Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika płynów-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika płynów-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowane wiadomości z matematyki, fizyki i hydrologii ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych. |
C-2 | Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu. |
C-3 | Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń. |
C-4 | Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy | 2 |
T-A-2 | Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK) | 2 |
T-A-3 | Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego | 2 |
T-A-4 | Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem | 2 |
T-A-5 | Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza | 2 |
T-A-6 | Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta | 2 |
T-A-7 | Obliczanie przepływów gazów w przewodach | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ruch krytyczny | 1 |
T-W-2 | Ustalony ruch w korytach otwartych. | 2 |
T-W-3 | Niestalony ruch w korytach otwartych | 1 |
T-W-4 | Wypływ przez otwory. | 2 |
T-W-5 | Wypływ przez przelewy. | 2 |
T-W-6 | Przepusty i światła mostów | 1 |
T-W-7 | Parcie i reakcje hydrodynamiczne | 2 |
T-W-8 | Ruch wód gruntowych | 1 |
T-W-9 | Podobieństwo i badania modelowe | 1 |
T-W-10 | Podstawowe zagadnienia z dynamika gazów ściśliwych. | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielna realizacja zadań przesłanych przez Internet | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 33 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy |
M-2 | Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu) |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy |
S-3 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/15-2_W01 Zna i rozumie zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych). | IS_1A_W07, IS_1A_W01, IS_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/15-2_U01 Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Potrafi analizować zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Potrafi analizować znaczenie przepływu filtracyjnego w gruncie, w tym podstawowych równań i potrafi je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych. | IS_1A_U02, IS_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/15-2_K01 Jest gotów do określnienia ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.). | IS_1A_K02, IS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-11, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/15-2_W01 Zna i rozumie zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych). | 2,0 | |
3,0 | Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu mechaniki płynów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/15-2_U01 Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Potrafi analizować zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Potrafi analizować znaczenie przepływu filtracyjnego w gruncie, w tym podstawowych równań i potrafi je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonnywać podstawowe obliczenia z zakresu mechaniki płynów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/15-2_K01 Jest gotów do określnienia ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.). | 2,0 | |
3,0 | Ma odpowiednie kompetencje społeczne. Potrafi pracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Puzyrewski R., Sawicki J.:, Podstawy mechaniki płynów i hydrauliki, PWN, Warszawa, 1998
- Walden H., Stasiak J., Mechanika cieczy i gazów w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1991
- Czetwertyński E., Utrysko B, Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
- Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016
Literatura dodatkowa
- Prosnak W., Mechanika płynów. Statyka płynów i dynamika cieczy, PWN, Warszawa, 1970
- Kubrak J., Hydraulika techniczna. Wyd. SGGW, SGGW, Warszawa, 1998