Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny w ujęciu komputerowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rysunek techniczny w ujęciu komputerowym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki. |
W-2 | Znajomość obsługi komputera. |
W-3 | Znajomość rysunku technicznego odręcznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do programu typu CAD | 2 |
T-L-2 | Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe | 2 |
T-L-3 | Operacje na blokach | 2 |
T-L-4 | Operacje na warstwach | 2 |
T-L-5 | Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku | 3 |
T-L-6 | Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji | 2 |
T-L-7 | Wprowadzenie do programu typu BIM | 4 |
T-L-8 | Elewacje i poziomy | 1 |
T-L-9 | Używanie gotowych obiektów - rodzin | 3 |
T-L-10 | Rzuty i przekroje | 2 |
T-L-11 | Praca w widoku 3D | 2 |
T-L-12 | Wymiarowanie rysunku | 2 |
T-L-13 | Przygotowymanie wydruku - szablony | 2 |
T-L-14 | Zestawienia | 1 |
T-L-15 | Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty arkuszy rysunkowych. Podziałki znormalizowane. Forma graficzna i podział arkusza rysunkowego. Wielkość, układ i zawartość informacyjną tabliczki tytułowej. Linie rysunkowe – podstawowe rodzaje linii, ich zastosowanie i przykłady. Pismo techniczne rodzaju A i B. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych. | 1 |
T-L-16 | Rodzaje rysunku technicznego budowlanego w tym rysunków architektoniczno-budowlanych. Rzut, przekrój, elewacja, rysunek szczegółów, oznaczenia umowne, oznaczenia uproszczone, oznaczenia dokładne, uproszczony rysunek inwentaryzacyjny | 1 |
T-L-17 | Oznaczenia otworów w przegrodach poziomych. Oznaczenia otworów niezabudowanych w przegrodach pionowych. Oznaczenia otworów okiennych i drzwiowych. Oznaczenia uproszczone drzwi oraz wrót. Kominy, kanały wentylacyjne, spalinowe i dymowe. Oznaczenia bruzd i wnęk. | 1 |
T-L-18 | Normy dotyczące metod rzutowania elementów i obiektów budowlanych oraz wymiarowania. Numeracja kondygnacji i pomieszczeń na rysunkach architektoniczno-budowlanych. | 1 |
T-L-19 | Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie i liczby wymiarowe. Szeregi wymiarowe zewnętrzne. Wymiarowanie wewnętrzne. Odnośniki elementów wielowarstwowych, odnośnik skrótowy i szczegółu. Oznaczenie poziomów i spadków. | 1 |
T-L-20 | Wymiarowanie przekrojów budynków. Wymiary stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram. Kolejność wymiarowania obiektów budowlanych. Oznaczenia schodów na rzutach kondygnacji. Zasady tworzenia szkiców inwentaryzacyjnych | 1 |
T-L-21 | Wykonanie rysunków w tym dwie korekty. | 7 |
T-L-22 | Zatwierdzenie wykonanych rysunków, wskazanie popełnianych błędów. | 1 |
T-L-23 | Odbiór rysunków i ocena prac | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | samodzielne wykonywanie zadań | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia Laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie działów domowych, oddawanych po przedobionym materiale |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_S1/A/03_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD. | BIE_1A_W01, BIE_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_S1/A/03_U01 Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD | BIE_1A_U05, BIE_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_S1/A/03_K01 Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych. | BIE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_S1/A/03_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD. | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_S1/A/03_U01 Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD | 2,0 | |
3,0 | Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia z pomocą nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_S1/A/03_K01 Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych. | 2,0 | |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Pikoń, AutoCAD 2024, Helion, Gliwice, 2023
- Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2008
- Andrzej Jaskulski, AutoCad 2023, PWN/Helion, 2022
- Freidenberg Piotr, Autorskie materiały, 2020
Literatura dodatkowa
- Witryny i kanały internetowe, 2023
- Wojciechowski Lech, Zawodowy rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997
- Wojciechowski Lech, Dokumentacja budowlana. Rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995
- Adam Zybura, Konstrukcje żelbetowe według Eurokodu 2 Atlas rysunków, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019, II, ISBN: 978-83-01-20200-2