Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy. |
C-2 | Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego. |
C-3 | Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie mikro i makro. |
C-4 | Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego. |
C-5 | Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego i intelektualnego wybranymi metodami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnoza profilu kompetencyjnego pracowników. Osobowość, postawy, predyspozycje, kompetencje. | 8 |
T-A-2 | Kapitał ludzki - zdrowie. | 3 |
T-A-3 | Kapitał ludzki - demografia. | 3 |
T-A-4 | Kapitał ludzki - edukacja. | 3 |
T-A-5 | Kapitał ludzki - rynek pracy. | 3 |
T-A-6 | Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie organizacji. | 5 |
T-A-7 | Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie regionalnym. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucja funkcji personalnej | 2 |
T-W-2 | Praca. Ewolucja pracy. | 2 |
T-W-3 | Kapitał intelektualny i jego rola we współczesnej gospodarce. | 2 |
T-W-4 | Koncepcje i geneza kapitału ludzkiego. | 2 |
T-W-5 | Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego. | 3 |
T-W-6 | Wiedza, pracownicy wiedzy, organizacje wiedzy. | 3 |
T-W-7 | Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim. | 2 |
T-W-8 | Pomiar i wartościowanie kapitału intelektualnego organizacji. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca zaliczeniowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego. | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 23 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C03_W01 Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce | E_2A_W01, E_2A_W07, E_2A_W05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C03_U01 Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego | E_2A_U03 | — | C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-4 | S-1, S-3 |
E_2A_C03_U02 Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego | E_2A_U03 | — | C-5 | T-A-6, T-A-7 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C03_W01 Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego |
3,0 | Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce | |
3,5 | Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce | |
4,0 | Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy | |
4,5 | Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy | |
5,0 | Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C03_U01 Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego | 2,0 | Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego |
3,0 | Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego | |
3,5 | Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego | |
4,0 | Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego | |
4,5 | Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego | |
5,0 | Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego | |
E_2A_C03_U02 Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego | 2,0 | Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego |
3,0 | Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego | |
3,5 | Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego | |
4,0 | Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego | |
4,5 | Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego | |
5,0 | Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego |
Literatura podstawowa
- Stachowska S., Nowoczesne koncepcje w zarządzaniu kapitałem ludzkim organizacji. Od zaangażowania pracowników do marki pracodawcy. Część 1 i Część 2, Instytut Badań Gospodarczych, 2020
- M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
- M. Smolarek (red), Współczesne problemy zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach, Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec, 2016
- Anna Rogozińska-Pawełczyk (red), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
- M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
- W. Jarecki i in, Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim, Economicus, Szczecin, 2011
- Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
- Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
- Angela Baron, Michael Armstrong, Human Capital Management: Achieving Added Value Through People, Kogan Page, USA, 2008