Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw budowlanych 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przedsiębiorstw budowlanych 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie kursu: Organizacja przedsiębiorstw budowlanych I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami organizowania i funkcjonowania przedsiębiorstwa, efektywnością działalności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1na przykładzie wybranej firmy budowlanej 1. studium ekonomiczne regionu: ekonomiczne uwarunkowania biznesowe w sektorze i regionie, bariery wejścia i wyjścia 2. rynek: analiza otoczenia firmy; analiza konkurencji – duzi gracze rynkowi/konkurenci strategiczni, analiza ryzyka biznesowego; profil klienta docelowego 3. promocja i reklama firmy i jej inwestycji on the example of a selected construction company 1. economic study of the region: economic business conditions in the sector and region, entry and exit barriers 2. market: analysis of the company's environment; competition analysis – large market players/strategic competitors, business risk analysis; target customer profile 3. promotion and advertising of the company and its investments14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy company vision and mission, market, company strategy1
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji macro- and micro-environment of the enterprise, matrix of supporters of the organization2
T-W-3analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy competition analysis; customer profile; company's product portfolio - BCG matrix; marketing research in customer and competition analysis, selection of company strategy4
T-W-4plan organizacji, nowoczesne modele biznesowe organization plan, modern business models1
T-W-5ocena standingu finansowego firmy, kondycja ekonomiczno-finansowa, wskazniki rentowności, zadłużenia, płynności i obrotowości assessment of the company's financial standing, economic and financial condition, profitability, debt, liquidity and turnover ratios4
T-W-6budowanie marki firmy, koszty marketingu, reklama i promocja firmy i produktu building the company's brand, marketing costs, advertising and promotion of the company and product3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach participation in exercises15
A-A-2samodzielna realizacja zadań own implementation of tasks6
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zalicznia repetition of content based on lectures and literature, preparation for the final exam2
A-A-4konsultacje consultations2
25
wykłady
A-W-1udział w wykładach participation in lectures15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do egzaminu repetition of content based on lectures and literature, preparation for the exam31
A-W-3konsultacje consultations2
A-W-4egzamin exam2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemny egzamin
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/15-2_W01
student zna zasady prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
BIE_1A_W06C-1T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/15-2_U01
student potrafi ocenić koszty, ryzyko i efektywność w działalnosći gospodarczej
BIE_1A_U10C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/15-2_K01
student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
BIE_1A_K02C-1T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/15-2_W01
student zna zasady prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
2,0
3,0potrafi objaśnić zasady funkcjonowania rynku oraz prowadzenia działalności gospodarczej; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/15-2_U01
student potrafi ocenić koszty, ryzyko i efektywność w działalnosći gospodarczej
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/15-2_K01
student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. -, Ustawa z dn. 15. 09. 2000r. – Kodeks Spółek Handlowych, Dz. U. Nr 94 poz. 1037 z późn. zm, 2001
  2. Stankiewicz M., Konkurencyjność przedsiębiorstwa: budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Toruń, 2005
  3. Zdzisław Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa, 2012
  4. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa, 2020
  5. Alina Wheeler, Kreowanie marki Przewodnik dla menedżerów, Wydawnictwo Naukowe PWN », 2019

Literatura dodatkowa

  1. Sudoł ST., Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie, zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa, 2006
  2. Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, Warszawa, 2005
  3. Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, Wn US, Szczecin, 2018
  4. Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, Wug, Gdańsk, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1na przykładzie wybranej firmy budowlanej 1. studium ekonomiczne regionu: ekonomiczne uwarunkowania biznesowe w sektorze i regionie, bariery wejścia i wyjścia 2. rynek: analiza otoczenia firmy; analiza konkurencji – duzi gracze rynkowi/konkurenci strategiczni, analiza ryzyka biznesowego; profil klienta docelowego 3. promocja i reklama firmy i jej inwestycji on the example of a selected construction company 1. economic study of the region: economic business conditions in the sector and region, entry and exit barriers 2. market: analysis of the company's environment; competition analysis – large market players/strategic competitors, business risk analysis; target customer profile 3. promotion and advertising of the company and its investments14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy company vision and mission, market, company strategy1
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji macro- and micro-environment of the enterprise, matrix of supporters of the organization2
T-W-3analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy competition analysis; customer profile; company's product portfolio - BCG matrix; marketing research in customer and competition analysis, selection of company strategy4
T-W-4plan organizacji, nowoczesne modele biznesowe organization plan, modern business models1
T-W-5ocena standingu finansowego firmy, kondycja ekonomiczno-finansowa, wskazniki rentowności, zadłużenia, płynności i obrotowości assessment of the company's financial standing, economic and financial condition, profitability, debt, liquidity and turnover ratios4
T-W-6budowanie marki firmy, koszty marketingu, reklama i promocja firmy i produktu building the company's brand, marketing costs, advertising and promotion of the company and product3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach participation in exercises15
A-A-2samodzielna realizacja zadań own implementation of tasks6
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zalicznia repetition of content based on lectures and literature, preparation for the final exam2
A-A-4konsultacje consultations2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach participation in lectures15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do egzaminu repetition of content based on lectures and literature, preparation for the exam31
A-W-3konsultacje consultations2
A-W-4egzamin exam2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/15-2_W01student zna zasady prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W06Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami organizowania i funkcjonowania przedsiębiorstwa, efektywnością działalności
Treści programoweT-A-1na przykładzie wybranej firmy budowlanej 1. studium ekonomiczne regionu: ekonomiczne uwarunkowania biznesowe w sektorze i regionie, bariery wejścia i wyjścia 2. rynek: analiza otoczenia firmy; analiza konkurencji – duzi gracze rynkowi/konkurenci strategiczni, analiza ryzyka biznesowego; profil klienta docelowego 3. promocja i reklama firmy i jej inwestycji on the example of a selected construction company 1. economic study of the region: economic business conditions in the sector and region, entry and exit barriers 2. market: analysis of the company's environment; competition analysis – large market players/strategic competitors, business risk analysis; target customer profile 3. promotion and advertising of the company and its investments
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy company vision and mission, market, company strategy
T-W-3analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy competition analysis; customer profile; company's product portfolio - BCG matrix; marketing research in customer and competition analysis, selection of company strategy
T-W-4plan organizacji, nowoczesne modele biznesowe organization plan, modern business models
T-W-5ocena standingu finansowego firmy, kondycja ekonomiczno-finansowa, wskazniki rentowności, zadłużenia, płynności i obrotowości assessment of the company's financial standing, economic and financial condition, profitability, debt, liquidity and turnover ratios
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji macro- and micro-environment of the enterprise, matrix of supporters of the organization
T-W-6budowanie marki firmy, koszty marketingu, reklama i promocja firmy i produktu building the company's brand, marketing costs, advertising and promotion of the company and product
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny egzamin
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi objaśnić zasady funkcjonowania rynku oraz prowadzenia działalności gospodarczej; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/15-2_U01student potrafi ocenić koszty, ryzyko i efektywność w działalnosći gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami organizowania i funkcjonowania przedsiębiorstwa, efektywnością działalności
Treści programoweT-A-1na przykładzie wybranej firmy budowlanej 1. studium ekonomiczne regionu: ekonomiczne uwarunkowania biznesowe w sektorze i regionie, bariery wejścia i wyjścia 2. rynek: analiza otoczenia firmy; analiza konkurencji – duzi gracze rynkowi/konkurenci strategiczni, analiza ryzyka biznesowego; profil klienta docelowego 3. promocja i reklama firmy i jej inwestycji on the example of a selected construction company 1. economic study of the region: economic business conditions in the sector and region, entry and exit barriers 2. market: analysis of the company's environment; competition analysis – large market players/strategic competitors, business risk analysis; target customer profile 3. promotion and advertising of the company and its investments
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/15-2_K01student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami organizowania i funkcjonowania przedsiębiorstwa, efektywnością działalności
Treści programoweT-A-1na przykładzie wybranej firmy budowlanej 1. studium ekonomiczne regionu: ekonomiczne uwarunkowania biznesowe w sektorze i regionie, bariery wejścia i wyjścia 2. rynek: analiza otoczenia firmy; analiza konkurencji – duzi gracze rynkowi/konkurenci strategiczni, analiza ryzyka biznesowego; profil klienta docelowego 3. promocja i reklama firmy i jej inwestycji on the example of a selected construction company 1. economic study of the region: economic business conditions in the sector and region, entry and exit barriers 2. market: analysis of the company's environment; competition analysis – large market players/strategic competitors, business risk analysis; target customer profile 3. promotion and advertising of the company and its investments
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0