Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana umiejętność logicznego myślenia, przynajmniej w elementarnym zakresie |
W-2 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-3 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności |
C-2 | Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne |
C-3 | Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna | 3 |
T-L-2 | Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna | 2 |
T-L-3 | Sprawdzian wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie wybranych krzywych hydrologicznych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne | 2 |
T-W-2 | Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów | 2 |
T-W-3 | Charakterystyki opadów atmosferycznych | 2 |
T-W-4 | Parowanie i transpiracja | 2 |
T-W-5 | Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej | 2 |
T-W-6 | Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu | 2 |
T-W-7 | Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów | 2 |
T-W-8 | Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii | 2 |
T-W-9 | Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych | 2 |
T-W-10 | Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa | 1 |
T-W-11 | Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania | 2 |
T-W-12 | Formy denne, ich związki z warunkami przepływu | 1 |
T-W-13 | Metody określania przepływów charakterystycznych | 4 |
T-W-14 | Podstawy modelowania hydrologicznego | 2 |
T-W-15 | Sprawdzian. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych | 4 |
A-L-3 | Wykonanie zadania hydrologicznego | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium z metod i przyrządów pomiarowych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności zadań hydrologicznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/10_W01 Zna podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | IS_1A_W08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-15, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/10_U01 Zna zasadę działania wybranych instrumentów meteorologicznych i hydrometrycznych. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii. | IS_1A_U05 | — | — | C-3, C-2 | T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/10_K01 Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wplywu na procesy hydrologiczne | IS_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-15 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/10_W01 Zna podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | 2,0 | |
3,0 | Zna metody i przyrządy pomiarowe w stopniu dostatecznym. Ocena punktowa. Student rozwiązuje test w granicach 50%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/10_U01 Zna zasadę działania wybranych instrumentów meteorologicznych i hydrometrycznych. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/10_K01 Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wplywu na procesy hydrologiczne | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do oceny skutków działalności inżynierskiej pod kątem wpływu na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
- Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
- Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
- Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993
- Aktualizacja metodyki obliczania przepływów i opadów maksymalnych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia dla zlewni kontrolowanych i niekontrolowanych oraz identyfikacji modeli transformacji opadu w odpływ, STOWARZYSZENIE HYDROLOGÓW POLSKICH, Warszawa, 2017