Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z planimetrii i stereometrii w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie sie z teoria i metoda tworzenia rysunku technicznego budowlanego w oparciu o obowiązujące normy, opanowanie wiedzy i umiejętności realizacji i czytania rysunku technicznego budowlanego, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, przygotowanie do samodzielnej i efektywnej pracy z nowoczesnymi technikami komputerowego wspomagania projektowania (CAD, CAM)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty arkuszy rysunkowych. Podziałki znormalizowane. Forma graficzna i podział arkusza rysunkowego. Wielkość, układ i zawartość informacyjną tabliczki tytułowej. Linie rysunkowe - podstawowe rodzaje linii, ich zastosowanie i przykłady. Pismo techniczne rodzaju A i B. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych.1
T-L-2Rodzaje rysunku technicznego budowlanego w tym rysunków architektoniczno-budowlanych. Rzut, przekrój, elewacja, rysunek szczegółów, oznaczenia umowne, oznaczenia uproszczone, oznaczenia dokładne1
T-L-3Oznaczenia otworów w przegrodach poziomych. Oznaczenia otworów niezabudowanych w przegrodach pionowych. Oznaczenia otworów okiennych i drzwiowych. Oznaczenia uproszczone drzwi oraz wrót. Kominy, kanały wentylacyjne, spalinowe i dymowe. Oznaczenia bruzd i wnęk1
T-L-4Normy dotyczące metod rzutowania elementów i obiektów budowlanych oraz wymiarowania. Numeracja kondygnacji i pomieszczeń na rysunkach architektoniczno-budowlanych1
T-L-5Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie i liczby wymiarowe. Szeregi wymiarowe zewnętrzne. Wymiarowanie wewnętrzne. Odnośniki elementów wielowarstwowych, odnośnik skrótowy i szczegółu. Oznaczenie poziomów i spadków1
T-L-6Wymiarowanie przekrojów budynków. Wymiary stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram. Kolejność wymiarowania obiektów budowlanych. Oznaczenia schodów na rzutach kondygnacji1
T-L-7Wykonanie rysunków w tym dwie korekty7
T-L-8Zatwierdzenie wykonanych rysunków, wskazanie popełnianych błędów1
T-L-9Odbiór rysunków i ocena prac1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Kreślenie rysunków na obowiązkowych zajęciach laboratoryjnych: rzut mieszkania, rzut i przekrój klatki schodowej jednej z kondygnacji w budynku15
A-L-2Kreślenie rysunków z zestawu zadań do wykonania w domu: strona tytułowa albumu prac, element konstrukcyjny (rygiel, belka), rysunek inwentaryzacyjny jednego z pokoi w mieszkaniu, rysunek roboczy fragmentu więźby dachowej, rysunek konstrukcji drewnianych8
A-L-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą projektów. Na początku każdego zajęcia przedstawianie są zasady i wymogi norm budowlanych oraz wskazywane najczęściej popełniane, typowe błędy. Studenci podczas ćwiczeń kreślą rysunki na podstawie otrzymanych zadań. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnianych błędów merytorycznych, rysunkowych i terminu oddania poszczególnych prac i skompletowanego albumu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/06_W01
Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych
IS_1A_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/06_U01
Potrafi odczytać i wykonać rysunki architektoniczno- budowlane
IS_1A_U03C-1T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/06_K01
Jest gotów do podjęcia pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje
IS_1A_K02, IS_1A_K01C-1T-L-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/06_W01
Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Przy czytaniu rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/06_U01
Potrafi odczytać i wykonać rysunki architektoniczno- budowlane
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje i czyta rysunki techniczne, lecz nie zawsze przestrzega podstawowych norm dot. rysunków technicznych budowlanych; przy wykonaniu rysunków dopuszcza istotne błędy, które jest w stanie poprawić. Korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/06_K01
Jest gotów do podjęcia pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje jednak dużej chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Wojciechowski Lech, Zawodowy rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997
  2. Wojciechowski Lech, Dokumentacja budowlana. Rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty arkuszy rysunkowych. Podziałki znormalizowane. Forma graficzna i podział arkusza rysunkowego. Wielkość, układ i zawartość informacyjną tabliczki tytułowej. Linie rysunkowe - podstawowe rodzaje linii, ich zastosowanie i przykłady. Pismo techniczne rodzaju A i B. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych.1
T-L-2Rodzaje rysunku technicznego budowlanego w tym rysunków architektoniczno-budowlanych. Rzut, przekrój, elewacja, rysunek szczegółów, oznaczenia umowne, oznaczenia uproszczone, oznaczenia dokładne1
T-L-3Oznaczenia otworów w przegrodach poziomych. Oznaczenia otworów niezabudowanych w przegrodach pionowych. Oznaczenia otworów okiennych i drzwiowych. Oznaczenia uproszczone drzwi oraz wrót. Kominy, kanały wentylacyjne, spalinowe i dymowe. Oznaczenia bruzd i wnęk1
T-L-4Normy dotyczące metod rzutowania elementów i obiektów budowlanych oraz wymiarowania. Numeracja kondygnacji i pomieszczeń na rysunkach architektoniczno-budowlanych1
T-L-5Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie i liczby wymiarowe. Szeregi wymiarowe zewnętrzne. Wymiarowanie wewnętrzne. Odnośniki elementów wielowarstwowych, odnośnik skrótowy i szczegółu. Oznaczenie poziomów i spadków1
T-L-6Wymiarowanie przekrojów budynków. Wymiary stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram. Kolejność wymiarowania obiektów budowlanych. Oznaczenia schodów na rzutach kondygnacji1
T-L-7Wykonanie rysunków w tym dwie korekty7
T-L-8Zatwierdzenie wykonanych rysunków, wskazanie popełnianych błędów1
T-L-9Odbiór rysunków i ocena prac1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Kreślenie rysunków na obowiązkowych zajęciach laboratoryjnych: rzut mieszkania, rzut i przekrój klatki schodowej jednej z kondygnacji w budynku15
A-L-2Kreślenie rysunków z zestawu zadań do wykonania w domu: strona tytułowa albumu prac, element konstrukcyjny (rygiel, belka), rysunek inwentaryzacyjny jednego z pokoi w mieszkaniu, rysunek roboczy fragmentu więźby dachowej, rysunek konstrukcji drewnianych8
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_W01Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie dyscyplin i kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, takich jak: ochrona środowiska, budownictwo, mechanika, geodezja, geologia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie sie z teoria i metoda tworzenia rysunku technicznego budowlanego w oparciu o obowiązujące normy, opanowanie wiedzy i umiejętności realizacji i czytania rysunku technicznego budowlanego, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, przygotowanie do samodzielnej i efektywnej pracy z nowoczesnymi technikami komputerowego wspomagania projektowania (CAD, CAM)
Treści programoweT-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty arkuszy rysunkowych. Podziałki znormalizowane. Forma graficzna i podział arkusza rysunkowego. Wielkość, układ i zawartość informacyjną tabliczki tytułowej. Linie rysunkowe - podstawowe rodzaje linii, ich zastosowanie i przykłady. Pismo techniczne rodzaju A i B. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych.
T-L-2Rodzaje rysunku technicznego budowlanego w tym rysunków architektoniczno-budowlanych. Rzut, przekrój, elewacja, rysunek szczegółów, oznaczenia umowne, oznaczenia uproszczone, oznaczenia dokładne
T-L-3Oznaczenia otworów w przegrodach poziomych. Oznaczenia otworów niezabudowanych w przegrodach pionowych. Oznaczenia otworów okiennych i drzwiowych. Oznaczenia uproszczone drzwi oraz wrót. Kominy, kanały wentylacyjne, spalinowe i dymowe. Oznaczenia bruzd i wnęk
T-L-4Normy dotyczące metod rzutowania elementów i obiektów budowlanych oraz wymiarowania. Numeracja kondygnacji i pomieszczeń na rysunkach architektoniczno-budowlanych
T-L-5Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie i liczby wymiarowe. Szeregi wymiarowe zewnętrzne. Wymiarowanie wewnętrzne. Odnośniki elementów wielowarstwowych, odnośnik skrótowy i szczegółu. Oznaczenie poziomów i spadków
T-L-6Wymiarowanie przekrojów budynków. Wymiary stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram. Kolejność wymiarowania obiektów budowlanych. Oznaczenia schodów na rzutach kondygnacji
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą projektów. Na początku każdego zajęcia przedstawianie są zasady i wymogi norm budowlanych oraz wskazywane najczęściej popełniane, typowe błędy. Studenci podczas ćwiczeń kreślą rysunki na podstawie otrzymanych zadań. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnianych błędów merytorycznych, rysunkowych i terminu oddania poszczególnych prac i skompletowanego albumu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Przy czytaniu rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_U01Potrafi odczytać i wykonać rysunki architektoniczno- budowlane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie sie z teoria i metoda tworzenia rysunku technicznego budowlanego w oparciu o obowiązujące normy, opanowanie wiedzy i umiejętności realizacji i czytania rysunku technicznego budowlanego, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, przygotowanie do samodzielnej i efektywnej pracy z nowoczesnymi technikami komputerowego wspomagania projektowania (CAD, CAM)
Treści programoweT-L-7Wykonanie rysunków w tym dwie korekty
T-L-8Zatwierdzenie wykonanych rysunków, wskazanie popełnianych błędów
T-L-9Odbiór rysunków i ocena prac
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą projektów. Na początku każdego zajęcia przedstawianie są zasady i wymogi norm budowlanych oraz wskazywane najczęściej popełniane, typowe błędy. Studenci podczas ćwiczeń kreślą rysunki na podstawie otrzymanych zadań. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnianych błędów merytorycznych, rysunkowych i terminu oddania poszczególnych prac i skompletowanego albumu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje i czyta rysunki techniczne, lecz nie zawsze przestrzega podstawowych norm dot. rysunków technicznych budowlanych; przy wykonaniu rysunków dopuszcza istotne błędy, które jest w stanie poprawić. Korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_K01Jest gotów do podjęcia pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
IS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie sie z teoria i metoda tworzenia rysunku technicznego budowlanego w oparciu o obowiązujące normy, opanowanie wiedzy i umiejętności realizacji i czytania rysunku technicznego budowlanego, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, przygotowanie do samodzielnej i efektywnej pracy z nowoczesnymi technikami komputerowego wspomagania projektowania (CAD, CAM)
Treści programoweT-L-7Wykonanie rysunków w tym dwie korekty
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą projektów. Na początku każdego zajęcia przedstawianie są zasady i wymogi norm budowlanych oraz wskazywane najczęściej popełniane, typowe błędy. Studenci podczas ćwiczeń kreślą rysunki na podstawie otrzymanych zadań. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnianych błędów merytorycznych, rysunkowych i terminu oddania poszczególnych prac i skompletowanego albumu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje jednak dużej chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5
4,0
4,5
5,0