Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy termodynamiki technicznej-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy termodynamiki technicznej-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Obiegi prawobieżne, sprawność. Obieg Carnot. Obieg Otto. Obieg Diesla. Obiegi Sabathego. Obieg Braytona. Obieg Stirlinga. Obiegi lewobieżne, sprawność, pompy grzejne. | 7 |
T-W-2 | Para wodna - pojęcia podstawowe. Wykresy pary wodnej. Tablice parowe. Parametry i stany pary wodnej. Przemiany pary wodnej. Użytkowy wykres i - s pary wodnej. | 6 |
T-W-3 | Przepływ gazów - podstawowe zależności. Przepływ przez dysze poddzwiękową i naddzwiękową Procesy sprężania. Sprężanie jednostopniowe. Sprężanie wielostopniowe. Rzeczywista sprężarka tłokowa | 4 |
T-W-4 | Gazy wilgotne – wstep. Wykres i-X dla powietrza wilgotnego. Przemiany podgrzewania gazów wilgotnych. Przemiany ochładzania gazów wilgotnych. Przemiany mieszania strumieni gazów wilgotnych | 4 |
T-W-5 | Podstawy spalania paliw. Spalanie paliw stałych i ciekłych. Spalanie paliw gazowych. Spalanie niezupełne. Spaliny jako gaz wilgotny. Kontrakcja chemiczna i fizyczna w procesie spalania. Teoretyczny udział CO2 w spalinach | 5 |
T-W-6 | Złożona wymiana ciepła: przewodzenie ciepła, wnikanie i przenikanie ciepła. Sprawdzenie kondensacji powierzchniowej: temperatura wewnętrzna powierzchni przegrody, ciśnienie cząstkowe pary wodnej w pomieszczeniu, warunek ryzyka wykraplania (kondensacji) pary wodnej. Wymienniki ciepła, obliczanie powierzchni wymiany ciepła. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 41 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_W01 Student zna i rozumie wiedzę o charakterystyce procesów termodynamicznych i przekazywania energii z zakresu termodynamiki technicznej | IS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | IS_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_K01 Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | IS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_W01 Student zna i rozumie wiedzę o charakterystyce procesów termodynamicznych i przekazywania energii z zakresu termodynamiki technicznej | 2,0 | |
3,0 | Student zna wiekszość podstawowej wiedzy z zakresu zamierzonego efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejętności dokonania ich głębszej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/13-2_K01 Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | Student jest skłonny do podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ruziewicz A., Ochman A., Nowak A., Czajkowski C., Termodynamika, Politechnika Wrocławska, 2019
- Pudlik W. (red), TERMODYNAMIKA Podręcznik przeznaczony dla studiujących na kierunkach: Mechanika i Energetyka, Politechnika Gdanska, Gdansk, 2011
- Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
- Zwarycz-Makles K., Szaflik W., Matematyczne modelowanie współczynnika COP adsorpcyjnej pompy ciepła, Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, SIGMA-NOT Sp. z o.o., 2019, Tom: 50, Zeszyt: 12, Strony: 451-456, Numer ISSN 0137-3676, doi:10.15199/9.2019.12.3
- Zwarycz-Makles K., Influence of desorption temperature on the thermodynamic performance of adsorption heat pump, E3S Web of Conferences Tom: 70, Strony 1-7, 2018
Literatura dodatkowa
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Zadania z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 2013
- Wiśniewski St., Wiśniewski T., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa 1999, 1999