Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy innowacyjności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy innowacyjności
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 55 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikroekonomii oraz makroekonomii (ewentualnie podstaw makroekonomii).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu teorii innowacji i innowacyjności.
C-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i procesów innowacyjnych.
C-3Wyjaśnienie znaczenia innowacji i innowacyjności dla konkurencyjności, wzrostu i rozwoju gospodarczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i istota innowacji. Znaczenie innowacyjności i innowacji we współczesnym świecie.3
T-W-2Klasyfikacja innowacji i sposoby pomiaru innowacyjności.3
T-W-3Zarządzanie innowacjami.3
T-W-4Pojęcie i ewolucja modelu procesu innowacji. Cechy nowoczesnego procesu innowacyjnego.3
T-W-5Pojęcie i mechanizmy dyfuzji innowacji.3
T-W-6Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 1.3
T-W-7Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 2.3
T-W-8Polityka innowacyjna państwa na przykładzie wybranych krajów.3
T-W-9Narodowy system innowacji. Regionalne systemy innowacji.3
T-W-10Modele specyficznych struktur dla rozwoju innowacji na świecie i w Polsce (modele helisy).3
T-W-11Inwestycje w kapitał ludzki jako determinanta innowacyjności.3
T-W-12Finansowanie działalności innowacyjnej.3
T-W-13Otoczenie instytucjonalne czynnikiem wspierającym innowacje i innowacyjność.3
T-W-14Klastry i ich znaczenie dla rozwoju innowacji.3
T-W-15Transfer technologii i komercjalizacja wiedzy - pojęcie, istota, stymulatory i bariery.3
T-W-16Otwarte innowacje.3
T-W-17Innowacyjność a konkurencyjność.2
T-W-18Kultura innowacji jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości technologicznej.3
T-W-19Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe).2
55

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.55
A-W-2Zapoznanie z literaturą przedmiotu i studiami przypadków.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.1_W01
Student zna i rozumie pojęcie innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji.
E_2A_W04, E_2A_W01, E_2A_W09, E_2A_W05C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-16, T-W-11, T-W-8, T-W-17, T-W-19, T-W-18, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1
E_2A_D3/1.1_W02
Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych.
E_2A_W04, E_2A_W01, E_2A_W07, E_2A_W09C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-17, T-W-19M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.1_U01
Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji.
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05C-2T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-19M-1, M-2, M-3, M-4S-1
E_2A_D3/1.1_U02
Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych.
E_2A_U01C-2T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-19M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.1_K01
Student jest gotów kreować kulturę innowacji.
E_2A_K04, E_2A_K03C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-19, T-W-18, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.1_W01
Student zna i rozumie pojęcie innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji.
2,0Student ne zna i nie rozumie pojęć innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacji, uwarunkowań ich tworzenia i dyfuzji.
3,0Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 95%.
E_2A_D3/1.1_W02
Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych.
2,0Student nie zna i nie rozumie znaczenia innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz roli państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych.
3,0Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie znaczenei innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.1_U01
Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji.
2,0Student nie potrafi określić warunków i przydatności źródeł finansowania innowacji.
3,0Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finasowania innowacji co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi określić warunki i przydatnosć źródel finansowania innowacji co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej co najmniej w 95%.
E_2A_D3/1.1_U02
Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych.
2,0Student nie potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych.
3,0Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 75%.
4,5Studet potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi korzystac z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.1_K01
Student jest gotów kreować kulturę innowacji.
2,0Student nie jest gotów kreować kultury innowacji.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zespołowym.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zespołowym. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązanie danego problemu decyzyjnego w sposób innowacyjny.

Literatura podstawowa

  1. Brzeziński M. (red.), Zarzadzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa, 2001
  2. Czerniak J., Polityka innowacyjna w Polsce. Analiza i proponowane kierunki zmian, Difin, Warszawa, 2013
  3. Dolińska M., Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa, 2010
  4. Firszt D., Uwarunkowania dyfuzji innowacji w polskiej gospodarce, CeDeWu.pl, Warszawa, 2012
  5. Jasiński A.H., Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa, 2006
  6. Łącka I., Efektywnośc powiązań nauki z przemysłem w procesach innowacyjnych, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2013
  7. Łącka I., WSpiieranie transferu technologiii komercjalizacji wiedzy jako determinanta wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw w regionie, International Journal of Management and Economics, 2011, No 32, pp. 269-289., 2011
  8. Łącka I., Siwek L., Wybrane formy transferu technologii i możliwości ich wykorzystanai przez MŚP, Przegląd Organziacji, 2014, nr 7, s. 4-10, 2014
  9. Łącka I., Modele Quadruple i Quintuple Helix - nowe spojrzenie na rolę społeczeństwa i środowiska naturalnego w tworzeniu reginalnych innowacji dla rozwoju zrównoważonego, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, 2018, nr 342(90)1, s. 47-57, 2018
  10. Prystom J., Innowacje w procesie rozwoju gospodarczego. Istota i uwarunkowania. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa, 2012
  11. Carayannis E.G., Samara E.T., Bakouros Y.L., Innovation and Entrepreneurship. Theory, Policy and Practice, Springer, Cham, 2015, https://www.pdfdrive.com/innovation-and-entrepreneurship-books.html.

Literatura dodatkowa

  1. Christiansen C.M., Raynor M.E., Innowacje. Napęd wzrostu, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa, 2008
  2. Christiansen C.M., Anthony S.D., Innowacje. Następny krok, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa, 2010
  3. Łącka I., Brzezicki Ł., The Efficiency and Productivity Evaluation of National Innovation Systems in Europe, European Research Studies Journal, 2021, Vol. 24, Special Iss. 3, pp. 471-496, 2021
  4. Łącka I., Barriers to using of quintuple helix mdel to create innovations in POlish regions, Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 2020, nr 146, pp. 233-251, 2020
  5. Tidd J., Bessant J., Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technicznych, rynkowych i organizacyjnych, Oficyna Wydawnicza a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i istota innowacji. Znaczenie innowacyjności i innowacji we współczesnym świecie.3
T-W-2Klasyfikacja innowacji i sposoby pomiaru innowacyjności.3
T-W-3Zarządzanie innowacjami.3
T-W-4Pojęcie i ewolucja modelu procesu innowacji. Cechy nowoczesnego procesu innowacyjnego.3
T-W-5Pojęcie i mechanizmy dyfuzji innowacji.3
T-W-6Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 1.3
T-W-7Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 2.3
T-W-8Polityka innowacyjna państwa na przykładzie wybranych krajów.3
T-W-9Narodowy system innowacji. Regionalne systemy innowacji.3
T-W-10Modele specyficznych struktur dla rozwoju innowacji na świecie i w Polsce (modele helisy).3
T-W-11Inwestycje w kapitał ludzki jako determinanta innowacyjności.3
T-W-12Finansowanie działalności innowacyjnej.3
T-W-13Otoczenie instytucjonalne czynnikiem wspierającym innowacje i innowacyjność.3
T-W-14Klastry i ich znaczenie dla rozwoju innowacji.3
T-W-15Transfer technologii i komercjalizacja wiedzy - pojęcie, istota, stymulatory i bariery.3
T-W-16Otwarte innowacje.3
T-W-17Innowacyjność a konkurencyjność.2
T-W-18Kultura innowacji jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości technologicznej.3
T-W-19Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe).2
55

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.55
A-W-2Zapoznanie z literaturą przedmiotu i studiami przypadków.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_W01Student zna i rozumie pojęcie innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu teorii innowacji i innowacyjności.
C-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i procesów innowacyjnych.
C-3Wyjaśnienie znaczenia innowacji i innowacyjności dla konkurencyjności, wzrostu i rozwoju gospodarczego.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja innowacji i sposoby pomiaru innowacyjności.
T-W-3Zarządzanie innowacjami.
T-W-4Pojęcie i ewolucja modelu procesu innowacji. Cechy nowoczesnego procesu innowacyjnego.
T-W-5Pojęcie i mechanizmy dyfuzji innowacji.
T-W-6Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 1.
T-W-7Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 2.
T-W-9Narodowy system innowacji. Regionalne systemy innowacji.
T-W-10Modele specyficznych struktur dla rozwoju innowacji na świecie i w Polsce (modele helisy).
T-W-16Otwarte innowacje.
T-W-11Inwestycje w kapitał ludzki jako determinanta innowacyjności.
T-W-8Polityka innowacyjna państwa na przykładzie wybranych krajów.
T-W-17Innowacyjność a konkurencyjność.
T-W-19Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe).
T-W-18Kultura innowacji jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości technologicznej.
T-W-1Pojęcie i istota innowacji. Znaczenie innowacyjności i innowacji we współczesnym świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ne zna i nie rozumie pojęć innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacji, uwarunkowań ich tworzenia i dyfuzji.
3,0Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_W02Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu teorii innowacji i innowacyjności.
C-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i procesów innowacyjnych.
C-3Wyjaśnienie znaczenia innowacji i innowacyjności dla konkurencyjności, wzrostu i rozwoju gospodarczego.
Treści programoweT-W-9Narodowy system innowacji. Regionalne systemy innowacji.
T-W-10Modele specyficznych struktur dla rozwoju innowacji na świecie i w Polsce (modele helisy).
T-W-13Otoczenie instytucjonalne czynnikiem wspierającym innowacje i innowacyjność.
T-W-14Klastry i ich znaczenie dla rozwoju innowacji.
T-W-15Transfer technologii i komercjalizacja wiedzy - pojęcie, istota, stymulatory i bariery.
T-W-8Polityka innowacyjna państwa na przykładzie wybranych krajów.
T-W-17Innowacyjność a konkurencyjność.
T-W-19Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie znaczenia innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz roli państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych.
3,0Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie znaczenei innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_U01Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i procesów innowacyjnych.
Treści programoweT-W-12Finansowanie działalności innowacyjnej.
T-W-13Otoczenie instytucjonalne czynnikiem wspierającym innowacje i innowacyjność.
T-W-14Klastry i ich znaczenie dla rozwoju innowacji.
T-W-19Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić warunków i przydatności źródeł finansowania innowacji.
3,0Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finasowania innowacji co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi określić warunki i przydatnosć źródel finansowania innowacji co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_U02Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i procesów innowacyjnych.
Treści programoweT-W-9Narodowy system innowacji. Regionalne systemy innowacji.
T-W-10Modele specyficznych struktur dla rozwoju innowacji na świecie i w Polsce (modele helisy).
T-W-13Otoczenie instytucjonalne czynnikiem wspierającym innowacje i innowacyjność.
T-W-14Klastry i ich znaczenie dla rozwoju innowacji.
T-W-15Transfer technologii i komercjalizacja wiedzy - pojęcie, istota, stymulatory i bariery.
T-W-8Polityka innowacyjna państwa na przykładzie wybranych krajów.
T-W-19Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych.
3,0Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 75%.
4,5Studet potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi korzystac z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_K01Student jest gotów kreować kulturę innowacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu teorii innowacji i innowacyjności.
C-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i procesów innowacyjnych.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja innowacji i sposoby pomiaru innowacyjności.
T-W-3Zarządzanie innowacjami.
T-W-4Pojęcie i ewolucja modelu procesu innowacji. Cechy nowoczesnego procesu innowacyjnego.
T-W-9Narodowy system innowacji. Regionalne systemy innowacji.
T-W-10Modele specyficznych struktur dla rozwoju innowacji na świecie i w Polsce (modele helisy).
T-W-14Klastry i ich znaczenie dla rozwoju innowacji.
T-W-15Transfer technologii i komercjalizacja wiedzy - pojęcie, istota, stymulatory i bariery.
T-W-16Otwarte innowacje.
T-W-17Innowacyjność a konkurencyjność.
T-W-19Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe).
T-W-18Kultura innowacji jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości technologicznej.
T-W-1Pojęcie i istota innowacji. Znaczenie innowacyjności i innowacji we współczesnym świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów kreować kultury innowacji.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zespołowym.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zespołowym. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązanie danego problemu decyzyjnego w sposób innowacyjny.