Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Polityka innowacyjności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka innowacyjności
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 35 2,60,50egzamin
konwersatoriaK2 35 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat zjawisk gospodarczych i innowacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji3
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji4
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE10
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi4
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych2
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów10
T-K-7Zaliczenie2
35
wykłady
T-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych8
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych6
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej5
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition5
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie4
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)4
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji3
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach35
A-K-2Wyszukiwanie i analiza wskazanej literatury13
A-K-3Przygotowanie projektu6
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Wyszukiwanie i analizowanie wskazanej literatury15
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_W01
Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_U01
Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
E_2A_U01, E_2A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-K-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_K01
Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
E_2A_K04, E_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-K-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_W01
Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
2,0Student nie zna i nie rozumie tematyki innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%)
5,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_U01
Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
2,0Student nie potrafi określać warunkiów dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
3,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_K01
Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
2,0Student nie jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
3,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Santarek, Józef Gawlik, Anna Boratyńska-Sala, Anna Kiełbus, Wacław Gierulski, Bożena Kaczmarska, Aleksandra Sulerz, Działania rozwijające kreatywność i innowacyjność studentów : ekspertyza Komitetu Inżynierii Produkcji Polskiej Akademii Nauk, Polska Akademia Nauk. Komitet Inżynierii Produkcji. Warszawa :, Warszawa, 2016
  2. Ewa Gruszewska, Kreacja, innowacyjność, handel zagraniczny, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Kogabayev, Timur & Maziliauskas, Antanas, The definition and classification of innovation., Holistica. 8. 10.1515/hjbpa-2017-0005., 2017, https://www.researchgate.net/publication/318180953_The_definition_and_classification_of_innovation

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji3
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji4
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE10
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi4
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych2
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów10
T-K-7Zaliczenie2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych8
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych6
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej5
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition5
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie4
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)4
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji3
35

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach35
A-K-2Wyszukiwanie i analiza wskazanej literatury13
A-K-3Przygotowanie projektu6
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Wyszukiwanie i analizowanie wskazanej literatury15
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_W01Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)
Treści programoweT-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie tematyki innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%)
5,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_U01Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)
Treści programoweT-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określać warunkiów dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
3,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_K01Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)
Treści programoweT-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
3,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).