Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Law in construction and environmental engineering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Law in construction and environmental engineering
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Passing of "Organization and Management of Construction I"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Introduce students to legislation in the field of construction.
C-2Training skills in obtaining the necessary permits in the investment process.
C-3Preparation and delivery of presentations on the technical conditions to which buildings and their location should meet.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Solving tests and case studies.22
T-A-2Building/demolition permit application.2
T-A-3Building work request.1
T-A-4Notification of completion of construction.1
T-A-5Local building authorities.1
T-A-6Construction accident.1
T-A-7Written exam.2
30
wykłady
T-W-1Definition of law, administrative law, civil law and criminal law. Rules of procedure in administrative cases. Evaluation whether a decision issued is correct. Importance and types of administrative law: construction law, environmental law, water law, zoning law, agricultural land protection law, hunting law, etc. Norms of administrative and civil law in the investment and construction process.28
T-W-2Written exam.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in exercises30
A-A-2Development of topics individual - literature studies6
A-A-3Consultation2
38
wykłady
A-W-1Participation in classes30
A-W-2Self-analysis of lecture contents and literature research6
A-W-3Consultation2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/A/03-b_W01
Wskazuje obowiązujące przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
BIE_1A_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/A/03-b_U01
Stosuje obowiązujące przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
BIE_1A_U07C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_BIE/A/03-b_K01
Jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej.
BIE_1A_K01, BIE_1A_K03C-1, C-3T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/A/03-b_W01
Wskazuje obowiązujące przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/A/03-b_U01
Stosuje obowiązujące przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować obowiązujące przepisy prawa budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_BIE/A/03-b_K01
Jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anna Kuna-Kasprzyk, Joanna Maj, Proces inwestycyjno-budowlany. Poradnik dla organów administracji i inwestorów, Wolters Kluwer, 2023
  2. Budownictwo - ujednolicone przepisy, Legis, 2023
  3. Arkadiusz Despot-Mładanowicz, Buliński Kamil, Artur Kosicki, Mariusz Rypina, Mirosław Wincenciak, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, Wolters Kluwer, 2024, 4
  4. dr Wojciech Federczyk, dr Michał Klimaszewski, dr Bartosz Majchrzak, Postępowanie administracyjne, C.H. Beck, Warszawa, 2018, 5, Seria: Podręczniki Prawnicze
  5. Dagmara Kafar, Anna Kornecka, Jakub Kornecki, Krzysztof Szocik, Prawo budowlane 2020 – proces inwestycyjny po zmianach, C.H.BECK, Warszawa, 2020, 10
  6. Anna Siwkowska, Decyzje środowiskowe. Opinie i uzgodnienia, C.H.BECK, 2020, 2
  7. Tomasz Asman, Jędrzej Dessoulavy-Śliwiński, Elżbieta Janiszewska-Kuropatwa, sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz, SWSA (del.NSA) Jerzy Siegień, Prawo budowlane. Komentarz, C.H.BECK, 2020
  8. Ustawa z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane, Dz.U., nr 89, poz 414, 1994, (z późniejszymi zmianami)
  9. Ustawa, Prawo Wodne, z dn. 11. 10. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
  10. Ustawa, O odpadach, z dn. 27. 04. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
  11. Tomasz Filipowicz, Alicja Plucińska-Filipowicz, Marek Wierzbowski, Meritum Inwestycje budowlane, Wolters Kluwer, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i Budownictwo, 2019
  2. Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i budownictwa, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Solving tests and case studies.22
T-A-2Building/demolition permit application.2
T-A-3Building work request.1
T-A-4Notification of completion of construction.1
T-A-5Local building authorities.1
T-A-6Construction accident.1
T-A-7Written exam.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definition of law, administrative law, civil law and criminal law. Rules of procedure in administrative cases. Evaluation whether a decision issued is correct. Importance and types of administrative law: construction law, environmental law, water law, zoning law, agricultural land protection law, hunting law, etc. Norms of administrative and civil law in the investment and construction process.28
T-W-2Written exam.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in exercises30
A-A-2Development of topics individual - literature studies6
A-A-3Consultation2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes30
A-W-2Self-analysis of lecture contents and literature research6
A-W-3Consultation2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/A/03-b_W01Wskazuje obowiązujące przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Introduce students to legislation in the field of construction.
Treści programoweT-W-1Definition of law, administrative law, civil law and criminal law. Rules of procedure in administrative cases. Evaluation whether a decision issued is correct. Importance and types of administrative law: construction law, environmental law, water law, zoning law, agricultural land protection law, hunting law, etc. Norms of administrative and civil law in the investment and construction process.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/A/03-b_U01Stosuje obowiązujące przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-2Training skills in obtaining the necessary permits in the investment process.
C-3Preparation and delivery of presentations on the technical conditions to which buildings and their location should meet.
Treści programoweT-A-1Solving tests and case studies.
T-A-2Building/demolition permit application.
T-A-4Notification of completion of construction.
T-A-5Local building authorities.
T-A-6Construction accident.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować obowiązujące przepisy prawa budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/A/03-b_K01Jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
BIE_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-1Introduce students to legislation in the field of construction.
C-3Preparation and delivery of presentations on the technical conditions to which buildings and their location should meet.
Treści programoweT-W-1Definition of law, administrative law, civil law and criminal law. Rules of procedure in administrative cases. Evaluation whether a decision issued is correct. Importance and types of administrative law: construction law, environmental law, water law, zoning law, agricultural land protection law, hunting law, etc. Norms of administrative and civil law in the investment and construction process.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0