Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy certyfikacji energetycznej budynków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy certyfikacji energetycznej budynków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli Knowledge of the basics of building physics
W-2Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej Knowledge of the basics of sanitary engineering
W-3Umiejętność czytania rysunków technicznych Ability to read technical drawings

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie To familiarize the student with the current requirements for energy saving in buildings
C-2Zapoznanie studenta/ki z systemem certyfikacji energetycznej budynków To familiarize the student with the energy certification system for buildings
C-3Przygotowanie studenta/ki do wykonywania certyfikacji energetycznej budynków Preparing the student to perform energy certification of buildings

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia bilansu energetycznego wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego Calculations of the energy balance of a selected single-family residential building29
T-P-2Rozliczenie projektu Project settlement1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) Introduction to the topic of energy certification in buildings, legal basis (EU, national legislation)3
T-W-2Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach Usable, final and primary energy for specific purposes of energy use in buildings2
T-W-3Elementy wpływające na klasę energetyczną budynków Elements influencing the energy class of buildings8
T-W-4Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków Review of modern building energy certification systems1
T-W-5Zaliczenie wykładów Lecture test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych Participation in project activities30
A-P-2Konsultacje Consultations2
A-P-3Opracowanie projektu Project development18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Participation in lectures15
A-W-2Konsultacje Consultations2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów Preparation for the lecture test8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metody praktyczne – metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektu technicznego Evaluation of the technical design
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu Grade from the lecture test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_S1/C/39-b_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
BIE_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_S1/C/39-b_U01
Student potrafi wyznaczyć wskaźniki eneregtyczne budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
BIE_1A_U08C-3T-P-1, T-P-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_S1/C/39-b_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
BIE_1A_K01C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_S1/C/39-b_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryteriów oceny stosowanych w certyfikacji energetycznej budynków The student has knowledge of the impact of a building on the environment and the basic requirements and assessment criteria used in energy certification of buildings
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_S1/C/39-b_U01
Student potrafi wyznaczyć wskaźniki eneregtyczne budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
2,0
3,0Student/ka potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetycznej budynku z jedną strefą obliczeniową The student is able to determine the basic energy characteristics of a building with one calculation zone
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_S1/C/39-b_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
2,0
3,0Student/ka rozumie zakres oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe The student understands the scope of the building's impact, in the context of its energy performance, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
  2. Robakiewicz M., Audyty energetyczne. Zastosowanie – Wymagania – Metody wykonania, POLCEN Sp. z o.o., Warszawa, 2022
  3. Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu efektywności energetycznej budynków

Literatura dodatkowa

  1. K. Cuevas, J. Strzałkowski, J. Kim, C. Ehm, T. Glotz, M. Chougan, S. Ghaffar, D. Stephan, P. Sikora, Towards development of sustainable lightweight 3D printed wall building envelopes – Experimental and numerical studies, Case Studies in Construction Materials, Elsevier, 2023, Tom 18
  2. J. Strzałkowski, P. Sikora, S. Chung, M. Elrahman, Thermal performance of building envelopes with structural layers of the same density: Lightweight aggregate concrete versus foamed concrete, Building and Environment, Elsevier, 2021, Tom 196
  3. J. Strzałkowski, H. Garbalińska, Thermal simulation of building performance with different loadbearing materials, Materials Science & Engineering, IOP, 2018, Tom 415
  4. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Using CFD software for the evaluation of hygrothermal conditions at wall-window perimeters, Materials Science & Engineering, IOP, 2018, Tom 415

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia bilansu energetycznego wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego Calculations of the energy balance of a selected single-family residential building29
T-P-2Rozliczenie projektu Project settlement1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) Introduction to the topic of energy certification in buildings, legal basis (EU, national legislation)3
T-W-2Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach Usable, final and primary energy for specific purposes of energy use in buildings2
T-W-3Elementy wpływające na klasę energetyczną budynków Elements influencing the energy class of buildings8
T-W-4Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków Review of modern building energy certification systems1
T-W-5Zaliczenie wykładów Lecture test1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych Participation in project activities30
A-P-2Konsultacje Consultations2
A-P-3Opracowanie projektu Project development18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Participation in lectures15
A-W-2Konsultacje Consultations2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów Preparation for the lecture test8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_S1/C/39-b_W01Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie To familiarize the student with the current requirements for energy saving in buildings
C-2Zapoznanie studenta/ki z systemem certyfikacji energetycznej budynków To familiarize the student with the energy certification system for buildings
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) Introduction to the topic of energy certification in buildings, legal basis (EU, national legislation)
T-W-2Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach Usable, final and primary energy for specific purposes of energy use in buildings
T-W-4Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków Review of modern building energy certification systems
T-W-3Elementy wpływające na klasę energetyczną budynków Elements influencing the energy class of buildings
T-W-5Zaliczenie wykładów Lecture test
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu Grade from the lecture test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryteriów oceny stosowanych w certyfikacji energetycznej budynków The student has knowledge of the impact of a building on the environment and the basic requirements and assessment criteria used in energy certification of buildings
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_S1/C/39-b_U01Student potrafi wyznaczyć wskaźniki eneregtyczne budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studenta/ki do wykonywania certyfikacji energetycznej budynków Preparing the student to perform energy certification of buildings
Treści programoweT-P-1Obliczenia bilansu energetycznego wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego Calculations of the energy balance of a selected single-family residential building
T-P-2Rozliczenie projektu Project settlement
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne – metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu technicznego Evaluation of the technical design
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetycznej budynku z jedną strefą obliczeniową The student is able to determine the basic energy characteristics of a building with one calculation zone
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_S1/C/39-b_K01Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta/ki z systemem certyfikacji energetycznej budynków To familiarize the student with the energy certification system for buildings
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) Introduction to the topic of energy certification in buildings, legal basis (EU, national legislation)
T-W-4Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków Review of modern building energy certification systems
T-W-5Zaliczenie wykładów Lecture test
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu Grade from the lecture test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka rozumie zakres oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe The student understands the scope of the building's impact, in the context of its energy performance, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
3,5
4,0
4,5
5,0