Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia robót specjalistycznych w budownictwie wodnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia robót specjalistycznych w budownictwie wodnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia |
W-2 | Ukończony kurs: Budownictwo wodne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką ochrony przeciwpowodziowej |
C-2 | Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności wykonywania projektów ochrony przeciwpowodziowej rzek nizinnych za pomocą wałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zakresu prac projektowych, wydanie prac/Discussion of the scope of project work and issuance of work | 1 |
T-P-2 | Prace projektowe - obliczanie parametrów koryta dwudzielnego/Project work - calculation of parameters of a two-part channel | 4 |
T-P-3 | Prace projektowe - trasowanie wałów/Project work - embankment routing | 4 |
T-P-4 | Prace projektowe - projektowanie wałów/Project work - design of embankment construction | 2 |
T-P-5 | Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej/Project work - preparation of project documentation | 3 |
T-P-6 | Zaliczenie projektu/Project completion assessment | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i przyczyny powstawania wezbrań i powodzi/Typology and genesis of inundations and floods | 1 |
T-W-2 | Bierna i czynna ochrona przeciwpowodziowa/Passive and active flood protection | 1 |
T-W-3 | Techniczne i nietechniczne środki ochrony przeciwpowodziowej/Technical and non-technical measures of flood protection | 2 |
T-W-4 | Przeplywy prawdopodobne, klasy wałów przeciwpowodziowych/Probable flows, levee classification | 2 |
T-W-5 | Filtracja przez wały, metody redukcji, drenaż/Filtration through levees, reduction methods, drainage | 1 |
T-W-6 | Zasady wymiarowania wałów przeciwpowodziowychPrinciples of levee dimensioning | 1 |
T-W-7 | Technologie wykonawstwa wałów/Technologies for levee construction | 2 |
T-W-8 | Utrzymanie wałów/Levee maintenance | 2 |
T-W-9 | Zarządzanie kryzysowe przed, w trakcie i po powodzi/Crisis management before, during, and after flooding | 2 |
T-W-10 | Test sprawdzający wiedzę/Knowledge assessment test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach/Participation in classes | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie dokumentacji projektowej/Preparation of project documentation | 8 |
A-P-3 | Uczestnictwo w konsultacjach/Attendance at consultations | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach/Participation in lectures | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu/Independent study of the subjec | 33 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach/Attendance at consultations | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami metody problemowej |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_W01 Zna i rozumie zasady wymiarowania i trasowania wałów przeciwpowodziowych na rzekach nizinnych, zna typowe technologie wykonawstwa wałów przeciwpowodziowych, rozumie związki pomiędzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu biernej ochrony przeciwopowodziowej. | BIE_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_U01 Potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów, potrafi dokonać wyboru materiałów budowlanych stosowanych przy konstrukcji systemu ochrony przeciwpowodziowj na rzekach nizinnych za pomocą wałów, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotycząca projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej na rzekach nizinnych za pomocą wałów. | BIE_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_K01 Jest gotów do uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów. | BIE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_W01 Zna i rozumie zasady wymiarowania i trasowania wałów przeciwpowodziowych na rzekach nizinnych, zna typowe technologie wykonawstwa wałów przeciwpowodziowych, rozumie związki pomiędzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu biernej ochrony przeciwopowodziowej. | 2,0 | Nie zna zasad wymiarowania i trasowania wałów przeciwpowodziowych |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; wykonuje opracowanie projektowe o dostatecznej jakości | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; wykonuje opracowanie projektowe o dość dobrej jakości | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; wykonuje opracowanie projektowe o dobrej jakości | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; wykonuje opracowanie projektowe o ponad dobrej jakości | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; wykonuje opracowanie projektowe o bardzo dobrej jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_U01 Potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów, potrafi dokonać wyboru materiałów budowlanych stosowanych przy konstrukcji systemu ochrony przeciwpowodziowj na rzekach nizinnych za pomocą wałów, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotycząca projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej na rzekach nizinnych za pomocą wałów. | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować systemu ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej w ogólnych zarysach; projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej; projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej; projekt zawiera nieliczne uchybienia | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej; projekt nie zawiera błędów ani uchybień | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej z wysoką starannością; projekt nie zawiera błędów ani uchybień |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_K01 Jest gotów do uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów. | 2,0 | Nie rozumie konieczności uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- R.J. Garde, River Regulation: Principles and Practice, E & FN Spon, London, 1997
- R.J. Garde, River Regulation, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1996
- Stephen Darby, Andrew Simon, River Restoration: Managing the Uncertainty in Restoring Physical Habitat, Wiley-Blackwell, Chichester, 2008
- Wojciech Bartoszewski, River Regulation: The Stiff Diagram Approach, Elsevier, Amsterdam, 2016
Literatura dodatkowa
- Jansen P.P., Principles of River Engineering: The Non-Tidal Alluvial River, Pitman, London, San Francisco, 1979
- Pierre Y. Julien, River Mechanics, Cambridge University Press, Cambridge, 2002
- Andrew Simon, Sean J. Bennett, Stream Restoration in Dynamic Fluvial Systems: Scientific Approaches, Analyses, and Tools, American Geophysical Union, Washington, D.C., 2017