Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość i rewizja finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sprawozdawczość i rewizja finansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość rachunkowści finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdawczości i rewizji finansowej, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych i niefinansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań przez biegłych rewidentów
C-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdań, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych10
T-A-2Badanie sprawozdań finansowych oraz zdarzeń po dacie sporządzania sprawozdania finansowego4
T-A-3Kolokwium zaliczeniowe1
15
laboratoria
T-L-1Szacowanie ryzyka badania oraz istotności2
T-L-2Badanie wybranych elementów sprawozdań jednostek gospodarczych6
T-L-3Analiza finansowa sprawozdania finansowego w programie finansowo-księgowym6
T-L-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Raportowanie finansowe jednostek gospodarczych4
T-W-2Sprawozdawczość niefinansowa6
T-W-3Zarządzanie wrażeniem w raportowaniu jednostek gospodarczych4
T-W-4Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych2
T-W-5Biegły rewident - rola, zadania, odpowiedzialność2
T-W-6Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego3
T-W-7Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych2
T-W-8Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego2
T-W-9Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych4
T-W-10Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego5
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/4.2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
E_2A_W01, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W03, E_2A_W05, E_2A_W06C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/4.2_U01
Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U13C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/4.2_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K03C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/4.2_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
2,0Student nie zna i nie rozumie zagadnień z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
3,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/4.2_U01
Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
3,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 55%
3,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 65%
4,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 75%
4,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 85%
5,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/4.2_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2021 poz. 217
  2. Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, Dz.U. 2020 r., poz. 1415
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  4. Przewodnik MSB - Procedury, materiały PIBR (Polska Izba Biegłych Rewidentów), https://www.pibr.org.pl/static/items/publishing/Przewodnik_MSB_procedury_wydanie_II.pdf
  5. Krzywda D., Rewizja sprawozdań finansowych, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa, 2012
  6. Walińska E. (red.), Meritum Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  7. Krajowe standardy wykonywania zawodu, www.pibr.org.pl
  8. Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
  9. Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
  10. Micherda B, Andrzejewski M. (red.), Sprawozdawczość i rewizja finansowa. Problemy kwantyfikacji ryzyka gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2013, Ibuk
  11. Krasodomska J., Chłąpek K., Krajewska S. (eds.), Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difiin, Warszawa, 2020
  12. Alan Melville, International Financial Reporting, Pearson Education Limited, Harlow, United Kingdom, 2019, 7th

Literatura dodatkowa

  1. Kodeks etyki IFAC
  2. Marzec J., Śliwa J., Procedury i dokumentacja badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Studium przypadku, Difin, Warszawa, 2017
  3. Olchowicz I., Tłaczała A., Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015
  4. K. Winiarska, Audyt finansowy, PWE, Warszawa, 2009
  5. W. Gabrusewicz (red.), Audyt sprawozdań finansowych, PWE, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych10
T-A-2Badanie sprawozdań finansowych oraz zdarzeń po dacie sporządzania sprawozdania finansowego4
T-A-3Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szacowanie ryzyka badania oraz istotności2
T-L-2Badanie wybranych elementów sprawozdań jednostek gospodarczych6
T-L-3Analiza finansowa sprawozdania finansowego w programie finansowo-księgowym6
T-L-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Raportowanie finansowe jednostek gospodarczych4
T-W-2Sprawozdawczość niefinansowa6
T-W-3Zarządzanie wrażeniem w raportowaniu jednostek gospodarczych4
T-W-4Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych2
T-W-5Biegły rewident - rola, zadania, odpowiedzialność2
T-W-6Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego3
T-W-7Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych2
T-W-8Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego2
T-W-9Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych4
T-W-10Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/4.2_W01Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdań, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.
C-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdawczości i rewizji finansowej, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych i niefinansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań przez biegłych rewidentów
Treści programoweT-A-1Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych
T-A-2Badanie sprawozdań finansowych oraz zdarzeń po dacie sporządzania sprawozdania finansowego
T-W-2Sprawozdawczość niefinansowa
T-W-1Raportowanie finansowe jednostek gospodarczych
T-W-3Zarządzanie wrażeniem w raportowaniu jednostek gospodarczych
T-W-4Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych
T-W-5Biegły rewident - rola, zadania, odpowiedzialność
T-W-6Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego
T-W-7Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych
T-W-8Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego
T-W-9Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych
T-L-1Szacowanie ryzyka badania oraz istotności
T-L-2Badanie wybranych elementów sprawozdań jednostek gospodarczych
T-L-3Analiza finansowa sprawozdania finansowego w programie finansowo-księgowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zagadnień z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
3,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/4.2_U01Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdań, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.
C-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdawczości i rewizji finansowej, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych i niefinansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań przez biegłych rewidentów
Treści programoweT-A-1Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych
T-A-2Badanie sprawozdań finansowych oraz zdarzeń po dacie sporządzania sprawozdania finansowego
T-W-2Sprawozdawczość niefinansowa
T-W-1Raportowanie finansowe jednostek gospodarczych
T-W-3Zarządzanie wrażeniem w raportowaniu jednostek gospodarczych
T-W-4Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych
T-W-5Biegły rewident - rola, zadania, odpowiedzialność
T-W-6Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego
T-W-7Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych
T-W-8Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego
T-W-9Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych
T-L-1Szacowanie ryzyka badania oraz istotności
T-L-2Badanie wybranych elementów sprawozdań jednostek gospodarczych
T-L-3Analiza finansowa sprawozdania finansowego w programie finansowo-księgowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
3,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 55%
3,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 65%
4,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 75%
4,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 85%
5,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/4.2_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdań, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.
C-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdawczości i rewizji finansowej, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych i niefinansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań przez biegłych rewidentów
Treści programoweT-A-1Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych
T-A-2Badanie sprawozdań finansowych oraz zdarzeń po dacie sporządzania sprawozdania finansowego
T-W-2Sprawozdawczość niefinansowa
T-W-1Raportowanie finansowe jednostek gospodarczych
T-W-3Zarządzanie wrażeniem w raportowaniu jednostek gospodarczych
T-W-4Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych
T-W-5Biegły rewident - rola, zadania, odpowiedzialność
T-W-6Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego
T-W-7Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych
T-W-8Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego
T-W-9Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych
T-L-1Szacowanie ryzyka badania oraz istotności
T-L-2Badanie wybranych elementów sprawozdań jednostek gospodarczych
T-L-3Analiza finansowa sprawozdania finansowego w programie finansowo-księgowym
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi