Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Pompy,wentylatory i sprężarki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pompy,wentylatory i sprężarki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zasadami ich efektywnej eksploatacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie oporów hydraulicznych przewodów | 3 |
T-L-2 | Badanie charakterystyki pompy wirowej | 3 |
T-L-3 | Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych | 3 |
T-L-4 | Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego | 3 |
T-L-5 | Badanie przepływów cieczy | 5 |
T-L-6 | Dobór pompy c.o. | 3 |
T-L-7 | Dobór pompy głębinowej | 3 |
T-L-8 | Optymalizacja instalacji pod kątem kosztów | 5 |
T-L-9 | Zaliczenie pisemne z całości materiału | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Wiadomości podstawowe | 1 |
T-W-3 | Pompy wyporowe | 2 |
T-W-4 | Pompy wirowe | 1 |
T-W-5 | Pompy różne | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka hydrauliczna instalacji. Wykres Ancony | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka pomp | 1 |
T-W-8 | Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp | 2 |
T-W-9 | Podstawowe wiadomości o sprężarkach | 1 |
T-W-10 | Podstawowe wiadomości o wentylatorach | 1 |
T-W-11 | Podstawy elektryki i elektrotechniki | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczeń | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań | 15 |
A-L-5 | Przygotowanie projektu optymaliacji instalacji | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy strudenta w trakcie zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/02_W01 Student zna i rozumie wiedzę o zjawiskach fizycznych towarzyszących przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikających stąd ograniczeniach w projektowaniu i eksploatacji, zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek; | IS_1A_W08, IS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/02_U01 Student potrafi ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego; | IS_1A_U01 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/02_U02 Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych | IS_1A_U05 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/02_U03 Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego | IS_1A_U04 | — | — | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/02_K01 Student jest gotów to ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu | IS_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/02_W01 Student zna i rozumie wiedzę o zjawiskach fizycznych towarzyszących przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikających stąd ograniczeniach w projektowaniu i eksploatacji, zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek; | 2,0 | |
3,0 | Ocena punktowa. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego. Student zna podstawowe elementy urządzenia transportowego płynu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/02_U01 Student potrafi ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego; | 2,0 | |
3,0 | Ocena punktowa. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student potrafi wymienić zalety i wady danego urządzenia transportowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/02_U02 Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać doboru pompy, wentylatora lub sprężarki. Popełnia jednak błędy, jest mało staranny w obliczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/02_U03 Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego na podstawie pomiarów. Popełnia jednak błędy, jest mało staranny w trakcie pomiarów i obliczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/02_K01 Student jest gotów to ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za wyniki swojej pracy i pracy zespołu, ale tylko w ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jankowski F., Pompy i wentylatory w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1975
- Garbarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach. Metody obliczeniowe, Envirotech, Poznań, 1997
- Nowak W., Zwarycz-Makles K., Experimental evaluation of analytical models of ground heat storage, Archives of Thermodynamics, 2006, Vol. 27, No. 4, pp. 169–178, ISSN 1231-0956
- Zwarycz-Makles K., Nowak W., Wpływ temperatury wody geotermalnej na regulację ilościową i jakościową ciepłowni geotermalnej, Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, IGSMiN PAN, Kraków, 2013, Vol. 52, No. 2, (252), pp. 167–178, ISSN 0304-520X.
Literatura dodatkowa
- Tarnowska-Tierling A., Urządzenia cieplne siłowni, cz. II Pompy i wentylatory. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1978
- Czasopisma techniczno-naukowe, Pompy Pompownie, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator., 2014