Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Rynek pieniężny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek pieniężny
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość makorekonomii
W-2Znajmomość finansów i bankowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien rozumieć znaczenie rynku pienieżnego dla gospodarki wolnorynkowej, a ponadto powinien wykazać się umiejętnością pozyskania informacji o rynku
C-2Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne
C-3Student powinien znać instytucje rynku pieniężnego, wyjaśnić ich rolę i znaczenie dla rynku
C-4Student powinienin umieć odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umieć właściwie dobierać instrumenty rynku pieniężnego w zależności od oczekiwań uczestników tego rynku
C-5Student zna i potrafi wykorzystać w praktyce miary wykorzystywane na rynku pienieżnym oraz właściwie je interpretować
C-6Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego3
T-W-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)3
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)4
T-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)1
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)1
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi2
T-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy4
T-W-8Rynek walutowy Forex2
T-W-9Znaczenie stóp procentowych na rynku pieniężnym2
T-W-10Przykłady realizacji polityki pieniężnej wybranych banków centralnych2
T-W-11Zaliczenie1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu5
A-W-2Uczestnicwo w zajęciach25
A-W-3Przygotowanie się do zajęć8
A-W-4Rozwiązywanie zadań i gromadzeinie informacji o rynku5
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia problemowe
M-2zajęcia audytoryjne
M-3wyjaśnienie
M-4dyskusja
M-5wykład
M-6prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.4_W01
Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
E_2A_W01C-1T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-10M-1, M-3, M-5, M-6S-1
E_2A_D6/3.4_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
E_2A_W04, E_2A_W01C-3T-W-2, T-W-9, T-W-10M-2, M-3, M-4, M-6S-1
E_2A_D6/3.4_W03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
E_2A_W08, E_2A_W09C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-10M-1, M-3, M-4, M-6S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.4_U01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
E_2A_U02C-4T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1
E_2A_D6/3.4_U02
Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
E_2A_U03C-5, C-4T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5M-1, M-3, M-5, M-6S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.4_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy
E_2A_K01, E_2A_K02C-6T-W-7, T-W-3, T-W-1M-2, M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.4_W01
Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu definicji rynku pieniężnego i nie rozumie znaczenia tego rynku dla gospodarki
3,0Student zna definicję rynku pieniężnego
3,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym
4,0Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny
4,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny i zna jego rolę
5,0Student bardzo dobrze definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny, zna rolę rynku pienieznego i zna przykłady wpływu rynku pieneiznego na gospodarkę
E_2A_D6/3.4_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
2,0Student nie zna instytucji rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym
3,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa na rynku
4,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa oraz zakładów ubezpieczeń na rynku pienieżnym,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i wzajemne oddziaływanie
E_2A_D6/3.4_W03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
2,0Student nie zna instrumentów rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
3,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i płatniczych, oraz skryptów dłużnych przedsiębiorstw
5,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych, wie czym są i jakie są rodzaje skryptów dłużnych przedsiębiorstw

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.4_U01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku pienieżnym
3,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym
3,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym
4,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym i właściwie wyciąga wnioski
4,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym, na rynku walutowym, rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
5,0Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność interpretacji procesów zachodzących, na rynku międzybankowym, na rynku walutowym (forex), rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
E_2A_D6/3.4_U02
Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
2,0Student nie potrafi w praktyce dokonać obliczeń miar wykorzystywanych na rynku pieniężnym, ani dokonać ich interpretacji
3,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki
3,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki, potrafi właściwie obliczyć odsetki
4,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID
4,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian
5,0Student bardzo dobrze potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian, zna wysokości stóp procentowych procentowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.4_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiesława Przybylska-Kapuścińska, Katarzyna Perez (red.), Polityka pieniężna i rynki finansowe wobec wyzwań gospodarki 4.0, CeDeWu, Warszawa, 2019
  2. Patrycja Chodnicka-Jaworska, DETERMINANTY CREDIT RATINGÓW ORAZ ICH WPŁYW NA RYNEK FINANSOWY, PWE, Warszawa, 2019
  3. OLGUN, M. Enes, INTEREST RATE AND INFLATION: IS THERE A FISHER OR NEOFISHER EFFECT? EVIDENCE FROM TURKEY, Journal of Administrative Sciences, Turkey, 2022, Vol. 19 Issue 45, p. 759-775, Access through the EBSCO database https://web.s.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=13&sid=5980dc25-7a15-40bc-87c0-4b993e8f5929%40redis
  4. BRUNA Karel, VAN TRAN Quang, Inflation Targeting and Variability of Money Market Interest Rates Under a Zero Lower Bound, Czech Journal of Economics & Finance, Czech Republik, 2018, Vol. 68 Issue 6, pp. 519-536, Access through the EBSCO database https://web.s.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=18&sid=83794b48-cc5b-471c-9b02-f2bb02b9f32c%40redis
  5. Witold Bień, Rynek papierów wartościowych, Difin, Warszwawa, 2007, VII
  6. Irena Pyka, Bank centralny na współczesnym rynku pieniężnym, C.H.Beck, Warszawa, 2010
  7. Artur Borcuch, Globalny system pieniężny, CeDeWu, Warszawa, 2009
  8. Andrzej Sławiński red., Polityka pieniężna, C.H. Beck, Warszawa, 2011
  9. Andrzej Kaźmierczak, Polityka pieniężna w gospodarce otwartej, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Michał Brzoza-Brzezina, Polska polityka pieniężna Badanie teoretyczne i empiryczne, C.H. Beck, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego3
T-W-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)3
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)4
T-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)1
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)1
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi2
T-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy4
T-W-8Rynek walutowy Forex2
T-W-9Znaczenie stóp procentowych na rynku pieniężnym2
T-W-10Przykłady realizacji polityki pieniężnej wybranych banków centralnych2
T-W-11Zaliczenie1
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu5
A-W-2Uczestnicwo w zajęciach25
A-W-3Przygotowanie się do zajęć8
A-W-4Rozwiązywanie zadań i gromadzeinie informacji o rynku5
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.4_W01Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien rozumieć znaczenie rynku pienieżnego dla gospodarki wolnorynkowej, a ponadto powinien wykazać się umiejętnością pozyskania informacji o rynku
Treści programoweT-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
T-W-8Rynek walutowy Forex
T-W-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego
T-W-9Znaczenie stóp procentowych na rynku pieniężnym
T-W-10Przykłady realizacji polityki pieniężnej wybranych banków centralnych
Metody nauczaniaM-1zajęcia problemowe
M-3wyjaśnienie
M-5wykład
M-6prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu definicji rynku pieniężnego i nie rozumie znaczenia tego rynku dla gospodarki
3,0Student zna definicję rynku pieniężnego
3,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym
4,0Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny
4,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny i zna jego rolę
5,0Student bardzo dobrze definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny, zna rolę rynku pienieznego i zna przykłady wpływu rynku pieneiznego na gospodarkę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.4_W02Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Student powinien znać instytucje rynku pieniężnego, wyjaśnić ich rolę i znaczenie dla rynku
Treści programoweT-W-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)
T-W-9Znaczenie stóp procentowych na rynku pieniężnym
T-W-10Przykłady realizacji polityki pieniężnej wybranych banków centralnych
Metody nauczaniaM-2zajęcia audytoryjne
M-3wyjaśnienie
M-4dyskusja
M-6prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna instytucji rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym
3,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa na rynku
4,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa oraz zakładów ubezpieczeń na rynku pienieżnym,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i wzajemne oddziaływanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.4_W03Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne
Treści programoweT-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
T-W-9Znaczenie stóp procentowych na rynku pieniężnym
T-W-10Przykłady realizacji polityki pieniężnej wybranych banków centralnych
Metody nauczaniaM-1zajęcia problemowe
M-3wyjaśnienie
M-4dyskusja
M-6prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna instrumentów rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
3,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i płatniczych, oraz skryptów dłużnych przedsiębiorstw
5,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych, wie czym są i jakie są rodzaje skryptów dłużnych przedsiębiorstw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.4_U01Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-4Student powinienin umieć odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umieć właściwie dobierać instrumenty rynku pieniężnego w zależności od oczekiwań uczestników tego rynku
Treści programoweT-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
Metody nauczaniaM-1zajęcia problemowe
M-2zajęcia audytoryjne
M-3wyjaśnienie
M-5wykład
M-6prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku pienieżnym
3,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym
3,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym
4,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym i właściwie wyciąga wnioski
4,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym, na rynku walutowym, rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
5,0Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność interpretacji procesów zachodzących, na rynku międzybankowym, na rynku walutowym (forex), rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.4_U02Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-5Student zna i potrafi wykorzystać w praktyce miary wykorzystywane na rynku pienieżnym oraz właściwie je interpretować
C-4Student powinienin umieć odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umieć właściwie dobierać instrumenty rynku pieniężnego w zależności od oczekiwań uczestników tego rynku
Treści programoweT-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-W-8Rynek walutowy Forex
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
Metody nauczaniaM-1zajęcia problemowe
M-3wyjaśnienie
M-5wykład
M-6prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w praktyce dokonać obliczeń miar wykorzystywanych na rynku pieniężnym, ani dokonać ich interpretacji
3,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki
3,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki, potrafi właściwie obliczyć odsetki
4,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID
4,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian
5,0Student bardzo dobrze potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian, zna wysokości stóp procentowych procentowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.4_K01Student ma świadomość swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-6Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-W-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego
Metody nauczaniaM-2zajęcia audytoryjne
M-3wyjaśnienie
M-5wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0