po sekcji, DWE, Wrocław, 2014, Tom 6