Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowane wiadomości z matematyki, fizyki i hydrologii ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy2
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)2
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego2
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem2
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza2
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta2
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach2
T-A-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Ruch krytyczny1
T-W-2Ustalony ruch w korytach otwartych.2
T-W-3Niestalony ruch w korytach otwartych1
T-W-4Wypływ przez otwory.2
T-W-5Wypływ przez przelewy.2
T-W-6Przepusty i światła mostów1
T-W-7Parcie i reakcje hydrodynamiczne2
T-W-8Ruch wód gruntowych1
T-W-9Podobieństwo i badania modelowe1
T-W-10Podstawowe zagadnienia z dynamika gazów ściśliwych.1
T-W-11Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań przesłanych przez Internet3
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia33
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-2_W01
Zna i rozumie zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych).
IS_1A_W07, IS_1A_W01, IS_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-2_U01
Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Potrafi analizować zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Potrafi analizować znaczenie przepływu filtracyjnego w gruncie, w tym podstawowych równań i potrafi je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych.
IS_1A_U02, IS_1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-2_K01
Jest gotów do określnienia ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.).
IS_1A_K02, IS_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-11, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-2_W01
Zna i rozumie zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych).
2,0
3,0Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu mechaniki płynów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-2_U01
Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Potrafi analizować zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Potrafi analizować znaczenie przepływu filtracyjnego w gruncie, w tym podstawowych równań i potrafi je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych.
2,0
3,0Potrafi wykonnywać podstawowe obliczenia z zakresu mechaniki płynów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-2_K01
Jest gotów do określnienia ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.).
2,0
3,0Ma odpowiednie kompetencje społeczne. Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  2. Puzyrewski R., Sawicki J.:, Podstawy mechaniki płynów i hydrauliki, PWN, Warszawa, 1998
  3. Walden H., Stasiak J., Mechanika cieczy i gazów w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1991
  4. Czetwertyński E., Utrysko B, Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  5. Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  6. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
  7. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Prosnak W., Mechanika płynów. Statyka płynów i dynamika cieczy, PWN, Warszawa, 1970
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna. Wyd. SGGW, SGGW, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy2
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)2
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego2
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem2
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza2
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta2
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach2
T-A-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ruch krytyczny1
T-W-2Ustalony ruch w korytach otwartych.2
T-W-3Niestalony ruch w korytach otwartych1
T-W-4Wypływ przez otwory.2
T-W-5Wypływ przez przelewy.2
T-W-6Przepusty i światła mostów1
T-W-7Parcie i reakcje hydrodynamiczne2
T-W-8Ruch wód gruntowych1
T-W-9Podobieństwo i badania modelowe1
T-W-10Podstawowe zagadnienia z dynamika gazów ściśliwych.1
T-W-11Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań przesłanych przez Internet3
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia33
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-2_W01Zna i rozumie zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
IS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i dziedzin pokrewnych.
IS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie dyscyplin i kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, takich jak: ochrona środowiska, budownictwo, mechanika, geodezja, geologia.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych
Treści programoweT-W-2Ustalony ruch w korytach otwartych.
T-W-1Ruch krytyczny
T-W-3Niestalony ruch w korytach otwartych
T-W-5Wypływ przez przelewy.
T-W-6Przepusty i światła mostów
T-W-4Wypływ przez otwory.
T-W-7Parcie i reakcje hydrodynamiczne
T-W-8Ruch wód gruntowych
T-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu mechaniki płynów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-2_U01Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Potrafi analizować zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Potrafi analizować znaczenie przepływu filtracyjnego w gruncie, w tym podstawowych równań i potrafi je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
IS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych
Treści programoweT-W-2Ustalony ruch w korytach otwartych.
T-W-1Ruch krytyczny
T-W-3Niestalony ruch w korytach otwartych
T-W-5Wypływ przez przelewy.
T-W-6Przepusty i światła mostów
T-W-4Wypływ przez otwory.
T-W-7Parcie i reakcje hydrodynamiczne
T-W-8Ruch wód gruntowych
T-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonnywać podstawowe obliczenia z zakresu mechaniki płynów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-2_K01Jest gotów do określnienia ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynów na stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
IS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych
Treści programoweT-W-11Zaliczenie wykładu
T-A-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma odpowiednie kompetencje społeczne. Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0