Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Potrzeby energetyczne budynków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Potrzeby energetyczne budynków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 1,00,62zaliczenie
projektyP8 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z ogrzewnictwa oraz wentylacji i klimatyzacji i źródeł ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi zagadnieniami z zakresu efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji oraz wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków, certyfikacji energetycznej budynków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach15
15
wykłady
T-W-1Wybrane aktualne zagadnienia z zakresu efektywności energetycznej w ogrzewnictwie, wentylacji i klimatyzacji dobierane tematycznie do potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów, w tym zagadnienia dotyczące certyfikacji energetycznej oraz źródeł ciepła.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2konsultacje2
A-P-3realizacja zadania projektowego poza zajęciami8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/O/02_W01
Zna i rozumie poszerzoną wiedzę dotyczącą techniki grzewczej i wentylacyjnej i klimatyzacyjnej oraz w zakresie efektywności energetycznej w budownictwie
IS_1A_W03, IS_1A_W05C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/O/02_U01
Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska oraz dokonać analizy energetycznej zastosowanych rozwiązań instalacyjnych/budynków
IS_1A_U05C-1T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/O/02_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i widzi potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest gotów inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K01C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_S1/D/O/02_K02
Jest gotów do podejmowania refleksji w zakresie wpływu działań inżynierskich na środowisko i zużycie energii pierwotnej
IS_1A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/O/02_W01
Zna i rozumie poszerzoną wiedzę dotyczącą techniki grzewczej i wentylacyjnej i klimatyzacyjnej oraz w zakresie efektywności energetycznej w budownictwie
2,0
3,0Zna i rozumie większość wiedzy przekazywanej na wykładach i ćwiczeniach projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/O/02_U01
Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska oraz dokonać analizy energetycznej zastosowanych rozwiązań instalacyjnych/budynków
2,0
3,0Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną związaną z tematami wykładów. Popełnia jednak pewne istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/O/02_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i widzi potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest gotów inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0
3,0Jest gotów w ograniczonym zakresie do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do uczenia się przez całe życie. Jest gotów w ograniczonym zakresie inspirować innych i organizować proces uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/D/O/02_K02
Jest gotów do podejmowania refleksji w zakresie wpływu działań inżynierskich na środowisko i zużycie energii pierwotnej
2,0
3,0Jest tylko w niedużym stopniu gotów do refleksji nad skutkami działań i wyborów inżynierskich oraz ich wpływem na środowisko i zużycie energii pierwotnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizielińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródła ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa
  2. K. Kasperkowicz, Termomodernizacja budynków. Ocena efektów energetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 1
  3. Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000
  4. Marian Rubik, Pompy ciepła, Wydawnictwo Instal, 2006
  5. Ustawa o charakterystyce energetycznej budynków, 2014, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/charakterystyka-energetyczna-budynkow-18122118
  6. Min. Rozwoju i Technologii, Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 28 marca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej, 2023, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230000697

Literatura dodatkowa

  1. Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa
  2. Mizielińska K., Rubik M., Źródła ciepła, Fundacja Rozwoju Ciepłownictwa Unia Ciepłownictwa, Warszawa, 1994
  3. Figiel E, Leciej – Pirczewska D., Nowoczesne instalacje w obiekcie o niskim zużyciu energii. Przykład największego w Polsce budynku w standardzie NZEB, INSTAL, Nr 11 Wydawnictwo - Ośrodek informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane aktualne zagadnienia z zakresu efektywności energetycznej w ogrzewnictwie, wentylacji i klimatyzacji dobierane tematycznie do potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów, w tym zagadnienia dotyczące certyfikacji energetycznej oraz źródeł ciepła.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2konsultacje2
A-P-3realizacja zadania projektowego poza zajęciami8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_W01Zna i rozumie poszerzoną wiedzę dotyczącą techniki grzewczej i wentylacyjnej i klimatyzacyjnej oraz w zakresie efektywności energetycznej w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
IS_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na otoczenie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi zagadnieniami z zakresu efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji oraz wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków, certyfikacji energetycznej budynków
Treści programoweT-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach
T-W-1Wybrane aktualne zagadnienia z zakresu efektywności energetycznej w ogrzewnictwie, wentylacji i klimatyzacji dobierane tematycznie do potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów, w tym zagadnienia dotyczące certyfikacji energetycznej oraz źródeł ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie większość wiedzy przekazywanej na wykładach i ćwiczeniach projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_U01Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska oraz dokonać analizy energetycznej zastosowanych rozwiązań instalacyjnych/budynków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi zagadnieniami z zakresu efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji oraz wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków, certyfikacji energetycznej budynków
Treści programoweT-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną związaną z tematami wykładów. Popełnia jednak pewne istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i widzi potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest gotów inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi zagadnieniami z zakresu efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji oraz wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków, certyfikacji energetycznej budynków
Treści programoweT-W-1Wybrane aktualne zagadnienia z zakresu efektywności energetycznej w ogrzewnictwie, wentylacji i klimatyzacji dobierane tematycznie do potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów, w tym zagadnienia dotyczące certyfikacji energetycznej oraz źródeł ciepła.
T-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów w ograniczonym zakresie do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do uczenia się przez całe życie. Jest gotów w ograniczonym zakresie inspirować innych i organizować proces uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_K02Jest gotów do podejmowania refleksji w zakresie wpływu działań inżynierskich na środowisko i zużycie energii pierwotnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi zagadnieniami z zakresu efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji oraz wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków, certyfikacji energetycznej budynków
Treści programoweT-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach
T-W-1Wybrane aktualne zagadnienia z zakresu efektywności energetycznej w ogrzewnictwie, wentylacji i klimatyzacji dobierane tematycznie do potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów, w tym zagadnienia dotyczące certyfikacji energetycznej oraz źródeł ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest tylko w niedużym stopniu gotów do refleksji nad skutkami działań i wyborów inżynierskich oraz ich wpływem na środowisko i zużycie energii pierwotnej
3,5
4,0
4,5
5,0