Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Bogusławski <Bartosz.Boguslawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy budownictwa ogólnego |
W-2 | Podstawy hydrologii i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska Familiarizing the student with the concept of sustainable development in water management, with particular emphasis on issues related to surface water and rainwater management in the context of the broadly understood need for sustainable management of earth resources and environmental protection |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego Developing the ability to recognize the impact of sustainable rainwater management on the quality of surface water, shaping sustainable urban spaces and protecting the natural environment |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku Sustainable development - a challenge of the 21st century | 1 |
T-S-2 | Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych The concept of sustainable water management in urbanized areas | 2 |
T-S-3 | Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych The impact of urbanization and climate change on the quality and quantity of surface and rainwater | 2 |
T-S-4 | Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi Integrated stormwater management | 3 |
T-S-5 | Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec Water deficit and catastrophic floods - whether and how we can prevent these phenomena | 2 |
T-S-6 | Innowacyjna zielona infrastruktura Innovative green infrastructure | 2 |
T-S-7 | Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi Best engineering practices (BMPs) in sustainable surface water management | 2 |
T-S-8 | Zaliczenie Passing the course | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-S-2 | Poszukiwanie i przygotowanie przykładów/materiałów do prezentacji | 6 |
A-S-3 | Przygotowanie i referowanie prezentacji | 2 |
A-S-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Informative lecture presenting theoretical issues |
M-2 | Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa Multimedia presentation (PowerPoint and Video) using a laptop |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną Didactic discussion combined with the situational method |
M-4 | Seminarium Seminar |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie seminarium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/44_W01 Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich. Acquiring the ability to define the main principles and methods of sustainable surface water management, with particular emphasis on green infrastructure and best engineering practices. | BIE_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4, T-S-3, T-S-5 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/44_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Is able to obtain information from literature, databases and other properly selected sources, also in a foreign language; is able to integrate the information obtained, interpret and critically evaluate it, as well as draw conclusions and formulate and fully justify opinions. | BIE_1A_U02 | — | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4, T-S-3, T-S-5 | M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/44_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury. As a result of the classes, the student thinks and acts creatively in the field of sustainable water management in urban areas, with particular emphasis on methods and applications regarding green infrastructure. Is aware of the impact of climate and urbanization on the quality and quantity of surface water and the condition of the natural environment. He is aware of the need to improve professional competences and expand knowledge in the field of sustainable development and green infrastructure. | BIE_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/44_W01 Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich. Acquiring the ability to define the main principles and methods of sustainable surface water management, with particular emphasis on green infrastructure and best engineering practices. | 2,0 | |
3,0 | Ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/44_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Is able to obtain information from literature, databases and other properly selected sources, also in a foreign language; is able to integrate the information obtained, interpret and critically evaluate it, as well as draw conclusions and formulate and fully justify opinions. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_BIE/C/44_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury. As a result of the classes, the student thinks and acts creatively in the field of sustainable water management in urban areas, with particular emphasis on methods and applications regarding green infrastructure. Is aware of the impact of climate and urbanization on the quality and quantity of surface water and the condition of the natural environment. He is aware of the need to improve professional competences and expand knowledge in the field of sustainable development and green infrastructure. | 2,0 | |
3,0 | Student realizuje zadanie problemowe jedynie w dostatecznym zakresie i przy użyciu ograniczonej ilości środków i metod. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
- Słyś Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
- Water - Environmental Protection Agency, www.water.epa.gov
Literatura dodatkowa
- Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
- Sustainable development, www.unsdsn.org
- Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie., Seidel-Przywecki sp. z o.o., 2012