Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Metody pomiaru innowacyjności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody pomiaru innowacyjności
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego, ekonometrii i zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (np. STATISTICA)
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności4
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej3
T-L-3Dobór mierników innowacyjności2
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności4
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności4
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej4
T-L-7Prezentacja pracy zaliczeniowej4
25
wykłady
T-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności2
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora2
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności2
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów4
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej2
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej2
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Wykonanie pracy zaliczeniowej10
A-L-4Opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-5Studiowanie literatury5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.1_W01
Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_D3/4.1_W02
Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_W01, E_2A_W07, E_2A_W03, E_2A_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.1_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod
E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U01, E_2A_U13C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-2S-2
E_2A_D3/4.1_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_U03, E_2A_U12, E_2A_U13C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.1_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_K04, E_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.1_W01
Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100%
E_2A_D3/4.1_W02
Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.1_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod
2,0student nie potrafi przeprowadzić pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 55%-65%>
3,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 65%-75%>
4,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 75%-85%>
4,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 85%-95%>
5,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 95%-100%
E_2A_D3/4.1_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi
3,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 55%-65%>
3,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 65%-75%>
4,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 75%-85%>
4,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 85%-95%>
5,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 95%-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.1_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,0student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
5,0student jest gotów, samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności

Literatura podstawowa

  1. Zastępowski Maciej, Innowacyjność małego przedsiębiorstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019
  2. Grzybowska Barbara, Innowacyjność przemysłu spożywczego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2012
  3. Marciniak Stefan, Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  4. Łącka Irena, Aktywność innowacyjna małych i średnich przedsiębiorstw z Klastra „Zielona Chemia, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, Przemysł Chemiczny z. 6, Warszawa, 2020
  5. Oslo manual. Guidelines for collecting, reporting and using data innovation, the measurement of scientific, technological and innovation activities, OECD/Eurostat Publishing, Luxembourg, 2018, https://doi. org/10.1787/9789264304604-en
  6. Markowska Małgorzata, Dynamiczna taksonomia innowacyjności regionów, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2012, https://www.academia.edu/33876040/Dynamiczna_taksonomia_innowacyjno%C5%9Bci_region%C3%B3w
  7. Sompolska-Rzechuła Agnieszka, Pomiar i ocena jakości życia w ujęciu regionalnym, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Fagerberg Jan, Mowery David, The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, 2006, https://academic.oup.com/edited-volume/38667?login=true
  2. ter Haar Fhilipp, Measuring innovation: A state of the science review of existing approaches, Intangible Capita, 2018, https://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/view/1254
  3. Dziurski Patryk, 3. Critical Perspectives on Innovation Management. The Bright and Dark Sides of Innovative Firms, Routledge, New York, 2022, https://www.routledge.com/Critical-Perspectives-on-Innovation-Management-The-Bright-and-Dark-Sides/Dziurski/p/book/9781032067858

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności4
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej3
T-L-3Dobór mierników innowacyjności2
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności4
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności4
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej4
T-L-7Prezentacja pracy zaliczeniowej4
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności2
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora2
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności2
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów4
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej2
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej2
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Wykonanie pracy zaliczeniowej10
A-L-4Opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-5Studiowanie literatury5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_W01Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
Treści programoweT-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów
T-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_W02Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
Treści programoweT-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów
T-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_U01Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 55%-65%>
3,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 65%-75%>
4,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 75%-85%>
4,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 85%-95%>
5,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_U02Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi
3,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 55%-65%>
3,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 65%-75%>
4,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 75%-85%>
4,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 85%-95%>
5,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_K01student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności
Treści programoweT-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów
T-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,0student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
5,0student jest gotów, samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności