Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo zagadnienia praktyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo zagadnienia praktyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 36 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Umiejetność doboru różnych źródeł energii konwencjonalnych i odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-4Umiejętność wyboru konfiguracji instalacji grzewczej ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-8Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.36
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2uczestnictwo w konsultacjach6
A-P-3samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego44
A-P-4zaliczenie projektu4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/C/09_W01
Zna i rozumie szczegółową, poszerzoną wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
IS_2A_W05, IS_2A_W06C-1T-P-1M-2, M-1, M-3S-1
IS_2A_N2/C/09_W02
Zna i rozumie sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
IS_2A_W11, IS_2A_W07C-7T-P-1M-2, M-1, M-3S-2
IS_2A_N2/C/09_W03
Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_2A_W11, IS_2A_W10, IS_2A_W05C-7T-P-1M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/C/09_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
IS_2A_U20C-8T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2
IS_2A_N2/C/09_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
IS_2A_U14, IS_2A_U16, IS_2A_U12C-4, C-5, C-2T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2
IS_2A_N2/C/09_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
IS_2A_U08C-4, C-2T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/C/09_K01
Jest gotów do podjęcia nowych, zmieniających się wyzwań dotyczących zastosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
IS_2A_K05, IS_2A_K04C-6T-P-1M-2, M-1, M-3S-1
IS_2A_N2/C/09_K02
Jest gotów do refleksji nad skutkami wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
IS_2A_K04C-6T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2
IS_2A_N2/C/09_K03
Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
IS_2A_K09C-6T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/C/09_W01
Zna i rozumie szczegółową, poszerzoną wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/C/09_W02
Zna i rozumie sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/C/09_W03
Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student zna jedynie ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/C/09_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/C/09_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/C/09_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
2,0
3,0Student potrafi znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną/ interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/C/09_K01
Jest gotów do podjęcia nowych, zmieniających się wyzwań dotyczących zastosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
2,0
3,0Student jest gotów do dokonywania odpowiednich wyborów technicznych z zakresu ogrzewnictwa wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak dość pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/C/09_K02
Jest gotów do refleksji nad skutkami wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
2,0
3,0Jest gotów do refleksji nad skutkami ekonomicznymi, eksploatacyjnymi i ekologicznymi, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/C/09_K03
Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
2,0
3,0Jest gotów do przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  2. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, wydanie II uzupełnione
  3. Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
  2. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI Instal, Wraszawa, 2001, Zeszyt 2

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.36
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2uczestnictwo w konsultacjach6
A-P-3samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego44
A-P-4zaliczenie projektu4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_W01Zna i rozumie szczegółową, poszerzoną wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_W02Zna i rozumie sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W11Zna i rozumie wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii środowiska
IS_2A_W07Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu kluczowych zagadnień przyporządkowanych do kierunku inżynierii środowiska. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_W03Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W11Zna i rozumie wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii środowiska
IS_2A_W10Zna i rozumie zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna jedynie ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_U01Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-8Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_U02Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U14Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
IS_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii środowiska w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
IS_2A_U12Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wyboru konfiguracji instalacji grzewczej ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
C-2Umiejetność doboru różnych źródeł energii konwencjonalnych i odnawialnych.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_U03Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U08Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wyboru konfiguracji instalacji grzewczej ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Umiejetność doboru różnych źródeł energii konwencjonalnych i odnawialnych.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną/ interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_K01Jest gotów do podjęcia nowych, zmieniających się wyzwań dotyczących zastosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K05Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K04Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do dokonywania odpowiednich wyborów technicznych z zakresu ogrzewnictwa wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak dość pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_K02Jest gotów do refleksji nad skutkami wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do refleksji nad skutkami ekonomicznymi, eksploatacyjnymi i ekologicznymi, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_N2/C/09_K03Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K09Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana- z użyciem komputera
M-1metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń)
3,5
4,0
4,5
5,0