Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień matematycznych z zakresu szkoły ponadpodstawowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniamii analizy matematycznej. |
C-2 | Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych. |
C-3 | Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie równań i nierówności z wykorzystaniem własności funkcji elementarnych. | 8 |
T-A-2 | Obliczanie granic ciągów. | 6 |
T-A-3 | Badanie zbieżności szeregów liczbowych. | 8 |
T-A-4 | Badanie ciągłości funkcji i wyznaczanie asymptot wykresu funkcji. | 6 |
T-A-5 | Obliczanie pochodnych, badanie monotoniczności i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji jednej zmiennnej. | 10 |
T-A-6 | Szereg Taylora i Maclaurina. | 4 |
T-A-7 | Obliczanie całek nieoznaczonych, oznaczonych i niewłaściwych. Zastosowania całek oznaczonych. | 10 |
T-A-8 | Obliczanie pochodnych cząstkowych i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji dwóch zmiennych. | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje i ich własności. Przegląd funkcji elementarnych. | 4 |
T-W-2 | Ciągi liczbowe i ich granice. | 3 |
T-W-3 | Szeregi liczbowe i kryteria ich zbieżności. | 4 |
T-W-4 | Granice i ciągłość funkcji. Asymptoty wykresu funkcji. | 3 |
T-W-5 | Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania pochodnej. | 5 |
T-W-6 | Szereg Taylora i Maclaurina. | 2 |
T-W-7 | Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania całek. | 5 |
T-W-8 | Funkcje dwóch zmiennych. Pochodne cząstkowe i ekstrema lokalne. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych. | 60 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów. | 20 |
A-A-3 | Konsultacje. | 2 |
A-A-4 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów i literatury. | 6 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-5 | Egzamin. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na uczelnianej platformie e-learningowej. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykład - na podstawie egzaminu pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu | IS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | IS_1A_U02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_K01 Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy. | IS_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | |
3,0 | Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_K01 Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student: systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczne 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
- M. Kucharska, M. Perl, Matematyka, https://e-edukacja.zut.edu.pl/course/view.php?id=2321, Uczelniana platforma e-learningowa [dostęp: 17.11.2023]
Literatura dodatkowa
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach t. 1, PWN, Warszawa, 2007, różne wydania