Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Akustyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akustyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka-1
W-2Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki technicznej oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
C-2Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych w badaniach akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Omówienie metod pomiarowych stosowanych w badaniach akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń.2
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.2
T-L-3Pomiary czasu pogłosu.2
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń.2
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-6Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych.2
T-L-7Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej. Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach, w tym instalacyjnych.2
T-W-2Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.2
T-W-3Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.2
T-W-4Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Hałas ustalony i nieustalony. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń od wszystkich źródeł hałasu, a także od wyposażenia technicznego budynku oraz od innych urządzeń w budynku i poza budynkiem.2
T-W-5Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.2
T-W-6Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.2
T-W-7Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.1
T-W-8Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
M-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/14_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu akustyki technicznej.
IS_1A_W04, IS_1A_W08C-1T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/14_U01
Student potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe wykorzystywane w badaniach akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
IS_1A_U08, IS_1A_U09C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/14_K01
Student jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem.
IS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-5M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/14_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu akustyki technicznej.
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie podstawową wiedzę z zakresu akustyki technicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/14_U01
Student potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe wykorzystywane w badaniach akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
2,0
3,0Student potrafi tylko w stopniu podstawowym zastosować w praktyce techniki pomiarowe w badanich akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/14_K01
Student jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem.
2,0
3,0Student jest gotowy do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jacek Nurzyński, Akustyka w budownictwie, PWN
  2. F. Alton Everest, Ken C. Pohlmann, Podręcznik akustyki, Sonia Draga
  3. Opracowanie zbiorowe, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady
  4. Jarosław Gil, Izolacyjność akustyczna w budownictwie mieszkaniowym, Medium
  5. Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne z zakresu akustyki technicznej

Literatura dodatkowa

  1. Grehant B., Acoustics in Buildings, Tomas Telford Publishing
  2. A. Stolarska, J. Strzałkowski, A. Kandybowicz, Acoustic analysis of selected sacred buildings in Szczecin, Budwnictwo i Architektura, Politechnika Lubelska, 2021, Tom 20, Zeszyt 4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Omówienie metod pomiarowych stosowanych w badaniach akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń.2
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.2
T-L-3Pomiary czasu pogłosu.2
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń.2
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-6Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych.2
T-L-7Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej. Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach, w tym instalacyjnych.2
T-W-2Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.2
T-W-3Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.2
T-W-4Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Hałas ustalony i nieustalony. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń od wszystkich źródeł hałasu, a także od wyposażenia technicznego budynku oraz od innych urządzeń w budynku i poza budynkiem.2
T-W-5Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.2
T-W-6Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.2
T-W-7Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.1
T-W-8Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/14_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu akustyki technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W04Ma wiedzę w zakresie stosowanych materiałów i wyrobów instalacyjnych oraz budowlanych.
IS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki technicznej oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej. Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach, w tym instalacyjnych.
T-W-8Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.
T-W-5Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.
T-W-7Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.
T-W-6Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.
T-W-4Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Hałas ustalony i nieustalony. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń od wszystkich źródeł hałasu, a także od wyposażenia technicznego budynku oraz od innych urządzeń w budynku i poza budynkiem.
T-W-9Zaliczenie wykładów.
T-W-3Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.
T-W-2Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie podstawową wiedzę z zakresu akustyki technicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/14_U01Student potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe wykorzystywane w badaniach akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
IS_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych w badaniach akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
Treści programoweT-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.
T-L-3Pomiary czasu pogłosu.
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń.
T-L-1Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Omówienie metod pomiarowych stosowanych w badaniach akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń.
T-L-6Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych.
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-7Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych.
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko w stopniu podstawowym zastosować w praktyce techniki pomiarowe w badanich akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/14_K01Student jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki technicznej oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej. Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach, w tym instalacyjnych.
T-W-7Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.
T-W-9Zaliczenie wykładów.
T-W-6Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.
T-W-2Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.
T-W-4Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Hałas ustalony i nieustalony. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń od wszystkich źródeł hałasu, a także od wyposażenia technicznego budynku oraz od innych urządzeń w budynku i poza budynkiem.
T-W-8Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.
T-W-3Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.
T-W-5Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0