Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Zaawansowana rachunkowość finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana rachunkowość finansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw rachunkowści i ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości |
C-2 | Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych | 3 |
T-A-2 | Rorachunki i roszczenia, factoring - ujęcie w księgach rachunkowych | 4 |
T-A-3 | Inwestycje długo i krótkoterminowe | 2 |
T-A-4 | Aktywa trwałe, leasing - ujęcie w księgach rachunkowych | 6 |
T-A-5 | Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów- ujęcie w ksiięgach rachunkowych | 3 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych | 3 |
T-L-2 | Instrumenty finansowe ewidencja i wycena w programie FK | 3 |
T-L-3 | Wycena rozchodu materiałów z magazynu i ewidencja w profgramie FK | 4 |
T-L-4 | Leasing - wycena i ewidencja w programie FK | 4 |
T-L-5 | zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane elementy organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie | 4 |
T-W-2 | Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych | 6 |
T-W-3 | Inwestycje krótkoterminowe | 5 |
T-W-4 | Rozrachunki i roszczenia, factoring | 5 |
T-W-5 | Aktywa trwałe, leasing | 6 |
T-W-6 | Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 10 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych z wykorzystaniem komputerów | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/1.3_W01 Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych | E_2A_W08, E_2A_W01, E_2A_W10, E_2A_W02, E_2A_W05, E_2A_W06 | — | C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/1.3_U01 Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w formie ewidencji ręcznej i na komputerze. | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U13 | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/1.3_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K03 | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-4 | M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/1.3_W01 Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych | 2,0 | Student nie ma rozszerzonej wiedzy z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 55% | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 65% | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 75% | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 85% | |
5,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych, leasingu oraz rozliczeń międzyokresowych. Posiada wiedzę pozwalającą uzasadnić przyjęte rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/1.3_U01 Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w formie ewidencji ręcznej i na komputerze. | 2,0 | Student nie posiada pogłębionych umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych |
3,0 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 55% | |
3,5 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 65% | |
4,0 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 75% | |
4,5 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 85% | |
5,0 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/1.3_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
Literatura podstawowa
- ., Ustwa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U.2021 poz. 217 z pozn. zm., 2021
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- M. Hass-Symotiuk, B. Nadolna, Z. Głodek, M. Kludacz, M. Trocka, Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2022
- red. M. Janowicz, Zaawansowana rachunkowość finansowa w przykładach i zadaniach, Wolters Kluwer, Warszawa, 2017
- J. Godlewska, T. Fołta, Zaawansowana rachunkwość finansowa z uwzględnieniem sprawozdawczości finansowej i prawa podatkowego, SkwP, Warszawa, 2020
- red. J. Pfaff, Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2016, e-book
- T.Christensen,D.Cottrell,C.Budd, Advanced Financial Accounting, McGraw-Hill Education, 2022, 14
- B.Elliott,J.Elliott, Financial Accounting and Reporting, Pearson, 2022, 20
Literatura dodatkowa
- Winiarska K., Zaawansowana rachunkowość finansowa. Przykłady. Zadania. Testy, C.H. Beck, Warszawa, 2013
- P. Czajor, E. WAlińska, A. Jurewicz, A. Wencel, System rachunkowości finansowej. Zasady pomiaru, ewidencji i prezentacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
- B.Floyd, A.Joseph, Advanced Accounting. Global Edition, Pearson Education, 2017