Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Innowacyjne modele biznesowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Innowacyjne modele biznesowe | ||
Specjalność | Innowacje w gospodarce | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresu mikroekonomii oraz makroekonomii ( ewentualnie podstaw ekonomii) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut |
C-2 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i modeli biznesowych i roli krytpowalut gospodarce |
C-3 | Wyjaśnienie znaczenia innowacji i innowacyjności biznesowej dla rynku kryptowalut |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Waluty wirtualne: geneza i rozwój | 3 |
T-A-2 | Jak działa Bitcoin, model biznesowy | 3 |
T-A-3 | Ekosystem kryptowalut | 3 |
T-A-4 | Posługiwanie się kryptowalutami: przelewy, koszty transakcyjne, portfele | 3 |
T-A-5 | Kryptowaluty – ich rodzaje rozwój rynku w Polsce | 3 |
T-A-6 | Podstawowe techniki inwestowania na giełdach krypto walutowych | 3 |
T-A-7 | Wpływ kryptowalut na rynki finansowe i produkty finansowe | 3 |
T-A-8 | Cyberbezpieczeństwo i przestępczość krytowalutowa | 4 |
T-A-9 | Kursy kryptowalut - analiza przypadku | 4 |
T-A-10 | Ekonomiczne aspekty kryptowalut | 4 |
T-A-11 | Zaliczenie audytorów pisemne ( pytania problemowe) | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Model biznesowy, pojęcie i podstawowe uwarunkowania | 3 |
T-W-2 | Struktura modelu biznesowego. Klasyczne modele | 3 |
T-W-3 | Modele biznesowe w e- biznesie | 3 |
T-W-4 | Modele biznesowe w ramach platform rynkowych | 3 |
T-W-5 | Uwarunkowania oceny modeli biznesowych | 3 |
T-W-6 | Konstruowanie modelu biznesowego | 3 |
T-W-7 | Klasyczne modele biznesu- analiza struktury, uwarunkowań oraz metody ochrony | 3 |
T-W-8 | Modele biznesowe w e-handlu | 3 |
T-W-9 | Modele biznesowe w e-usługach. | 3 |
T-W-10 | Analiza uwarunkowań wpływających na rozwój modeli biznesowych | 3 |
T-W-11 | Ocena modeli rynkowych | 3 |
T-W-12 | egzamin pisemny | 2 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-3 | Wyszukiwanie i analizowanie wskazanej literatury | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-3 | Wyszukiwanie i analizowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Prezentacja studiów przypadków- audytoria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego z audytoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/1.2_W01 Student zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji | E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
E_2A_D3/1.2_W02 Student zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych | E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-A-7, T-A-10, T-A-9, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/1.2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
E_2A_D3/1.2_U02 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut | E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-A-7, T-A-10, T-A-9, T-A-8, T-A-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/1.2_K01 Student jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut | E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/1.2_W01 Student zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji | 2,0 | Student nie zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji |
3,0 | Student nie zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie pojęcia innowacyjnych modeli biznesowych i roli kryptowalut, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji w co najmniej 95% | |
E_2A_D3/1.2_W02 Student zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych | 2,0 | Student nie zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych |
3,0 | Student nie zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych w co najmniej 55% | |
3,5 | Student nie zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych w co najmniej 65% | |
4,0 | Student nie zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych w co najmniej 75% | |
4,5 | Student nie zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych w co najmniej 85% | |
5,0 | Student nie zna i rozumie znaczenie innowacyjnych modeli biznesowych dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę kryptowalut w procesach innowacyjnych w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/1.2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do określenia warunków i przydatności innowacyjnych modeli biznesowych i kryptowalut w co najmniej 95% | |
E_2A_D3/1.2_U02 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do innowacyjnych modeli biznesowych stanowiących wsparcie procesów rozwoju kryptowalut co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/1.2_K01 Student jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut | 2,0 | Student nie jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut |
3,0 | Student jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut co najmniej 55% | |
3,5 | Student jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut co najmniej 65% | |
4,0 | Student jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut co najmniej 75% | |
4,5 | Student jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut co najmniej 85% | |
5,0 | Student jest gotów kreować kulturę innowacyjnych modeli biznesowych i rolę kryptowalut co najmniej 95% |
Literatura podstawowa
- Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K., (red.), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin., Warszawa, 2013
- Osterwalder A., Pigneur Y, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa, 2012
- Piotrowska Anna Iwona, Bitcoin : płatnicze i inwestycyjne zastosowania kryptowaluty, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Melanie Swan, Melanie Swan Blockchain : fundament nowej gospodarki, Helion SA, Gliwice, 2020
Literatura dodatkowa
- Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M, Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa, 2008
- Szpringer W., Innowacyjne modele e-biznesu, Difin, Warszawa, 2012
- Paździor A, Kryzys finansowy i jego skutki dla gospodarki Polski i świata, Difin, Warszawa, 2013
- Banafa Ahmed, In: Blockchain Technology and Applications, River Publishers, 2020