Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,26zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowane wiadomości z przedmiotów matematyka i fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zjawisk z zakresu statyki i dynamiki płynów.
C-2Znajomość podstawowych praw zachowania mechaniki płynów i równań je opisujących.
C-3Umiejętność obliczania zagadnień statyki, kinematyki i dynamiki płynów.
C-4Podstawowa znajomość zagadnień przepływu płynów w przewodach pod ciśnieniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania z zakresu własności fizycznych płynów1
T-A-2Zadania z zakresu statyki płynów (równowaga ciśnień, ruch obrotowy, parcie, moment bezwładności, pływanie ciał)3
T-A-3Kinematyka i podstawy dynamiki płynów (potencjał, linie prądu, równanie ciągłości, równania Eulera, równ. Bernoulliego dla połynów doskonałych)3
T-A-4Zadania na reakcje hydrodynamiczne2
T-A-5Przepływy płynów rzeczywistych - straty liniowe i mejscowe, przepływy pod ciśnieniem, praca pomp3
T-A-6Ruch nieustalony w przewodach, uderzenie hydrauliczne3
15
laboratoria
T-L-1Ćw. 1: Wyznaczanie współczynnika filtracji przy przepływie przez wał4
T-L-2Ćw. 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokości zwierciadła wody w komorze wyrównawczej4
T-L-3Wyznaczanie rzędnych linii ciśnień i linii energii w przewodach kołowych pod ciśnieniem4
T-L-4Wyznaczanie liczby granicznej Reynoldsa3
15
wykłady
T-W-1Wykład organizacyjny1
T-W-2Właściwości fizyczne płynów.3
T-W-3Statyka płynów. Parcie cieczy na powierzchnie płaskie i zakrzywione6
T-W-4Podstawowe pojęcia kinematyki płynów2
T-W-5Podstawowe równania hydrodynamiki.2
T-W-6Równanie Bernoulliego i jego zastosowanie.3
T-W-7Promień hydrauliczny.1
T-W-8Ruch laminarny i burzliwy.2
T-W-9Opory ruchu.2
T-W-10Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem3
T-W-11Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem3
T-W-12Wykres Ancony2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań przesłanych przez Internet15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium18
A-A-4Konsultacje2
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Opracowanie sprawozdań6
A-L-4Obrona sprawozdań2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Pogłębianie wiadomości z zakresu przedmiotu z pozycji literaturowych8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnień i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji przykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych ćwiczeń przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdań oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjętego" sprawozdania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena formująca: Laboratorium Wodne : Studenci otrzymują wraz z opisem wykonania doświadczenia dwie tzw. kartki pomiarowe. Po zakończeniu doświadczenia kopia danych pomiarowych przekazywana jest prowadzącemu ćwiczenia i wykorzystywana do równoległego opracowania danego doświadczenia w celu weryfikacji opracowania studenckiego
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzenie opracowań ćwiczeń na Laboratorium Wodnym dla każdego zespołu z decyzją "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjętego opracowania
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-1_W01
Zna i rozumie właściwości fizyczne płynów oraz zagadnienia statyki płynów (równowaga cieczy, parcie, pływalność ciał). Zna zasady zachowania masy, pędu i energii, równania Eulera, Naviera-Stokese dla płynów i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania prostych problemów przepływu płynu. Zna równanie Bernoulliego dla płynów doskonałych i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania problemów obliczeniowych z zakresu przepływu płynu w przewodach. Rozumie zagadnienie przepływów płynów rzeczywistych, zna pojęcia strat energetycznych (liniowych i lokalnych) i umie wykorzystać rozszerzone równanie Bernoulliego w praktycznych zagadnieniach obliczeniowych dla przewodów pod ciśnieniem. Zna zjawisko ruchu nieustalonego płynów w przewodach i rozumie jego konsekwencje w postaci takich zjawisk, jak np. uderzenie hydrauliczne.
IS_1A_W02C-4, C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11M-1, M-3, M-5S-1, S-2, S-3, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-1_U01
Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania statyki płynów dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu statyki (wyznaczanie parcia, określanie warunków pływalności, praca pras hydraulicznych, itp).
IS_1A_U02, IS_1A_U04, IS_1A_U05C-4, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11M-3, M-5S-1, S-2, S-3, S-5, S-4, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-1_K01
Jest gotów do analizy znaczenia mechaniki płynów w zagadnieniach związanych z inżynierią środowiska, gdzie płyny (woda, powietrze,...) powszechnie występują i oddziaływują; ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów (wiatr, przepływy rzeczne, itp.) na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.)
IS_1A_K02, IS_1A_K01C-4, C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-12, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-1_W01
Zna i rozumie właściwości fizyczne płynów oraz zagadnienia statyki płynów (równowaga cieczy, parcie, pływalność ciał). Zna zasady zachowania masy, pędu i energii, równania Eulera, Naviera-Stokese dla płynów i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania prostych problemów przepływu płynu. Zna równanie Bernoulliego dla płynów doskonałych i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania problemów obliczeniowych z zakresu przepływu płynu w przewodach. Rozumie zagadnienie przepływów płynów rzeczywistych, zna pojęcia strat energetycznych (liniowych i lokalnych) i umie wykorzystać rozszerzone równanie Bernoulliego w praktycznych zagadnieniach obliczeniowych dla przewodów pod ciśnieniem. Zna zjawisko ruchu nieustalonego płynów w przewodach i rozumie jego konsekwencje w postaci takich zjawisk, jak np. uderzenie hydrauliczne.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu mechaniki płynów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-1_U01
Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania statyki płynów dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu statyki (wyznaczanie parcia, określanie warunków pływalności, praca pras hydraulicznych, itp).
2,0
3,0Ma podstawowe umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień hydraulicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-1_K01
Jest gotów do analizy znaczenia mechaniki płynów w zagadnieniach związanych z inżynierią środowiska, gdzie płyny (woda, powietrze,...) powszechnie występują i oddziaływują; ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów (wiatr, przepływy rzeczne, itp.) na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.)
2,0
3,0Ma podstawowe kompetencje społeczne. Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  2. Gołębiewski C., Łuczywek E., Walicki E., Zbiór zadań z mechaniki płynów, PWN, Warszawa, 1998
  3. Puzyrewski R., Sawicki J., Podstawy mechaniki płynów i hydrauliki, PWN, Warszawa, 1998
  4. Walden H., Stasiak J., Mechanika cieczy i gazów w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1971
  5. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  2. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania z zakresu własności fizycznych płynów1
T-A-2Zadania z zakresu statyki płynów (równowaga ciśnień, ruch obrotowy, parcie, moment bezwładności, pływanie ciał)3
T-A-3Kinematyka i podstawy dynamiki płynów (potencjał, linie prądu, równanie ciągłości, równania Eulera, równ. Bernoulliego dla połynów doskonałych)3
T-A-4Zadania na reakcje hydrodynamiczne2
T-A-5Przepływy płynów rzeczywistych - straty liniowe i mejscowe, przepływy pod ciśnieniem, praca pomp3
T-A-6Ruch nieustalony w przewodach, uderzenie hydrauliczne3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćw. 1: Wyznaczanie współczynnika filtracji przy przepływie przez wał4
T-L-2Ćw. 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokości zwierciadła wody w komorze wyrównawczej4
T-L-3Wyznaczanie rzędnych linii ciśnień i linii energii w przewodach kołowych pod ciśnieniem4
T-L-4Wyznaczanie liczby granicznej Reynoldsa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład organizacyjny1
T-W-2Właściwości fizyczne płynów.3
T-W-3Statyka płynów. Parcie cieczy na powierzchnie płaskie i zakrzywione6
T-W-4Podstawowe pojęcia kinematyki płynów2
T-W-5Podstawowe równania hydrodynamiki.2
T-W-6Równanie Bernoulliego i jego zastosowanie.3
T-W-7Promień hydrauliczny.1
T-W-8Ruch laminarny i burzliwy.2
T-W-9Opory ruchu.2
T-W-10Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem3
T-W-11Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem3
T-W-12Wykres Ancony2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań przesłanych przez Internet15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium18
A-A-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Opracowanie sprawozdań6
A-L-4Obrona sprawozdań2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Pogłębianie wiadomości z zakresu przedmiotu z pozycji literaturowych8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-1_W01Zna i rozumie właściwości fizyczne płynów oraz zagadnienia statyki płynów (równowaga cieczy, parcie, pływalność ciał). Zna zasady zachowania masy, pędu i energii, równania Eulera, Naviera-Stokese dla płynów i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania prostych problemów przepływu płynu. Zna równanie Bernoulliego dla płynów doskonałych i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania problemów obliczeniowych z zakresu przepływu płynu w przewodach. Rozumie zagadnienie przepływów płynów rzeczywistych, zna pojęcia strat energetycznych (liniowych i lokalnych) i umie wykorzystać rozszerzone równanie Bernoulliego w praktycznych zagadnieniach obliczeniowych dla przewodów pod ciśnieniem. Zna zjawisko ruchu nieustalonego płynów w przewodach i rozumie jego konsekwencje w postaci takich zjawisk, jak np. uderzenie hydrauliczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie dyscyplin i kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, takich jak: ochrona środowiska, budownictwo, mechanika, geodezja, geologia.
Cel przedmiotuC-4Podstawowa znajomość zagadnień przepływu płynów w przewodach pod ciśnieniem
C-1Zrozumienie zjawisk z zakresu statyki i dynamiki płynów.
C-2Znajomość podstawowych praw zachowania mechaniki płynów i równań je opisujących.
C-3Umiejętność obliczania zagadnień statyki, kinematyki i dynamiki płynów.
Treści programoweT-L-1Ćw. 1: Wyznaczanie współczynnika filtracji przy przepływie przez wał
T-L-2Ćw. 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokości zwierciadła wody w komorze wyrównawczej
T-L-3Wyznaczanie rzędnych linii ciśnień i linii energii w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie liczby granicznej Reynoldsa
T-A-2Zadania z zakresu statyki płynów (równowaga ciśnień, ruch obrotowy, parcie, moment bezwładności, pływanie ciał)
T-A-3Kinematyka i podstawy dynamiki płynów (potencjał, linie prądu, równanie ciągłości, równania Eulera, równ. Bernoulliego dla połynów doskonałych)
T-A-4Zadania na reakcje hydrodynamiczne
T-A-6Ruch nieustalony w przewodach, uderzenie hydrauliczne
T-A-1Zadania z zakresu własności fizycznych płynów
T-A-5Przepływy płynów rzeczywistych - straty liniowe i mejscowe, przepływy pod ciśnieniem, praca pomp
T-W-7Promień hydrauliczny.
T-W-8Ruch laminarny i burzliwy.
T-W-9Opory ruchu.
T-W-10Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem
T-W-2Właściwości fizyczne płynów.
T-W-4Podstawowe pojęcia kinematyki płynów
T-W-5Podstawowe równania hydrodynamiki.
T-W-6Równanie Bernoulliego i jego zastosowanie.
T-W-11Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnień i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji przykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych ćwiczeń przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdań oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjętego" sprawozdania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzenie opracowań ćwiczeń na Laboratorium Wodnym dla każdego zespołu z decyzją "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjętego opracowania
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu mechaniki płynów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-1_U01Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania statyki płynów dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu statyki (wyznaczanie parcia, określanie warunków pływalności, praca pras hydraulicznych, itp).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
IS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
IS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-4Podstawowa znajomość zagadnień przepływu płynów w przewodach pod ciśnieniem
C-2Znajomość podstawowych praw zachowania mechaniki płynów i równań je opisujących.
C-3Umiejętność obliczania zagadnień statyki, kinematyki i dynamiki płynów.
Treści programoweT-L-1Ćw. 1: Wyznaczanie współczynnika filtracji przy przepływie przez wał
T-L-2Ćw. 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokości zwierciadła wody w komorze wyrównawczej
T-L-3Wyznaczanie rzędnych linii ciśnień i linii energii w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie liczby granicznej Reynoldsa
T-A-2Zadania z zakresu statyki płynów (równowaga ciśnień, ruch obrotowy, parcie, moment bezwładności, pływanie ciał)
T-A-3Kinematyka i podstawy dynamiki płynów (potencjał, linie prądu, równanie ciągłości, równania Eulera, równ. Bernoulliego dla połynów doskonałych)
T-A-4Zadania na reakcje hydrodynamiczne
T-A-6Ruch nieustalony w przewodach, uderzenie hydrauliczne
T-A-1Zadania z zakresu własności fizycznych płynów
T-A-5Przepływy płynów rzeczywistych - straty liniowe i mejscowe, przepływy pod ciśnieniem, praca pomp
T-W-7Promień hydrauliczny.
T-W-8Ruch laminarny i burzliwy.
T-W-9Opory ruchu.
T-W-10Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem
T-W-2Właściwości fizyczne płynów.
T-W-4Podstawowe pojęcia kinematyki płynów
T-W-5Podstawowe równania hydrodynamiki.
T-W-6Równanie Bernoulliego i jego zastosowanie.
T-W-11Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji przykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych ćwiczeń przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdań oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjętego" sprawozdania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzenie opracowań ćwiczeń na Laboratorium Wodnym dla każdego zespołu z decyzją "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjętego opracowania
S-4Ocena formująca: Laboratorium Wodne : Studenci otrzymują wraz z opisem wykonania doświadczenia dwie tzw. kartki pomiarowe. Po zakończeniu doświadczenia kopia danych pomiarowych przekazywana jest prowadzącemu ćwiczenia i wykorzystywana do równoległego opracowania danego doświadczenia w celu weryfikacji opracowania studenckiego
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawowe umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień hydraulicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-1_K01Jest gotów do analizy znaczenia mechaniki płynów w zagadnieniach związanych z inżynierią środowiska, gdzie płyny (woda, powietrze,...) powszechnie występują i oddziaływują; ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów (wiatr, przepływy rzeczne, itp.) na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
IS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-4Podstawowa znajomość zagadnień przepływu płynów w przewodach pod ciśnieniem
C-1Zrozumienie zjawisk z zakresu statyki i dynamiki płynów.
C-2Znajomość podstawowych praw zachowania mechaniki płynów i równań je opisujących.
C-3Umiejętność obliczania zagadnień statyki, kinematyki i dynamiki płynów.
Treści programoweT-L-1Ćw. 1: Wyznaczanie współczynnika filtracji przy przepływie przez wał
T-L-2Ćw. 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokości zwierciadła wody w komorze wyrównawczej
T-L-3Wyznaczanie rzędnych linii ciśnień i linii energii w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie liczby granicznej Reynoldsa
T-W-12Wykres Ancony
T-W-1Wykład organizacyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnień i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji przykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych ćwiczeń przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdań oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjętego" sprawozdania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzenie opracowań ćwiczeń na Laboratorium Wodnym dla każdego zespołu z decyzją "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjętego opracowania
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawowe kompetencje społeczne. Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0