Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika i wytrzymałość materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika i wytrzymałość materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji i rysowania wykresów sił wewnętrznych w układach belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. |
C-2 | Opanowanie umiejętności wyznaczania naprężeń w danym przekroju dla elementów poddanych siłom osiowym oraz zginaniu. |
C-3 | Umiejętność wyróżnienia typów schematów konstrukcji: belek, ram oraz kratownic, podania ich cech szczególnych, sposobów obliczeń i przykładów zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Równania równowagi, podpory i obciążenia. Wstęp do obliczeń z wykorzystaniem programów komputerowych. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i złożonych oraz ramach. | 6 |
T-L-3 | Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach. | 6 |
T-L-4 | Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Rozciąganie osiowe. Hipoteza HMH. | 6 |
T-L-5 | Kratownice | 2 |
T-L-6 | Obliczenia w programie komputerowym dotyczące tematyki wykraczającej poza podstawy mechaniki np. wpływu osiadania na naprężenia w rurociągach. Powtórka materiału. | 2 |
T-L-7 | Kolokwia 3x2h | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji. | 2 |
T-W-2 | Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach i ramach. | 3 |
T-W-3 | Siły wewnętrzne. Cechy wykresów sił wewnętrznych. Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach. | 3 |
T-W-4 | Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych. | 2 |
T-W-5 | Wyznaczanie naprężeń i odkształceń. Prawo Hooke'a. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Hipoteza HMH. Rozciąganie osiowe | 2 |
T-W-6 | Kratownice | 1 |
T-W-7 | Podsumowanie wiadomości przed zaliczeniem. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 30 |
A-L-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń. | 5 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów. | 8 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/16_W01 Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. | IS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_S1/B/16_W02 Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego. | IS_1A_W02 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_1A_S1/B/16_W03 Zna podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi podać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice. | IS_1A_W02 | — | — | C-3 | T-W-1, T-L-6, T-L-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/16_U01 Potrafi wyznaczyć reakcje podporowe oraz narysować wykresy sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. | IS_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-L-3, T-W-2, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/16_U02 Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznaczyć wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego. | IS_1A_U08 | — | — | C-3 | T-W-5, T-L-4, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_1A_S1/B/16_U03 Potrafi wymienić podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi opisać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice. | IS_1A_U08 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-1, T-L-5, T-W-6, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/16_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy | IS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-W-7, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-L-6, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/16_W01 Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla ukladów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. Potrafi wykonać samodzielnie obliczenia i rysunki. Może popełniać nieznaczne błędy merytoryczne oraz obliczeniowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16_W02 Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego. Wykonuje samodzielnie niezbędne obliczenia i wykresy. Może popełniać drobne błędy merytoryczne i rachunkowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16_W03 Zna podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi podać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice. | 2,0 | |
3,0 | Zna i opisuje podstawowe typy elementów konstrukcyjnych (belki, ramy, kratownice), a także potrafi podać sposoby ich obliczeń. Może popełniać drobne błędy merytoryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/16_U01 Potrafi wyznaczyć reakcje podporowe oraz narysować wykresy sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyznaczać reakcje podporowe oraz wykresy sił wewnętrznych płaskich układów belkowych i ramowych dla prostych przypadków obciażenia. Może popełniać drobne błędy rachunkowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16_U02 Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznaczyć wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju poprzecznym elementu poddanego siłom osiowym oraz zginaniu oraz wyznaczyć wartości momentów bezwładności dla danych przekrojów. Może popełniać drobne błędy merytoryczne i rachunkowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16_U03 Potrafi wymienić podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi opisać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opisać podstawowe typy elementów konstrukcyjnych: belki, ramy i kratownice oraz podać sposoby ich obliczeń. Może popełniać drobne błędy merytoryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/16_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do w miarę obiektywnej oceny posiadanej wiedzy z zakresu przedmiotu oraz oceny efektów swojej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Leyko, Mechanika ogólna, PWN
- J. Misiak, Mechanika ogólna, WNT
- M. Niezgodziński, T. Niezgodziński, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
- J. Leyko, J. Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2003
- Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1998, III
- Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VI
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2009
- Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Brzoska Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
- Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 1999
- Zielnica J., Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II