Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Instalacje w obiektach służby zdrowia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje w obiektach służby zdrowia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z mechaniki płynów |
W-2 | Podstawowa wiedza z ogrzewnictwa, wentylacji i instalacji wodociągowych oraz kanalizacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość instalacji sanitarnych w obiektach służby zdrowia |
C-2 | Umiejętność wykonania podstawowych obliczeń niezbędnych przy projektowaniu instalacji w obiektach służby zdrowia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór wybranych źródeł gazów medycznych | 2 |
T-A-2 | Dobór rurociągów gazów medycznych | 4 |
T-A-3 | Dobór wybranych elementów instalacji gazów medycznych | 4 |
T-A-4 | Bilans cieplno-wilgotnościowy hali basenu leczniczego | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Instalacje gazów medycznych: rodzaje i wlaściwości gazów medycznych, źródła gazow medycznych, wymagania i wyposażenie instalacji, zasady projektowania, strefy pozarowe i zabezpieczenia rurociągów, | 10 |
T-W-2 | Instalacje centralnego ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wody i kanalizacji w obiektach szpitalnych | 8 |
T-W-3 | Baseny rehabilitacyjne i lecznicze - technologia, wymagania dotyczące instalacji sanitarnych | 6 |
T-W-4 | Kuchnie szpitalne - technologia, wymagania dotyczące instalacji sanitarnych | 4 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielna realizacja ćwiczenia, przygotowanie sprawozdania | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Bieżące utrwalanie wiedzy | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań obliczeniowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/20-1_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i projektowania instalacji specjalnych właściwych dla obiektów służby zdrowia | IS_1A_W03, IS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/20-1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski. Potrafi samodzielnie wykonać obliczenia wybranych instalacji dla obiektów służby zdrowia | IS_1A_U04, IS_1A_U05, IS_1A_U07 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/20-1_K01 Jest gotów do profesjonalniego zdefiniowania, sklasyfikowania i zastosowania priorytetów służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego | IS_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/20-1_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i projektowania instalacji specjalnych właściwych dla obiektów służby zdrowia | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w stopniu ogólnym wiedzę związaną z budową i projektowaniem instalacji gazów medycznych i innych właściwych dla obiektów służby zdrowia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/20-1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski. Potrafi samodzielnie wykonać obliczenia wybranych instalacji dla obiektów służby zdrowia | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pozyskać potrzebne informacje w celu doboru wybranych urządzeń i technologii w projektach instalacji dla obiektów służby zdrowia. Sprawozdania zawierają jednak dość istotne braki/ błędy w części obliczeniowej i/ lub rysunkowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/20-1_K01 Jest gotów do profesjonalniego zdefiniowania, sklasyfikowania i zastosowania priorytetów służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do określenia właściwych priorytetów dla podjętych zadań projektowych jedynie w ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaiser K., Instalacje gazów medycznych, sprężonego powietrza i próżni
- PN-EN ISO 7396-1, Systemy rurociągowe do gazów medycznych, Część 1: Systemy rurociągowe do sprężonych gazów medycznych i próżni, 2016
Literatura dodatkowa
- DH Estates and Facilities Directorate, Health Technical Memorandum 02-01: Medical gas pipeline systems, Part A: Design, installation, validation and verification
- Leciej – Pirczewska D., Projektowanie wentylacji kuchni zbiorowego żywienia zgodne z normą PN-EN 16282-1 oraz VDI 2052, Instal, Ośrodek informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 2019