Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Wnioskowanie statystyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wnioskowanie statystyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej, statystyki opisowej i elementów rachunku prawdopodobieństwa oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach Statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA. |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów. |
C-3 | Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta. | 5 |
T-L-2 | Sprawdzian z podstaw rachunku prawdopodobieństwa | 1 |
T-L-3 | Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji. | 5 |
T-L-4 | Kolokwium z estymacji. | 2 |
T-L-5 | Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez statystycznych. | 5 |
T-L-6 | Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA do weryfikacji hipotez nieparametrycznych. | 6 |
T-L-7 | Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej | 4 |
T-L-8 | Kolokwium z weryfikacji parametrycznej i nieparametrycznej. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy rachunku prawdopodobieństwa | 4 |
T-W-2 | Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa | 6 |
T-W-3 | Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. | 6 |
T-W-4 | Nieparametryczne testy istotności | 4 |
T-W-5 | Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych | 3 |
T-W-6 | Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym. | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-2 | Studia literaturowe | 4 |
A-L-3 | Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych) | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów. | 5 |
A-L-5 | Uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B03_W01 zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_B03_W02 zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_B03_W03 zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06 | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B03_U01 potrafi charakteryzować zmienną losową | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_B03_U02 potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników | E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B03/1.3_K01 student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym | E_2A_K04, E_2A_K01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B03_W01 zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa | 2,0 | nie zna i nie rozumie zagadnień rachunku prawdopodobieństwa |
3,0 | zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 55%-65%> | |
3,5 | zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 65%-75%> | |
4,0 | zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 75%-85%> | |
4,5 | zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 85%-95%> | |
5,0 | zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 95%-100%> | |
E_2A_B03_W02 zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego | 2,0 | nie zna i nie rozumie wybranych metod wnioskowania statystycznego |
3,0 | zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 55%-65%> | |
3,5 | zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 65%-75%> | |
4,0 | zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 75%-85%> | |
4,5 | zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 85%-95%> | |
5,0 | zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 95%-100%> | |
E_2A_B03_W03 zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym | 2,0 | nie zna i nie rozumie wybranych pakietów statystycznych i nie wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym |
3,0 | zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 55%-65%> | |
3,5 | zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 65%-75%> | |
4,0 | zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 75%-85%> | |
4,5 | zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 85%-95%> | |
5,0 | zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 95%-100%> |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B03_U01 potrafi charakteryzować zmienną losową | 2,0 | nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej |
3,0 | potrafi charakteryzować zmienną losową w 55%-65%> | |
3,5 | potrafi charakteryzować zmienną losową w 65%-75%> | |
4,0 | potrafi charakteryzować zmienną losową w 75%-85%> | |
4,5 | potrafi charakteryzować zmienną losową w 85%-95%> | |
5,0 | potrafi charakteryzować zmienną losową w 95%-100%> | |
E_2A_B03_U02 potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników | 2,0 | nie potrafi wykorzystać metod wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników |
3,0 | potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 55%-65%> | |
3,5 | potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 65%-75%> | |
4,0 | potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 75%-85%> | |
4,5 | potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 85%-95%> | |
5,0 | potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 95%-100%> |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B03/1.3_K01 student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym | 2,0 | student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym |
3,0 | student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym | |
3,5 | student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym | |
4,0 | student jest gotów, przyniewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym | |
4,5 | student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym | |
5,0 | student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym |
Literatura podstawowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
- Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2012
- Devore J.L., Berk K.N., Modern Mathematical Statistics with Applications, Springer, New York, 2012
- Bickel P.J., Doksum K.A., Mathematical Statistics, Holden-Day, San Fransisco, 1977
Literatura dodatkowa
- Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. I: Rachunek prawdopodobieństwa, cz. II: Statystyka Matematyczna, PWN, Warszawa, 2012
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, C. H. Beck, Warszawa, 2008
- Kassyk-Rokicka H., Statystyka, zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2001
- Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne: zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa, 2002
- Chudzik H., Kiełczewska H., Mejza I., Statystyka matematyczna w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2008