Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Wizualizacja i raportowanie danych w biznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wizualizacja i raportowanie danych w biznesie | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie zgodnym z programem przedmiotu „Technologie informacyjne” S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą systemów informacyjnych w biznesie oraz rodzajami i generacjami systemów informatycznych |
C-2 | Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) umiejętności stosowania zaawansowanych narzędzi analitycznych i technologii informacyjnych do przetwarzania, analizy, wizualizacji i modelowania danych w praktyce gospodarczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dane, informacja i jej znaczenie w biznesie | 1 |
T-L-2 | Podstawowe funkcjonalności analityczne i podstawy analizy danych w arkuszu kalkulacyjnym | 4 |
T-L-3 | Obiekt gospodarczy i system informacyjny | 1 |
T-L-4 | Ogólna architektura systemów Business Intelligence | 2 |
T-L-5 | Interaktywne przetwarzanie analityczne | 2 |
T-L-6 | Gromadzenie i preprocesing danych | 4 |
T-L-7 | Wizualizacja danych za pomocą wybranych form: kart, wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych, kartogramów | 5 |
T-L-8 | Elementy eksploracji danych | 1 |
T-L-9 | Tworzenie kokpitów menedżerskich – prezentacja i współdzielenie jako zasób organizacji lub zasób publiczny | 5 |
T-L-10 | Modelowanie danych z wykorzystaniem wybranych narzędzi BI | 3 |
T-L-11 | Prezentacja wyników realizacji projektów oraz kolokwium sprawdzające | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 4 |
A-L-3 | Wykonanie bieżących zadań | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 4 |
A-L-5 | Wykonanie projektów | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa / Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody praktyczne / Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz dostępnych narzędzi Business Intelligence |
M-3 | Metody praktyczne / Metoda projektów z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz dostępnych narzędzi Business Intelligence |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na weryfikacji zaangażowania w realizację wyznaczonych zadań bieżących i testów formujących |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych: kolokwium sprawdzające, zadania do rozwiązania i projekty do wykonania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.1_W01 Student zna i rozumie tematykę związaną z przetwarzaniem, analizą i modelowaniem danych i informacji oraz funkcjonalnością systemów informatycznych w biznesie | E_2A_W01, E_2A_W06 | — | C-2, C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-10, T-L-4, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować odpowiednie do typu problemu narzędzia i metody zaawansowanych analiz danych | E_2A_U03, E_2A_U12 | — | C-2, C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.1_K01 Student jest gotów do twórczego i przedsiębiorczego rozwiązywania problemów dotyczących zagadnień wyboru metod i narzędzi zaawansowanych analiz danych | E_2A_K04, E_2A_K02 | — | C-2, C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-10, T-L-4, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.1_W01 Student zna i rozumie tematykę związaną z przetwarzaniem, analizą i modelowaniem danych i informacji oraz funkcjonalnością systemów informatycznych w biznesie | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie pojęcia dotyczące przetwarzania, analizy imodelowania danych oraz funkcjonalności systemów informatycznych w biznesie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować odpowiednie do typu problemu narzędzia i metody zaawansowanych analiz danych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać i zastosować odpowiednie do typu problemu narzędzia i metody zaawansowanych analiz danych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.1_K01 Student jest gotów do twórczego i przedsiębiorczego rozwiązywania problemów dotyczących zagadnień wyboru metod i narzędzi zaawansowanych analiz danych | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do twórczego i przedsiębiorczego rozwiązywania problemów dotyczących zagadnień wyboru metod i narzędzi zaawansowanych analiz danych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Arkadiusz Januszewski, Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Systemy Business Intelligence. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Jerzy Kisielnicki, Systemy informatyczne zarządzania, Placet, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Gil Raviv, Power Query w Excelu i Power BI. Zbieranie i przekształcanie danych, Helion, Warszawa, 2020
- Devin Knight, Brian Knight, Mitchell Pearson, Manuel Quintana, Microsoft Power BI Quick Start Guide, Packt, 2018
- Materiały dostępne w ramach projektu Microsoft Learn for Education – moduł dotyczący Power BI