Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Innowacyjność polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Innowacyjność polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw | ||
Specjalność | Innowacje w gospodarce | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu mikroekonomii, podstaw makroekonomii, podstaw innowacyjności, polityki innowacyjności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wiedzą o procesach innowacyjnych w przedsiębiorstwach i ich uwarunkowaniach. |
C-3 | Opanowanie przez studentów umiejętności wykorzystywania źródeł ekonomicznych do oceny innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz prezentacji wyników oceny w formie ustnej i pisemnej. |
C-4 | Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) tworzenia narzędzia do badania barier innowacyjności w Polsce, przeprowadzania badań pilotowych i przedstawienia ich wyników w formie ustnej i pisemnej. |
C-5 | Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lubw grupie) umiejętności przygotowywania koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i przedstawienia jej w formie ustnej i pisemnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do zajęć. | 1 |
T-A-2 | Wyzwania współczesnej gospodarki światowej czynnikiem napędzajacym innowacyjność gospodarki - analiza źródeł piśmiennictwa i studiów przypadków zgromadzonych przez studentów. | 2 |
T-A-3 | Statystyka publiczna jako źródło informacji o innowacyjności danego kraju - wybór źródeł, określenie problemu badawczego na potrzeby pracy w grupie. | 1 |
T-A-4 | Realizacja problemu badawczego i przygotowanie sprawozdania z oceny innowacyjności wybranego kraju z wykorzystaniem właściwych metod analizy ekonomicznej. | 3 |
T-A-5 | Ocena innowacyjności Polski w ujęciu przestrzennym i branżowym - praca w grupie nad przydzielonym zadaniem (przygotowanie raportu). | 3 |
T-A-6 | Przygotowanie narzędzia/narzędzi do zbadania barier innowacyjności gospodarki polskiej z punktu widzenia określonej grupy podmiotów w celu przeprowadzenia badań pilotowych. | 2 |
T-A-7 | Prezentacja wstępnych wyników (pilotażowych) badań zespołu nad barierami innowacyjności w Polsce w opinii wybranej grupy respondentów. | 2 |
T-A-8 | Analiza studiów przypadków polskich i zagranicznych przedsiębiorstw innowacyjnych. | 2 |
T-A-9 | Analiza potrzeb innowacyjnych wybranego przedsiębiorstwa w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki (praca w grupach). | 2 |
T-A-10 | Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych wybranego przedsiębiorstwa oraz podjęcia przez nie działalności innowacyjnej. Analiza zasobów i ich braków (praca w grupach). | 4 |
T-A-11 | Koncepcja stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach). | 6 |
T-A-12 | Prezentacja koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach); zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Innowacyjność jako narzędzie wzrostu gospodarczego i konkurencyjności kraju w świetle współczesnych wyzwań gospodarki światowej. | 2 |
T-W-2 | Mierniki i wskaźniki innowacyjności oraz ich poziom w wybranych krajach. | 2 |
T-W-3 | Rankingi innowacyjności i pozycja Polski w tych rankingach. | 2 |
T-W-4 | Innowacyjność polskiej gospodarki na podstawie wybranych wskaźników - Polska na mapie innowacyjności europejskiej. | 3 |
T-W-5 | Determinanty innowacyjności w Polsce i jej podmiotów gospodarczych. | 2 |
T-W-6 | Bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz możliwości ich przezwyciężenia. | 3 |
T-W-7 | Przedsiębiorstwo jako uczestnik procesów innowacyjnych we współczesnej gospodarce. Rola przedsiębiorstw w RIS oraz modelach helisy. | 2 |
T-W-8 | Innowacyjność przedsiębiorstw - podstawowe pojęcia, koncepcje, modele biznesowe. | 2 |
T-W-9 | Rodzaje przedsiębiorstw innowacyjnych. | 2 |
T-W-10 | Egzo- i endogeniczne determinanty innowacyjności organizacji. | 2 |
T-W-11 | Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-W-12 | Działalność innowacyjna przedsiębiorstw i jej pomiar. | 2 |
T-W-13 | Modele przedsiębiorstw innowacyjnych i ich cechy. | 2 |
T-W-14 | Źródła, cele i nakłady na dzialaność innowacyjną (w tym B+R) przedsiębiorstw w Polsce w długim okresie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Poszukiwanie i analiza studiów przypadków. | 4 |
A-A-4 | Testowanie przygotowanego narzędzia do zbadania barier innowacyjności gospodarki | 10 |
A-A-5 | Zapozanie się z wynikami wykorzystania zespołowego narzędzia do diagnozy barier innowacyjności. | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Egzamin. | 2 |
A-W-3 | Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu. | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną. |
M-3 | Dyskusja. |
M-4 | Metoda przypadków. |
M-5 | Metoda projektów (praca zespołowa). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/3.2_W01 Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw | E_2A_W01, E_2A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-A-2, T-A-5, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D3/3.2_W02 Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności krajowej gospodarki i jej przedsiębiorstw | E_2A_W04, E_2A_W01, E_2A_W09 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-6, T-A-8, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D3/3.2_W03 Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach | E_2A_W04, E_2A_W01, E_2A_W05 | — | C-2, C-4, C-5 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/3.2_U01 Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U01 | — | C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-5 | S-2, S-3 |
E_2A_D3/3.2_U02 Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie. | E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U12 | — | C-4 | T-A-6, T-A-7 | M-3, M-5 | S-2, S-3 |
E_2A_D3/3.2_U03 Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U01 | — | C-5 | T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/3.2_K01 Student docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie. | E_2A_K04, E_2A_K06 | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-A-2, T-A-5 | M-2, M-3, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/3.2_W01 Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie stanu i uwarunkowań innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 95%. | |
E_2A_D3/3.2_W02 Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności krajowej gospodarki i jej przedsiębiorstw | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie pozycji Polski w rankingach innowacyjności i barier innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie pozycje Polski w rankingach innowacyjnosci i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 95%. | |
E_2A_D3/3.2_W03 Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie procesów innowacyjnych i zasad zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach. |
3,0 | Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/3.2_U01 Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie | 2,0 | Student nie potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować ocen innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz ich zaprezentować w ustnej i pisemnej formie. |
3,0 | Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowowacyjności w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniejw 85%. | |
5,0 | Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 95%. | |
E_2A_D3/3.2_U02 Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie. | 2,0 | Student nie potrafi przygotować narzędzia badawczego i wykorzystać go do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyników w ustnej i pisemnej formie. |
3,0 | Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 95%. | |
E_2A_D3/3.2_U03 Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej | 2,0 | Student nie potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować jej w formie ustnej i pisemnej. |
3,0 | Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi indywidualnie i /lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrozenie nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/3.2_K01 Student docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie. | 2,0 | Student nie docenia znaczenia innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie. |
3,0 | Student w bardzo szczątkowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie. | |
3,5 | Student w podstawowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie. | |
4,0 | Student w więcej niż podstawowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie. | |
4,5 | Student w szerokim zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy,tj. pracy indywidualnej i zespołowej. | |
5,0 | Student w bardzo szerokim zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie. Przejawia sie to na każdym etapie jego pracy, tj. indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie wskazać możliwości poprawy innowacyjności polskiej gospodarki i jej pozycji konkurencyjnej. |
Literatura podstawowa
- Czaja I., Kosala M., Michalik Z., Rogoda B., Urbaniec M., Zieliński K., Działalność innowacyjna przedsiębiorstw. Przesłanki i przejawy, Difin, Warszawa, 2021
- Dolińska M., Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa, 2010
- Jasiński A.H., Innowacyjność w gospodarce Polski. Modele, bariery, instrumenty wsparcia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UNiwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014
- Łącka I., Determinants of innovativeness of the "new" European Union Countries between 2004-2016 - comparative analysis, Economic Sciences for Rural Development, 2018, No. 49, pp. 332-340., 2018
- Łącka I., Działaność innowacyjna i inwestycje w maszyny i urządzenia w przemyśle spożywczym w Polsce a wyzwania współczesnej gospodarki, Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018, Vol. 105, nr 2, s. 93-109, 2018
- Łącka I., Skutecznośc dotychczasowych i przyszłych ulg podatkowych wspierających działalność innowacyjną przedsiębiorstw a innowacyjność Polski, w: Przemiany prawo polskiego i obcego w ujęciu historycznym, praktycznym i teoretycznym. Cz. 12, C.H. Beck, Warszawa, 2021
- Łącka I., Drożdzal J., Wojdyła P., Aktywnośc innowacyjna małych i śrenich przedsiębiorstw z KLastra "Zielona Chemia", Przemysł Chemiczny, 2020, nr 99(6), s. 856-860, 2020
- Okoń-Horodyńska E., Zacharowska-Mazurkiewicz A. (red.), Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa, 2007
- Creativity, Innovation, and Invention: How They Differ, In: Entrepreneurship, Openstax, 2022, https://openstax.org/books/entrepreneurship/pages/4-2-creativity-innovation-and-invention-how-they-differ
- Tidd J., Bessant J., Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technicznych, rynkowych i organzacyjnych, Oficyna Wydawnicza a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011
- Roczniki statystyki publicznej (karjowe i zagraniczne), bazy danych poświęcone nauce i technice, działalności innowacyjnej itp.
Literatura dodatkowa
- Kowalski A.M., Znaczenie klastrów dla innowacyjności gospodarki, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa, 2013
- Łącka I., WSpółpraca technologiczna polskich instytucji naukowych i badawczych z przedsiębiorstwami jako czynnik wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinei, Szczecin, 2011
- Łącka I., The Role of Academic Entrepreneurship and Spisn-Off Companies in the Process of Technology Transfer and Commercialisation, JEMI, 2012, No. 1, pp. 68-83., 2012