Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,57zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,43zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.25
T-L-2Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń5
30
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania systemu zamkniętego dla budynku wielorodzinnego ( 5-7 kondygnacyjnego) z uwzględnieniem regulacji za pomocą zaworów równoważących, wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.25
T-P-2Korekty bieżace i zaliczenie projektu5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu30
A-P-2opracowanie tematu projektu i dokumentacji projektowej18
A-P-3konsultacje projektowe2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/08-3_W01
Student posiada wiedzę na temat pomiarów podstawowych i złożonych wielkości z zakresu ogrzewnictwa i wentylacji
IS_1A_W01, IS_1A_W08C-3T-L-1M-2, M-1S-2, S-1
IS_1A_S1/C/08-3_W02
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W03, IS_1A_W04C-7, C-1, C-2T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/08-3_U01
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki pomiarów podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz niektórych pomiarów złożonych takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy i natężenia przepływu, pobór ciepła przez budynek i podział ciepła na lokale.
IS_1A_U05C-4, C-5, C-6T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/08-3_U02
Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
IS_1A_U08, IS_1A_U10C-2T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/08-3_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy
IS_1A_K01C-7T-L-1, T-P-1M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/08-3_W01
Student posiada wiedzę na temat pomiarów podstawowych i złożonych wielkości z zakresu ogrzewnictwa i wentylacji
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o pomiarach prostych i wybranych złożonych z zakresu ogrzewnictwa i wentylacji
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-3_W02
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student posiada podstawową widzę do zaprojektowania złożonej instalacji centralnego ogrzewania w budynku wielorodzinnym lub użyteczności publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/08-3_U01
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki pomiarów podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz niektórych pomiarów złożonych takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy i natężenia przepływu, pobór ciepła przez budynek i podział ciepła na lokale.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować pomiary i opracować ich wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-3_U02
Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt złożonej instalacji c.o., projekt zawiera jednak niedociągnięcia w części rysunkowej i obliczeniowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/08-3_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy
2,0
3,0Student jest gotowy do krytycznej oceny z zakresu jakości wykonanych sprawozdań i projektu w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wraz z późniejszymi zmianami, 2022
  2. PN–EN 12831, Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  3. PN EN ISO 6946, Komponenty budowlane i elementy budynku -- Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła -- Metody obliczania, 2017
  4. Nantka M., Ogrzewnictwo i ciepłownictwo. T1 i T2, Politechnika Śląska, 2013
  5. Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo T1 i T2, Politechnika Białostocka, 1999
  6. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  7. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  8. Kuratów T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  9. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  10. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  11. Zwarycz-Makles K., Nowak W., Wpływ temperatury wody geotermalnej na regulację ilościową i jakościową ciepłowni geotermalnej, Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, IGSMiN PAN, Kraków, 2013, Vol. 52, No. 2, (252), pp. 167–178, ISSN 0304-520X.
  12. Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960.

Literatura dodatkowa

  1. Nejranowski J., Modelowanie procesu poboru ciepłej wody z instalacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, 2015, Vol. 3, ISBN: 978-83-60956-51-9 (Strony: 49-57), Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne : projektowanie, wykonanie, eksploatacja : praca zbiorowa.
  2. Nejranowski J., Pobory chwilowe wody z instalacji w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2021, https://oa.zut.edu.pl/server/api/core/bitstreams/5ade5d82-686e-4bbe-91be-3da12173b4f7/content

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.25
T-L-2Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń5
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania systemu zamkniętego dla budynku wielorodzinnego ( 5-7 kondygnacyjnego) z uwzględnieniem regulacji za pomocą zaworów równoważących, wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.25
T-P-2Korekty bieżace i zaliczenie projektu5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu30
A-P-2opracowanie tematu projektu i dokumentacji projektowej18
A-P-3konsultacje projektowe2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-3_W01Student posiada wiedzę na temat pomiarów podstawowych i złożonych wielkości z zakresu ogrzewnictwa i wentylacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i dziedzin pokrewnych.
IS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o pomiarach prostych i wybranych złożonych z zakresu ogrzewnictwa i wentylacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-3_W02Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
IS_1A_W04Ma wiedzę w zakresie stosowanych materiałów i wyrobów instalacyjnych oraz budowlanych.
Cel przedmiotuC-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania systemu zamkniętego dla budynku wielorodzinnego ( 5-7 kondygnacyjnego) z uwzględnieniem regulacji za pomocą zaworów równoważących, wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową widzę do zaprojektowania złożonej instalacji centralnego ogrzewania w budynku wielorodzinnym lub użyteczności publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-3_U01Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki pomiarów podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz niektórych pomiarów złożonych takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy i natężenia przepływu, pobór ciepła przez budynek i podział ciepła na lokale.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować pomiary i opracować ich wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-3_U02Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
IS_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych.
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania systemu zamkniętego dla budynku wielorodzinnego ( 5-7 kondygnacyjnego) z uwzględnieniem regulacji za pomocą zaworów równoważących, wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt złożonej instalacji c.o., projekt zawiera jednak niedociągnięcia w części rysunkowej i obliczeniowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-3_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
T-P-1Wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania systemu zamkniętego dla budynku wielorodzinnego ( 5-7 kondygnacyjnego) z uwzględnieniem regulacji za pomocą zaworów równoważących, wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy do krytycznej oceny z zakresu jakości wykonanych sprawozdań i projektu w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0